حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

بیجار، سرشار از منابع گردشگری و دارای فقر جاذبه!

  • کد خبر : 32042
  • 19 فروردین 1403 - 7:11
بیجار، سرشار از منابع گردشگری و دارای فقر جاذبه!
گویا روزهای نوروز، گردشگری برای مسئولین تنها محدود به ارائه آمار شد چرا که جاذبه‌ای برای معرفی و بکار انداختن مکان‌های گردشگری که درآمدزا باشد صورت نگرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، طبق آخرین آماری که صبح امروز منتشر شد، از حدود یک هزار و ۳۵۲ گردشگری که از ۲۵ اسفندماه لغایت ۱۵ فروردین‌ماه، شهرستان بیجار را مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کرده بودند، گردشگران کمتر از یک روز را در این دیار اقامت کردند!

یکی از بهترین درآمدزایی‌های پایدار در یک منطقه، صنعت جذاب گردشگری است، دراین‌خصوص اگر اندکی هزینه و مدیریت صحیح به کار گرفته شود، سودآوری ۵۰۰درصدی عاید سرمایه‌گذاران و فعالان این حوزه خواهد شد.

یکی از روش‌های جذب ذهن مردم، استفاده از تأثیر رنگ‌ها در روح و روان آدمی است، مهندسی رنگ می‌توان چشم هر گردشگری را ابتدا به خود جذب می‌کند و سپس با ایجاد حس آرامش‌بخش، او را تشویق به توقف و استراحت می‌کند.

معماری و محیط‌های شهری به‌ویژه ورودی‌های هر دیاری، از جمله مهم‌ترین و غیرقابل‌انکار در جذب گردشگران محسوب می‌شود که شهر بیجار به‌عنوان اصلی‌ترین موضوع قابل‌توجه، یا توسط بلوک‌های سیمانی مسدود شده است یا با احداث قبرستان، تراکم ضایعاتی‌ها، گویی هیچ رنگ و بویی از خلاقیت و مدیریت نبرده است.

آنچه که امروز در علم گردشگری به آن توجه شده است، معماری، مبلمان و رنگ‌ها است، مادامی که المان‌های نوروزی با هزینه‌های زیادی تهیه و نصب می‌شود؛ اما از رنگ مناسبی برخوردار نباشند، از ایجاد تحول در یک شهر ناتوان خواهند شد.

زیباسازی و ایجاد اماکن تفریحی و رفاهی، بیشتری تأثیر را بر فرهنگ‌سازی و رفتار اجتماعی جامعه دارد، احساس مهم‌ترین عامل تحریک‌کننده است که فرد و جمعی را ترغیب و تشویق می‌کند از منطقه یا مکانی بازدید کنند.

متأسفانه در شهر بیجار با جاذبه‌های کم‌نظیر تاریخی، آب‌وهوایی کوهستانی و پاک، سهمی در حوزه گردشگری ندارد و همواره به‌عنوان یک ایستگاه استراحتی انتخاب شده است، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند هم موجب تحقق شعار سال شود و هم رونق اقتصادی را برای مردم ایجاد کند.

نگاه علمی به زیباسازی شهر و تقویت مکان رفاهی و تفریحی، در بیجار وجود ندارد و حضرات به استراحت و آرامش خانه خویش علاقه دارند، در این شهر یک چارباغ امام خمینی (ره) مانده است که به درد دور زنی می‌خورد و یک رودخانه فصلی صلوات آباد و دیگر هیچ!

همین رودخانه‌ای که در بیجار بدون استفاده رها شده است و هیچ بهره‌وری از آن انجام نمی‌شود، در همین شهر سنندج، به‌گونه‌ای مدیریت شده که به یک دریاچه تفریحی هرچند کوچک تبدیل شده است.

اگر کسی بخواهد در حاشیه رودخانه صلوات آباد ساکن شود، چشمش به قلعه زیبایی می‌افتد و گمان دارد که صنعت بوم‌گردی اینجا کاری کرده است و متأسفانه با ورود به قلعه متوجه می‌شود که به محلی برای نگهداری حیوانات اهلی تبدیل شده است.

در همین منطقه سایت حفاظت از محیط‌زیست با پرورش قوچ و میش ارمنی وجود دارد که هیچ فکری برای جذب مهمانان نوروزی در نظر گرفته نشده و همین‌طور بکر رها شده است، اگر هم کسی از موضوع اطلاع داشته باشد، در کمتر از یک ساعت از آمدنش به این سایت پشیمان می‌شود.

تله‌کابین شهرستان بیجار چرا در ایام نوروز که می‌توانست درآمدزایی برای شهر باشد توسط مسئولین مسکوت ماند و هیچ مسافر نوروزی به خود ندید، گویا تنها مسافرانی که از این شهر رفت‌و آمد داشتند شمارشی برای جاذبه‌های این شهر به حساب آمد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=32042
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.