حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
گزارش؛

ترافیک بی‌انتها در شهر سنندج/ از بافت قدیمی شهر تا پارکینگ‌های نامتعارف + عکس و فیلم

  • کد خبر : 5440
  • 05 بهمن 1401 - 13:52
ترافیک بی‌انتها در شهر سنندج/ از بافت قدیمی شهر تا پارکینگ‌های نامتعارف + عکس و فیلم
خیابان‌های شهر سنندج این روزها شاهد حجم عظیمی از تردد خودروها است که ساعت‌ها باید در انتظار رسیدن به مقصد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شهر سنندج یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور است که بافت قدیمی خیابان‌های آن در کنار بالارفتن تعداد خودروها و تاکسی‌های شهری حجم بالایی از عبور و مرور خودروها را رقم زده است که موجب وقوع ترافیک شدید شهری شده است.

در کنار این مسئله عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از یک سو و اختصاص زمین‌های متروکه به عنوان پارکینگ‌هایی نامتعارف در خیابان‌هایی که مربوط به بافت قدیمی این شهر هستند از سویی دیگر معضل ترافیک را دوچندان کرده که مردم را نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است.

به عنوان مثال در بلوار کردستان و دقیقا در کنار پل فردوسی که یکی از پرترددترین مسیرهای رفت‌و‌آمد خودروها محسوب می‌شود، در هر دو سوی بلوار دو قطعه زمین متروکه به عنوان پارکینگ ایجاد شده است که در ظاهر می‌تواند بسیار ‌مفید باشد اما خوب است به این نکته توجه شود که هر یک از این به ظاهر پارکینگ‌ها خود به تنهایی یک لاین خودرو را در بلوار کردستان مسدود کرده‌اند و با توجه به اینکه فاقد ورودی و خروجی استاندارد هستند خودروهای بسیاری به صف می‌شوند تا وارد پارکینگ شوند و بر معضلات ترافیک سنندج افزوده‌اند.

جالب‌تر اینکه این دو قطعه زمین متروکه اگر به صورت منطقی و علمی از سوی مدیران شهری به پارکینگ‌های طبقاتی تبدیل شوند و دارای ورودی و خروجی استاندارد گردند می‌توانند بخش بزرگی از معضل ترافیک در هسته مرکزی سنندج را برطرف کنند.

ناتوانی شورای ترافیک در کنترل ترافیک

در این میان موضوعی که بیش از دیگر موارد خودنمایی می‌کند، ناتوانی شورای ترافیک در کنترل ترافیک می‌باشد. مسئله‌ای که چندی پیش نیز سردار علی آزادی فرمانده انتظامی کردستان در جمع خبرنگاران به آن اذعان کرد و گفت: کاملاً قبول داریم که شورای ترافیک در راستای کاهش دغدغه‌های مردم در خصوص ترافیک ضعیف عمل کرده است و باید این روند اصلاح شود.

متأسفانه شورای ترافیک شهر سنندج از نبود افراد صاحب‌نظر و نخبه رنج می‌برد و برنامه‌ریزی مناسبی در زمینه کنترل ترافیک شهری از خود نشان نمی‌دهد، آنگونه که حتی نبود ماموران راهنمایی و رانندگی نیز در سطح شهر به صورت محسوس احساس می‌شود و کمتر راننده‌ای نگران پارک دوبل گرفتن است که مبادا جریمه‌ای برای او در نظر گرفته شود.

نبود حتی یک جرثقیل در سطح شهر برای حمل خودروهایی که در مکان‌های توقف ممنوع پارک می‌کنند به داخل پارکینگ‌ها و بی‌توجهی به فضای محدود خیابان‌‌ها در لزوم یک‌طرفه‌سازی برخی خیابان‌های شهر از دیگر معضلاتی است که در شورای ترافیک شهر به آن توجه نشده است و مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

این مسائل وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند معضلی به نام ترافیک شهری را به وجود می‌آورند که ساعت‌ها مردم را در داخل خیابان‌های شهر کلافه و خسته می‌کند و نارضایتی عمومی را به همراه دارد.

