حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
یادداشت؛

حماسه نهم دی، یادمان بصیرت و غیرت مردان و زنان ایرانی

  • کد خبر : 4239
  • 08 دی 1401 - 7:39
حماسه نهم دی، یادمان بصیرت و غیرت مردان و زنان ایرانی
نهم دی روزی است که مردم ولایت‌مدار ایران اسلامی به 8 ماه فتنه‌گری و اغتشاش فتنه‌گران پایان داده و مشتی محکم بر دهان استکبار جهانی زدند.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، اگر نیک بیندیشیم از ابتدای خلقت تاکنون شاهد نقش بی بدیل زنان در تاریخ بوده ایم، بنابراین بررسی نقش زنان در تاریخ زندگی بشریت از صدر اسلام تاکنون و در دوران پیش از انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی و در زمان حاضر رشد و بالندگی زنان مسلمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تبیین می نماید. زنان به عنوان نیمی از جمعیت ایران اسلامی همیشه در خلق حماسه های انقلاب و بعد از آن سهم برابری با مردان داشته اند.

روزشمار جمهوري اسلامي ايران، سرشار از حوادثي شگفت‌انگير است كه هر كدام به تنهايي عبرت‌آموز و قابل تامل و تعمق و تحليل مي‌باشد. اما در اين ميان برخي روزها از امتيازي خاص برخوردارند و يادآور رويدادي سرنوشت‌ساز هستند كه مي‌توان تعبير نقطه عطف را درباره آنها به كار برد و نهم دي ماه ۱۳۸۸ يكي از آن روزهاست. پايداري و استقامت زنان مسلمان ايران در راه حفظ ارزش ها و آرمان ها و حراست از اعتقادات ستودني است و این پایداری و استقامت را ما در روز نه دی ۸۸ نیز بار دیگر شاهد بودیم، چرا كه زنان در طول تاريخ اثبات كردند كه در تمام صحنه ها اعم از نظامي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي كمتر از مردان نبوده اند.

ملت سلحشور و فهیم ايران اسلامی، چه زن و چه مرد، بارها رشد و شعور بالاي انقلابي خود را در مقاطع مختلف اثبات كرده اند و از بدو انقلاب تاكنون، هر زمان كه نظام جمهوري اسلامي به حضور و مشاركت آن ها نياز داشته است، آنها با تمام توان براي دفاع از انقلاب و نظامشان در عرصه حاضر بوده‌اند، بنابراین در حماسه ی نه دی زنان نیز پا به پای مردان به دفاع از کشورشان پرداختند در نتیجه نقش زنان نیز در حماسه ی ۹ دی ستودنی است. بانوان مظهر توانمندی مردان بودند و در دوران هشت سال دفاع مقدس زنان در فعالیت هایی نظیر انقلاب اسلامی حضور داشتند زیرا زنان بسیاری بودند که از جان و مال خود در راه اعتقاد خود گذشتند .

زنان مومن و انقلابی همواره دوشادوش مردان در صحنه ی دفاع از انقلاب با بصیرت افزایی در قالب تشکل های دانشجویی ، هیئت های مذهبی ، حسینیه ها ، با قلم و زبان به ابعاد فتنه و نقشه های دشمن پرداختند.

زنان جامعه ایران را باید جدای از جنسیت زنانگی در جایگاه مادری و همسری مد نظر قرار داد. اگر نبود همراهی و همکاری مادران و همسران در بحث دفاع از انقلاب در ۹ دی ، حماسه ای به شکوهمندی ۹ دی صورت نمی گرفت.

زنان مسلمان ايرانی با الهام از تعاليم اسلامی و با تأسی از دخت ولایت حضرت زینب (س) با شجاعت و شهامت وصف ناشدنی، در صحنه های مختلفی حتی در ميدان های رزم حضور يافتند. و زنان و به خصوص مادران، همسران،خواهران و دختران شهدا، جانبازان و اسرا، نقش به سزایی در ترویج ارزش‏ها و فرهنگ روزهای آتش و خون دارند. بنابراین حضور زنان در حماسه ی نه دی، همچون حضور آنان در هشت سال دفاع پیروزمند انقلاب اسلامی بود.

روز نهم دي ماه در تاريخ انقلاب اسلامي با عنوان روز «بصيرت» تبديل به يوم الله و ماندگار گرديد. در اين روز ماندگار و تاريخي ملت هميشه در صحنه ايران اسلامي، حماسه اي ديگر آفريد و دشمنان خدا و دينش را مأيوس و نااميد ساخت. چندسال است که از فتنه ی ۸۸ و همچنین حوادث روز عاشورا و حماسه ی جاویدان و به یاد ماندنی ۹ دی می گذرد . اما این خاطرات آنقدر در نزد ملت ایران تلخ و شیرین بود که این وقایع و اتفاقات را در ذهن ماندگار کرد . اما مهمترین اتفاقی که رخ داد، حماسه ی ۹ دی بود.

