حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

بیش از ۸۶ کیلومتر از رودخانه‌های کردستان لایروبی شد

  • کد خبر : 24079
  • 13 آذر 1402 - 9:10
بیش از ۸۶ کیلومتر از رودخانه‌های کردستان لایروبی شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: عوامل این شرکت از سال گذشته تا کنون، بیش از ۸۶ کیلومتر عملیات لایروبی در رودخانه های استان انجام داده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، و به نقل از آب منطقه ای کردستان، آرش آریانژاد اظهار کرد: لایروبی رودخانه‌ها یکی از مجموعه اقدامات مورد نیاز برای حفاظت، ساماندهی رودخانه‌ها و کنترل سیلاب است که برای رفع انسدادهای ایجاد شده در مسیر تخلیه رودخانه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: هدف از لایروبی معمولا تسهیل کردن جریان آب در مسیر رودخانه در جهت کنترل و مهار سیلاب و پیشگیری از صدمات مالی و جانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: طول تقریبی رودخانه‌ها و آبراهه‌های استان کردستان ۳۴ هزار کیلومتر است که هشت هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن نیازمند مطالعات تعیین حد بستر و حریم سراسری است.

آریانژاد با اشاره به اینکه مطالعات هزار و ۲۴۰ کیلومتر رودخانه دیگر نیز انجام شده و مطالعات ۲ هزار و ۲۸۸ کیلومتر نیز در دست اجراست.

وی از اجرای ۵۰۰ متر دیوار ساماندهی رودخانه بر روی رودخانه های استان خبر داد و گفت: ابلاغ اخطاریه هشدار وقوع سیلاب در مسیر رودخانه های استان، پایش و نظارت رودخانه ها هنگام سیلاب توسط کارشناسان و اکیپ گشت و بازرسی آبهای سطحی، شناسایی و تخریب پل غیر اصولی و غیراستاندارد و حادثه خیز در جهت رها سازی کامل آب و همچنین تعیین حدود حریم و بستر رودخانه های داخل بازه های روستایی از دیگر اقداماتی است که شرکت آب منطقه ای کردستان در راستای رفع خطر از مناطق سیل خیز در دستور کار خود قرار داده است.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24079
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.