همتی برای مقابله با رانندگان متخلف در سنندج وجود ندارد

پیمان یکی از رانندگان جوان سنندجی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: متاسفانه راهنمایی و رانندگی برای افزایش درآمد خود در سریعترین زمان ممکن اقدام به ارائه گواهینامه به مراجعه‌کنندگان می‌کند و این امر بر معضلات شهری در سنندج افزوده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر به استان‌های همجوار مراجعه کنیم شاهد نظم قابل توجهی در ترافیک شهری بوده و پلیس راهنمایی رانندگی نیز به نحو احسن به وظایف خود عمل کرده و خودروهایی که در مکان‌های پارک ممنوع اقدام به پارک خودرو کرده‌اند را در سریع‌ترین زمان ممکن به پارکینگ منتقل می‌نمایند و از مزاحمت آنها برای مسدود کردن معابر جلوگیری می‌شود، اما متاسفانه در شهر سنندج به عنوان مرکز استان کردستان هیچ همتی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان مجری قانون برای انتقال خودروهای متخلف به پارکینگ مشاهده نمی‌شود و چندین دهه است که هیچ یک از اهالی سنندج به یاد نمی‌آورد که وسیله نقلیه متخلف توسط جرثقیل به پارکینگ منتقل شده باشد.

شهرستان سنندج هم اکنون شورای ترافیک ندارد

حسن عسگری فرماندار سنندج در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای اولین بار در طول تاریخ در شهرستان سنندج اصلا شورای ترافیک وجود ندارد گفت: به زودی لاین تاکسی‌ها که در حال بهسازی و ترمیم است و مردم می‌توانند از تاکسی‌ها در لاین مخصوص به آن استفاده کنند، راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: تقویت دوربین‌های کنترل طرح ترافیک در دستور کار است و خودروهای کنترل محسوس در داخل شهر به صورت سیار انجام وظیفه خواهند داشت که ترافیک را کنترل نمایند و خودروهای متخلف را جریمه کنند.

 

عسگری با بیان اینکه با کمبود نیروی راهنمایی و رانندگی در داخل شهر مواجه هستیم، افزود: دغدغه مردم درباره حمل خودروهای متخلف که در مکان‌های ممنوع پارک می‌کنند کاملا منطقی است که به زودی حمل خودروهای متخلف با جرثقیل نیز در شهرستان ایجاد خواهد شد.

به گفته وی معاونت ترافیک شهرداری سنندج نیز موظف شده است که با کارهای گرافیکی فرهنگ‌سازی لازم در راستای رفع مشکل ترافیک را ایجاد کند.

اصلاح هندسی و ایجاد سامانه‌های هوشمند در دستور کار پلیس راهور است

برزو مرادی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سنگینی ترافیک بر اساس میزان تقاضای مردم است، اظهار داشت: معابر ما سنتی هستند و اگر تقاضا به هر دلیلی اضافه شود معادلات حرکت خودروها نیز تغییر خواهد کرد.

 

وی افزود: میزان استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز کم شده است و مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و با باز شدن ادارات و مدارس به صورت همزمان میزان شلوغی معابر نیز بیشتر می‌شود.

مرادی با بیان اینکه با اصلاح هندسی در داخل شهر نیز مقداری از این مشکلات کاهش خواهد یافت، افزود: برنامه‌ریزی اقدامات هوشمند نیز صورت گرفته است که با سامانه‌های هوشمند بتوانیم طرح‌هایی را در اقدامات دراز مدت اجرا کنیم که آمار ترافیک شهری را کاهش دهیم.

اگرچه ترافیک امروز به معضلی در شهرستان سنندج تبدیل شده است اما لازم است تا با همت مسئولین و فرهنگ‌سازی بهینه در این رابطه چنین مشکلی برطرف شود.

بدون شک شهر سنندج نیازمند چهره ای زیبا و شایسته است که در شان فرهنگ مردم این دیار باشد.

 

http://

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5440
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.