حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
تغییر زیرپوستی قیمت مرغ؛

تولیدکننده و مصرف کننده هر دو گرفتار قیمت مرغ!

  • کد خبر : 23602
  • 06 آذر 1402 - 7:41
تولیدکننده و مصرف کننده هر دو گرفتار قیمت مرغ!
آخرین قیمت مرغ اعلام شده توسط اتاق اصناف برای مصرف کننده در قطب تولید مرغ کشور ۸۷ هزار تومان است؛ ۹ هزار تومان بالاتر از قیمت هر کیلوگرم مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، ۳۰ آبان ماه امسال بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در کارگروه تنظیم بازار استان کردستان، ضمن تأکید بر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها گفت: هیچ تولیدکننده‌ای حق ندارد مرغ را به قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به فروش برساند و در این شرایط اجازه نخواهیم داد به صورت خودسرانه قیمت مرغ در کردستان افزایش پیدا کند.

همچنین در این جلسه پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر جلوگیری از خروج مرغ از استان کردستان موافقت و مصوب شد، اما با درخواست افزایش قیمت مرغ زنده از سوی اتحادیه مرغداران استان موافقت به عمل نیامد.

قیمت مصوب مرغ زنده در استان کردستان ۶۱ هزار تومان و قیمت مصوب برای مصرف‌کننده ۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود دو روز قبل کمبود شدید مرغ سبب گلایه مردم کردستان شد و امروز شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار بودیم که طبق اعلام اتحادیه مرغداران کردستان، فروش مرغ در درب کشتارگاه ۸۴ هزار و قیمت مصرف کننده ۸۷ هزار تومان شد.

این در حالی است که صنعت طیور یکی از مهم‌ترین زیربخش‌های اقتصاد کشاورزی است که ارزش تولیدات سالانه آن به حدود ۱۰میلیارد دلار می‌رسد که حدود ۶میلیارد دلار آن مربوط به صنعت گوشت مرغ و ۳ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت تخم‌مرغ است که نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی ایفا می‌کند.

کارشناسان و اصناف مرتبط با تولید مرغ به شدت از مواضع قیمتی دولت برای بازار مرغ گلایه دارند و معتقدند قیمت مصوب ۷۳‌هزار تومان نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های آن‌ها باشد، از این رو چاره‌ای جز کاهش تولید ندارند. از طرف دیگر وضعیت توزیع نهاده‌های دامی در بازار نیز مناسب نیست، به همین دلیل عمده واحدهای مرغداری و دامداران نمی‌توانند در سامانه بازارگاه نهاده خود را دریافت کنند و مجبورند با قیمت‌های بیشتر نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که همین امر زمینه‌ساز افزایش هزینه‌های تولید است.

به نظر می‌رسد بازار مرغ متأثر از نبود مدیریت موفق است که باعث نارضایتی مصرف‌کننده و تولیدکننده شده است، از طرفی شبکه توزیع یکی از متغیرهای مؤثر در گرانی قیمت انواع کالا از جمله گوشت است، بنابراین انتظار می‌رود دولت نظارت بیشتری بر شبکه توزیع داشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23602
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.