حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

توسعه كشت گلخانه ای راهكاری برای تحقق اقتصاد‌مقاومتی و اشتغالزایی

  • کد خبر : 6137
  • 18 بهمن 1401 - 8:41
توسعه كشت گلخانه ای راهكاری برای تحقق اقتصاد‌مقاومتی و اشتغالزایی
مجتمع گلخانه ای صادق آباد با مساحت ۱۰ هکتار در مجاورت روستای صادق آباد در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را در عرصه تولید سبزیجات و صیفی جات و قالب دو فاز جداگانه که فاز اول آن در سال ۱۳۹۷ فعال آغاز کرد و فاز دوم آن نیز در ایام دهه مبارک فجر سال جاری افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، ساخت نخستین واحدهای گلخانه در کردستان به اوایل سال ۱۳۸۰ برمی گردد ولی روند احداث آن در این استان بسیار کُند بوده به گونه‌ای که بعد از گذشت افزون بر ۲ دهه سطح گلخانه‌ها در این منطقه ۳۷.۷ هکتار است.

دلایل مختلفی منجر شده در کردستان که یکی از قطب های کشاورزی محسوب می شود و بخش زیادی از اقتصاد آن حول محور کشاورزی است، گلخانه در آن رشد چندانی نداشته باشد؛ یکی از این علت ها به گفته کارشناسان به جانمایی نامناسب نخستین واحدهای گلخانه در این استان برمی‌گردد.

 

 با توجه به موقعیت و شرایط آب و هوایی و جوی منطقه تصمیم به سرمایه گذاری گرفتم

مجتمع گلخانه ای صادق آباد با مساحت ۱۰ هکتار در مجاورت روستای صادق آباد در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را در عرصه تولید سبزیجات و صیفی جات و قالب دو فاز جداگانه که فاز اول آن در سال ۱۳۹۷ فعال آغاز کرد و فاز دوم آن نیز در ایام دهه مبارک فجر سال جاری افتتاح شد.

سهرابی رئیس بخش تولید سبزیجات و صیفی جات گلخانه صادق آباد عنوان کرد: با توجه به موقعیت و شرایط آب و هوایی و جوی منطقه و همچنین فراوانی منابع غنی در شهرستان، تصمیم به سرمایه گذاری در این منطقه و همچنین در حوزه کاشت و برداشت محصولاتی نظیر سبزیجات و صیفی جات را مد نظر قرار داده و گلخانه صادق آباد را احداث کردیم.

وی در ادامه عنوان کرد: از مساحت گلخانه صادق آباد حدود ۸٫۲ هکتار و در ۲ فاز بوده که فاز اول آن ( ۴٫۲ هکتار ) و فاز دوم ( ۴ هکتار ) به کشت سبزیجات و صیفی جاتی نظیر خیار ، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی اختصاص یافته و ۱٫۸ هکتار باقیمانده نیز شامل قسمت های دیگر از نظیر موتورخانه ، انبار ، سوله ، ژانراتور و تأسیسات و لوازم مربوط به گلخانه خواهد بود.

مساحت مفید این مجتمع گلخانه ای ۸.۱ هکتار است

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کردستان هم با بیان اینکه مساحت مفید این مجتمع گلخانه ای ۸.۱ هکتار است، گفت: مساحت فاز نخست آن ۴.۲ هکتار و فاز دوم آن هم ۳.۹ هکتار است.

صلاح‌الدین کریمی ادامه داد: با احداث این واحد برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی شده و بیشتر محصولات تولیدی این مجتمع تاکنون به خارج از کشور صادر شده است.

 

گلخانه صادق آباد شامل دو فاز بوده است

زلیخا میرکی رئیس بخش تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان عنوان کرد: گلخانه صادق آباد شامل دو فاز بوده که فاز اول آن حدود سه سال پیش افتتاح و فاز دوم آن نیز در ایام دهه مبارک فجر سال جاری به بهره برداری رسید.

وی در ادامه بیان داشت: با فعال کردن و فعالیت سایت های این گلخانه، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ تن سبزیجات و صیفی جات در حوزه تولید افزایش خواهد یافت.

در فاز دوم سالیانه ۲۳۰۰ تُن، بسته به نوع محصول تولید خواهیم داشت

علی سهرابی مسئول بخش تولید سبزیجات و صیفی جات گلخانه صادق آباد در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: فاز دوم گلخانه صادق آباد با زیربنای بالغ بر ۴ هکتار در دهه مبارک فجر سال جاری افتتاح و به بهره برداری رسید.

سهرابی نیز خاطرنشان کرد: در فاز دوم ۲۲۰۰ الی ۲۳۰۰ تن تولید سبزیجات و صیفی جات را خواهیم داشت و همچنین ۵۰ الی ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این فاز از گلخانه مشغول به کار خواهند بود و برای افراد بومی منطقه نیز این یک اشتغالزایی محسوب می شود.

وی در ادامه افزود : در فاز دوم سالیانه ۲۳۰۰ تن، بسته به نوع محصول در گلخانه صادق آباد، تولید خواهیم داشت.

سهرابی مسئول بخش تولید صیفی جات گلخانه صادق آباد در رابطه با صادرات محصولات گلخانه ای عنوان داشت : در حال حاضر در گلخانه صادق آباد تولیدات صیفی جات از فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی به کشورهای نظیر روسیه و حوزه خلیج فارس صادر خواهد شد.

 

تولید حدود هفت هزار تن محصولات گلخانه ای در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد از این به بعد محصولات استراتژیک در فضای باز و محصولات آب‌بر در گلخانه‌ها کشت می‌شوند.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه سطح گلخانه های استان ۳۷.۷ هکتار است، افزود: سالانه از این میزان سطح ۶ هزار و ۸۸۳ تن محصول تولید و روانه بازار می شود.

وی سطح توسعه گلخانه طی سال ۱۴۰۱ در استان را ۶ هکتار خواند و یادآور شد: تا پایان سال ۱۴۰۲ سطح گلخانه ها در استان ۲ برابر و تا پایان دولت هم برنامه ریزی شده به بیش از ۲۰۰ هکتار به عبارتی ۵.۳ برابر سطح فعلی افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ارتباط با امکان دستیابی به این سطح از گلخانه در استان گفت: بی شک با توجه به امکانات موجود در استان و جذب سرمایه‌گذار و تلاش و همکاری مدیران دستگاه های ذیربط این برنامه قابل تحقق است.

 انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6137
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.