پر رنگ بودن نقش و حضور زنان در جنبش های انقلاب اسلامی شهرتی جهانی دارد و نقش زنان مسلمان در پیشگاه و راهبردهای انقلاب اسلامی بویژه در هماهنگی با حرکت مردان در جریان شکل گیری انقلاب و تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش اساسی بر شمرده شده است و بدون شک حضور زنان در  همه ی صحنه ها یکی از ارکان اصلی پیروزی انقلاب اسلامی در تمام دوران بر استکبار جهانی بوده است . زنان ایرانی با بهره جستن از سیره بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب (س)، سهم کمی در خلق این حماسه نداشتند.

در فتنه ی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیه ی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه ی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینجوری است.

زنان مسلمان ايران اسلامي كه حضوري به عظمت و وسعت تاريخ داشتند وحماسه هاي سترگ و ايثارگري هاي فراموش نشدني در طول پيروزي انقلاب و حاكميت ارزش هاي اسلامي به يادگار گذاشته بودند و در جهت حفظ دست آوردهاي انقلابي و آرمانهاي والاي اسلامي و پيشبرد اهداف الهي به فيض عظيم شهادت نائل آمده بودند و همچون گوهري زرين بر تارك ايران اسلامي مي درخشيدند.

دشمن از سرمايه‌گذاري‌هاي خويش طي ساليان متمادي گذشته مايوس نشده و مهره‌هاي جديدي را جايگزين مهره‌هاي سوخته کرده و لذا هوشياري ايجاب مي‌كرد كه غائله فتنه ۸۸ را خاتمه يافته نينگاريم و در پرتو مشعل روشنگر نهم دي ماه، رد پا و اثر انگشت دشمن را هوشيارانه شناسايي كنيم اما بي‌ترديد با شكست سياسي جريان فتنه در اين مقطع تاريخي،‌برخي پرده‌ها كنار رفت و بسياري از اسرار پشت پرده آشكار شد و ماموران مستقيم نظام سلطه‌ جهاني در جريان محاكمات خويش، ابعاد گسترده و پيچيده برنامه‌ريزي درازمدت بيگانگان را براي براندازي، شفاف ساختند.

و اينچنين شد كه نهم دي ماه با محرم در آميخت و عاشورايي ديگر شد و پرچم برافراشته و مشعل هدايتگر و كشتي نجات بخش امام حسين (ع) بار ديگر به ياري ملت ايران شتافت و حماسه‌اي ماندگار خلق كرد.

بر اين اساس،‌واقعيت آن است كه فضاي مالامال از شبهه و توهم و فتنه سال ۸۸، آخرين مرحله از سال‌ها برنامه‌ريزي و توطئه دشمنان خارجي و ياران داخلي‌شان بود چنانكه رهبري معظم انقلاب اسلامي فرمودند:

«اين فتنه منحصر به حضور عده‌اي افراد در خيابان‌ها نبود بلكه ناشي از يك بيماري بود كه با اقدامات سياسي و امنيتي قابل دفع شدن نبود و به يك حضور عظيم مردمي نياز داشت كه چنين هم شد.»

در روز نه دی  راهپيمايان زن بسيار پرشور وشعور به خيابان ها آمدند و تجلي وحدت خود را با ولايت به رخ جهانيان کشيدند.

چهارشنبه ۹ دي ماه ۸۸ روزي بود که در آن مردم با بصيرت تام مولاي خويش را تنها نگذاشتند و براي محکوميت حرمت شکنان عاشورا بي دريغ همگي به پاخاستند. اما يکي از دلايلي که بر اهميت حماسه ۹ دي مي افزايد تبلور اين حماسه مردمي در کوران فتنه است. در۹ دي ۸۸ وقايعي رقم خورد که کشور ما چند ماه را در آتش فتنه ها گذرانده بود و حتي برخي از خواص نيز مردود مشروط شده بودند . اما مردم در بزنگاه خطر وارد عرصه شدند و تومار فتنه و فتنه گران را در هم پيچيدند. زنان با حضور تاثر گذار خود در خیابانها و با نشان دادن واکنش های ماندگار به غرب و فتنه گران فهماندند که زنان در این کشور سهم برابری با مردان دارند.

اما حماسه تاريخي نهم دي نشان داد جامعه ايران يک جامعه مذهبي، انقلابي، معتقد به خط امام خميني(ره)، وفادار به ولايت فقيه و داراي سلايق و علايق مختلف است. اما در اصول و محکمات خود که همان اسلام، انقلاب، ولايت فقيه، شعارهاي استکبارستيزانه و صهيونيسم ستيزانه است يکصدا و مستحکم  و زن و مرد را نمی شناسد.

مشارکت زنان در رشد جامعه امری ضروری است و زن باید با همه ی توانایی ها، صلاحیت های علمی و تربیتی  و امکانات مادی و معنوی که دارد و او را در برابر پرورددگار خود و جامعه اش مسئول می سازد، به ایفای نقش پرداخته و خودش را مسئول محقق ساختن خواسته های جامعه، همنوعان و خود بداند و به تعبیر مقام معظم رهبری همان بصیرت و روشنگری می باشد و به جامعه اش تعصب و غیرت سالم داشته باشد از آن ها در مقابل بدی ها، کجروی ها و افراط و تفریط ها حمایت کند.

فتنه گران بدانند همه مردم بخصوص زنان مسلمان و با بصیرت ایران همیشه در صحنه دفاع از ارزشهای انقلاب و ولایت حاضر خواهند بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4239
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.