حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
قطب تولید انار چشم انتظار حمایت است؛

تلألو سرخی صددانه یاقوت

  • کد خبر : 23923
  • 11 آذر 1402 - 16:00
تلألو سرخی صددانه یاقوت
۴۳۰ هکتار از باغات شهرستان سروآباد را باغات انار تشکیل می‌دهد و این شهرستان به دلیل آب و هوای معتدل کوهستانی برای کشت انار مساعد می‌باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، انار یکی از میوه‌های درختی است که دانه‌هایی اغلب قرمز و گاهی سفید یا رنگ‌هایی بین آن دو دارد و بعنوان یکی از مرغوب‌ترین میوه‌های جهان به شمار می‌رود.

آب انار برای درمان عفونت‌های ویروسی، به ویژه در آنفلوآنزا و سرماخوردگی اثربخشی خوب و مفیدی دارد و نیز به خواص انار پخته می‌توان به بهبود سیستم تنفسی، تقویت ریه‌ها و کاهش خلط ناشی از عفونت و پاکسازی ریه و درمان سرفه اشاره کرد.

انار هورامان به دلیل آب و هوای معتدل کوهستانی و وجود چشمه‌های فوق‌العاده در این مناطق، از نظر طعم و رنگ تفاوت بسیاری با انارهای موجود در بازار دارد به اینصورت که هر ساله در فصل برداشت انار، گردشگران زیادی برای خرید انار و رب انار طبیعی به هورامان سفر می‌کنند.

۷۳۰ هکتار از باغات استان کردستان را باغات انار تشکیل می‌دهد که ۴۳۰ هکتار آن مربوط به شهرستان سروآباد است و تقریباً کل باغات شهرستان سروآباد ۶۵۰۰ هکتار است که ۴۳۰ هکتار آن باغات انار می‌باشند.

نبود صنایع تبدیلی در شهرستان سروآباد موجب شده که درآمد کمتر عاید باغداران شود

یکی از باغداران نمونه شهرستان سروآباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: بیش از ۳ هکتار باغ انار داریم که درآمد خانواده از راه فروش این محصول تامین می‌شود.

وی افزود: بدلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه در شهرستان، باغداران مجبورند محصول خود را به صورت خام با قیمت کم بفروشند لذا درآمد کمتری عاید تولیدکنندگان این محصول می‌شود.

این باغدار یادآور شد: انار تولید شده در سروآباد بخاطر عدم استفاده از کود شیمیایی کاملا ارگانیک و طبیعی است و خواص بیشتری دارد

وی در پایان بیان کرد: سروآباد قطب تولید انار در استان کردستان به شمار می‌رود، این شهرستان قطب تولید محصولات باغی نظیر گردو، گیلاس، انجیر، بادام درختی و توت سفید نیز هست.

تولید سالیانه ۷ هزار تُن یاقوت سرخ در شهرستان سروآباد

عباس شریفی سرپرست جهاد کشاورزی سروآباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: در این شهرستان ۴۳۰ هکتار باغ انار وجود دارد که ۴۰۰ هکتار آن بارور و ۳۰ هکتار غیربارور است که در سال‌های آینده به باروری می‌رسد.

وی بیان کرد: به علت ارتفاع‌های متفاوت زمین باغات در شهرستان سروآباد، ماه‌های برداشت انار فرق می‌کند معمولا انار از اوایل مهر تا اواسط آبان‌ماه در شهرستان شروع به برداشت می‌کنند یعنی قبل از بارش باران برداشت را انجام می‌دهند و در بعضی روستاها مثل روستای دله مرز بعد از بارش، برداشت انجام می‌شود.

وی گفت: برداشت انار در باغات مرغوب ۲۰ تُن در هکتار و متوسط برداشت آن ۱۷ تُن می‌باشد و سالیانه حدود ۷ هزار تُن انار در سطح باغات شهرستان سروآباد برداشت و روانه بازار می‌شود.

وی افزود: بیشترین سطح برداشت انار در روستاهای هورامان همچون ژیوار، بلبر، ناو، سلین، دل و دله‌مرز و شهر هورامان می‌باشد.

شریفی ابراز کرد: برای ۵۰۰ خانوار بصورت مستقیم و ۳۰۰ خانوار غیر مستقیم اشتغالزایی شده است ولی البته در بعضی از مناطق چون قطعات زمین کوچک است و بیشتر از این ارقام هم می‌تواند اشتغالزایی شده باشد.

وی به مهمترین ارقام انار اشاره کرد و گفت: ملس، رباب و ارقام محلی اورامان، انار ترش و شیرین از مهمترین ارقام انار تولید شده در باغات شهرستان سروآباد است.

سرپرست جهاد کشاورزی سروآباد تصريح کرد: بیشتر در این شهرستان ارقام محلی و ساوه کشت می‌شود چون ماندگاری آنها بیشتر است و به کسی که تمایل دارد باغ انار احداث نماید رقم محلی را پیشنهاد می‌کنم، ارقام محلی و ساوه که به ملس هم معروف هستند بیشترین ارقام این شهرستان می‌باشند.

وی گفت: برداشت انار امسال نسبت به سال گذشته بهتر بوده است چون پارسال بخاطر مشکلات سرمازدگی و مشکل آبی که وجود داشت کمتر بود اما امسال میزان برداشت انار پیش‌بینی شده نسبت به سال گذشته حدود ۲ هزار تُن افزايش داشتیم و همه کشاورزان از برداشت راضی بوده‌اند.

شریفی بیان داشت: ۶۵ درصد از انار به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود و ۳۵ درصد هم شامل انارهای ترش و ترک برداشته بیشتر برای رب استفاده می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌دهیم اگر کسی در شهر یا روستا باشد در احداث صنایع تبدیلی و سردخانه همکاری نماید چون ما از آنها حمایت می‌کنیم چون اکثر رب انار توسط خانوار بصورت سنتی بسته‌بندی می‌شود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23923
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.