حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

تغذیه در ماه رمضان؛ چه خوراکی‌هایی برای سحر و افطار بهتر است؟

  • کد خبر : 30298
  • 23 اسفند 1402 - 7:00
تغذیه در ماه رمضان؛ چه خوراکی‌هایی برای سحر و افطار بهتر است؟
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان با تاکید بر پرهیز از مصرف غذاهای حجیم، خیلی چرب و شیرین به هنگام افطار، افزود: در وعده افطار بهتر است از خرما، شیر ولرم، آب جوشیده ولرم، ، پنیر، نان سبوس‌دار، سبزی خوردن تازه، خیار و گوجه فرنگی و در صورت تمایلچای کمرنگ مصرف شود.

هدایت کردستانی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه مبارک، گفت: روزه علاوه بر آثار معنوی و تأثیرات آن بر روی سلامت روح و روان، آثار جسمی بسیاری دارد که توجه به مواد غذایی مصرفی به هنگام سحر، افطار و شام در ماه مبارک رمضان می‌تواند به حفظ الگوی صحیح غذایی در این ماه کمک کند.

وی با تاکید بر مصرف غذای سبک در وعده افطاری، افزود: روزه‌داران می‌توانند با مصرف غذای سبک در وعده افطار، شام نیز میل کنند.

وی با بیان اینکه، یک اصل کلی در مورد تغذیه آن است که تمامی گروه‌های اصلی غذایی (گروه نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، لبنیات، گوشت‌ها) باید در سه وعده سحری، افطار و شام به مقدار کافی دریافت شود، ابراز داشت: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات به معنی رعایت دو اصل «تنوع و تعادل» در برنامه غذایی است که، تنوع به معنی استفاده از همه گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی ها، میوه ها و گروه‌ پروتئین ها (گوشت و جایگزین های آن) و تعادل به این معنی است که از همه گروه های غذایی به مقدار کافی مصرف و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود.

وی با تاکید بر نوشیدن۶ تا ۸ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود وعده سحری به مقدار کافی و مناسب میل شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت امور بهداشتی دانشگاه ابراز داشت: توصیه می‌شود در وعده سحری دو خرما، شیر، نان سبوس دار (سنگک، تافتون، بربری، نان جو کامل و سایر نان‌های سبوس دار، دو عدد گردو، یک عدد تخم مرغ و ۲-۱ عدد میوه فصل، استفاده و نیز استفاده از لیموترش تازه همراه با آب در وعده سحری به منظور پیشگیری از احساس تشنگی در ساعات بعدی روز مفید است.

شیرین هدایت کردستانی ادامه داد: استفاده از خوراک های محتوی حبوبات (مثل عدسی) به همراه آب نارنج یا آب لیمو نیز از انتخاب‌های غذایی مناسب به هنگام سحر است، چراکه حبوبات دارای کربوهیدرات‌های کمپلکس، پروتئین گیاهی و فیبر زیاد به همراه املاح و ویتامین‌ها هستند و قند خون را به تدریج افزایش داده و در نتیجه بر سطح انسولین خون اثرات نامطلوبی نمی‌گذارند و ساعات زیادی افراد را سیر نگه می‌دارند؛ جهت پیشگیری از نفخ و یا احتمالاً ناراحتی‌های گوارشی بهتر است چند ساعت قبل از مصرف، حبوبات را در آب خیس کرده و آب آنها را دور ریخت و سپس حبوبات را در غذا مصرف کنیم.

وی با تاکید بر پرهیز از مصرف غذاهای حجیم، خیلی چرب و شیرین به هنگام افطار، افزود: در وعده افطار بهتر است از خرما، شیر ولرم، آب جوشیده ولرم، ، پنیر، نان سبوس‌دار، سبزی خوردن تازه، خیار و گوجه فرنگی و در صورت تمایلچای کمرنگ مصرف شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه، بهتر است در فاصله بین وعده افطار و سحری، دو تا سه واحد میوه فصل مصرف شود تا فیبر لازم به بدن رسیده و از ایجاد یبوست پیشگیری شود، تصریح نمود: در وعده شام می‌توان از هر یک از غذاهای اصلی و سنتی ،انواع خورشت‌ها، خوراک‌ها، آش و سوپ استفاده کرد.

هدایت کردستانی با بیان اینکه، بهتر است وعده شام و افطاری یکی نشود چراکه افطار سنگین،باعث فشار به معده و دستگاه گوارش میگردد اظهار نمود: برای جدا کردن وعده افطار و شام از یکدیگر لازم است حجم غذای مصرفی در وعده افطار سبک باشدتا شخص به خوردن وعده شام میل داشته و بتواند بعد از صرف شام و در واقع قبل از خواب نیز یک عدد میوه فصل مصرف نماید.

وی خاطرنشان کرد: چه در هنگام سحری و چه افطار، بهتر است اولین غذای مصرفی یک لیوان آب جوشیده ولرم باشد و به منظور پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی، ترش کردن و سوزش سر معده از مصرف غذاهای سرخ کرده و پرچرب نیز پرهیز شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان در پایان بر انجام فعالیت بدنی سبک نظیر پیاده روی بعد از افطار و پرهیز از انجام ورزش های سنگین در ایام روزه داری تاکید نموده و افزود: فعالیت بدنی شدید و ورزش های سنگین در طی روزه داری باعث مصرف انرژی بیشتر و نیز افزایش تعریق در طی ساعات روز میشود که این مسئله می تواند باعث کم آبی بدن و در بعضی از گروههای سنی مانند نوجوانان بروز مشکلات تغذیه ای شود، بهترین ورزش در طول این ماه شنا کردن و پیاده روی بعد از افطار می باشد چراکه این ورزشها هم از بروز یبوست و هم از گرفتگی عضلانی پیشگیری نموده و باعث کنترل وزن در افراد روزه دار خواهند شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=30298
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.