حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
کارگروهی که فقط نظاره‌گر است!

تراژدی سگ‌های ولگرد با چاشنی نا‌امنی

  • کد خبر : 26852
  • 25 دی 1402 - 11:10
تراژدی سگ‌های ولگرد با چاشنی نا‌امنی
پرسه سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‌ها و معابر اصلی شهر، گاه آرامش را از شهروندان سلب می‌کند؛ ترس از سگ باعث شده تا مردم خواستار ساماندهی سگ‌های ولگرد شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، ساعت ۹ صبح بود سرمای استخوان سوز زمستان از شمیم کوه آبیدر وزیدن گرفته بود، لباس‌های گرم زمستانی بر تن هر عابری خودنمایی می‌کرد، شاخه‌های خشکیده درختان و دستان و صورت‌های سرما برده عابران چهره  زمستان را با تمام وجود بر سیمای شهر گسترانیده بود، با دل و جان محو تماشای زیبای زمستان بودم که ناگهان صدای صیغ دختری افکارم را به هم زد،ن من نیز همانند سایر عابرین که با تمام توان به سوی دختر می‌دویدند خود را لای جمعیت جا کردم.

رنگ پریده و جسم لرزان و گریه‌های بی امان دخترک نقش بر زمین شده، نشان از اتفاق تلخ می‌داد خانم مسنی که ذکر زمزمه قرآن را بر لب داشت دخترک را به آرامش دعوت می‌کرد.

و داستان همان داستان تکراری حمله سگ های ولگرد به عابرین پیاده است همان دختری که نقش بر زمین شده بود امروز مورد حمله سگهای ولگرد در شهرک آبیدر سنندج قرار گرفته بود.

این دختر خانم که ۲۷ ساله به نظر می‌آید در گفتگو با خبرنگار کردتودی، اظهار داشت: صبح امروز به قصد رفتن به باشگاه از منزل خارج شدم  که در مسیر راه با حمله چند سگ مواجه شدم و از آنجا که سگ‌ها بسیار گرسنه به نظر می‌رسیدند به هیج وجه نتوانستم آنها را از خود دور کنم و اگر کمک مردم نبود نمی‌دانستم چه بلایی سرم می‌آوردند.

این شهروند کردستانی در ادامه بیان داشت: چرا باید هر روز در عبور از خیابان‌ها و کوچه‌ها شاهد حضور سگ‌های بی‌صاحب باشیم و از حضور در خیابان‌ها واهمه داشته باشیم و از ترس اینکه مبادا در این مورد اتفاقی بیفتد خانه‌نشین شویم و جرات بیرون آمدن را نداشته باشیم.

حال شاهد اعتراض همه افرادی که حضور دارند هستم شهروند دیگری در این‌باره می‌گوید: شب‌ها صدای پارس سگ‌ها مانع از استراحت و صبح‌ها حضورشان باعث ایجاد ترس برای اعضای خانواده  مخصوصا کودکانمان می‌شود و به همین دلیل حتی برای رفت و برگشت فرزندانمان در راه مدرسه نگران هستیم که مبادا یک روز اتفاقی برای آنان بیفتد و در این مورد نمی‌دانیم مشکل را با چه کسی در میان بگذاریم هر چند در این خصوص بارها  مشکل خود را با مسئولین شهرداری و  ماموران شهرداری در میان گذاشته‌ایم اما هیچ اتفاقی برای رفع این مشکل تا به حال صورت نگرفته است.

یکی دیگر ار اهالی این منطقه می‌گوید: به‌دلیل داشتن فضای باز گسترده و تراکم جمعیت کم، این قسمت از شهر محل مناسبی برای تجمع حیوانات به‌شمار می‌رود و ما خانواده‌ها نسبت به حضور کودکان خود در فضاهای باز نگران هستیم.

حال سوال اینجاست که با توجه به  خبرهایی که هر روز در این مورد چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی شاهد بر آن هستیم چرا مسئولین امر در این مورد کاری اساسی انجام نمی‌دهند چرا باید هر روز شاهد بر این اتفاقات ناگوار باشیم اما اقدامات فقط در حد عقیم سازی سگ‌های ولگرد صورت پذیرد.

شهردار سنندج چندی پیش در این رابطه گفت: در بحث مدیریت و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، شهرداری صرفاً متولی آن نیست و همکاری اداراتی همچون بهداشت و دامپزشکی و محیط زیست می‌تواند در این راستا بسیار موثر و یاری‌گر باشد.

انور رشیدی در رابطە با ساماندهی سگ‌های ولگرد اظهار کرد: یکی از دغدغەهای مردم کە بە صورت مداوم بە مجموعە شهرداری منعکس می‌شود، بحث جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و یا بلاصاحب است.

وی عنوان کرد: هرشب چهار اکیپ زندەگیری سگ‌ها در سطح شهر در حال فعالیت هستند کە متاسفانە یا خوشبختانە گاهی اوقات با ممانعت حامیان حیوانات مواجە هستند.

رشیدی اضافە کرد: در چهار ماە ابتدای سال جاری، حدود ۷٨۰ قلادە سگ بلاصاحب جمع‌آوری و فرایند واکسیناسیون و عقیم سازی آنان در حال انجام است.

وی افزود: همچنین تا اواخر تیرماە سال جاری، بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ قلادە سگ بلاصاحب با مستندات موجود زندەگیری و جمع‌آوری شدە و تا حدودی رضایتمندی شهروندان را بە همراە داشتە است.

رشیدی تصریح کرد: طرفداران حقوق حیوانات در اغلب اوقات مخالف و مانع جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هستند؛ لذا از آن‌ها درخواست داریم کە بە خواستەها و مطالبات مردم در این راستا توجە داشتە باشند.

وی افزود: طبق مستندات موجود طی چند ماهە اخیر ۲۳ قلادە سگ بلاصاحب توسط اکیپ زندەگیر شهرداری جمع‌آوری شدند کە حامیان حقوق حیوانات بالجبار فضایی را برای آزادسازی آنان فراهم آوردند.

رشیدی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری هر سگ و واکسیناسیون و عقیم‌سازی آن حدود پنج میلیون تومان هزینە برای شهرداری در بر دارد.

گله دیگری از سگ‌ها به میان پیاده راه آمدند تعدادشان خیلی بیشتر شد، نمیدانم سیرند یا خسته، اما آنچه مشخص است این همهمه و رفت و آمد و شلوغی خیابان کوچکترین تاثیری بر حالاتشان ندارد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26852
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.