حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
رئیس اداره بهزیستی دهگلان در گفتگو با کُردتودی:

بهزیستی بیش از ۱۵۰ نوع خدمت را به جامعه معلولین ارائه می‌دهد

  • کد خبر : 13848
  • 27 تیر 1402 - 9:47
بهزیستی بیش از ۱۵۰ نوع خدمت را به جامعه معلولین ارائه می‌دهد
رئیس اداره بهزیستی دهگلان از شناسایی حدود ۱۲۰۰ نفر معلول در شهرستان دهگلان در حوزه توانبخشی خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۸۰ نفر از خدمات مستمری بهزیستی بهره‌مند و به صورت ماهیانه مستمری دریافت میکنند و ۲۲۰ نفر نیز خدمات غیر مستمر به آنها تعلق میگیرد.

قربانعلی رسولی رئیس اداره بهزیستی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: سازمان بهزیستی در چهار حوزه تخصصی فعالیت دارد، حوزه توانبخشی که مربوط به ارائه خدمات مستمر و غیر مستمر به افراد دارای معلولیت و سالمندان میباشد که عبارت است از خدمات فیزیوتراپی کاردرمانی و گفتار درمانی، خدمات مستمر به صورت ماهیانه به حساب جامعه هدف معلولین واریز شده و خدمات غیر مستمر متنوع بوده و شامل خدمات توانبخشی وسایل توانبخشی خدمات فیزیوتراپی کاردرمانی گفتار درمانی است.

رسولی گفت: در حوزه توانبخشی خدمات برای سالمندان دارای معلولیت ارائه داده میشود بدین صورت که سالمندانی که دارای معلولیت (سالمند پرخطر) هستند شامل ارائه این نوع خدمات خواهند شد.

رسولی افزود: در شهرستان دهگلان در حوزه توانبخشی ۱۲۰۰ نفر معلول شناسایی شده که از این تعداد ۹۸۰ نفر از خدمات مستمری بهزیستی بهره‌مند و به صورت ماهیانه مستمری دریافت میکنند و ۲۲۰ نفر نیز خدمات غیر مستمر به آنها تعلق میگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه مراکز شهرستان دهگلان دارای یک مرکز توانبخشی چند معلولیتی بوده که فعال و با حدود ۸ نفر پرسنل مشغول خدمت رسانی به معلولین می باشد که ۳۰ نفر به صورت مستمر از سوی بهزیستی یارانه دریافت کرده و معلولان نیز از خدمات فیزیوتراپی، مشاوره، گفتار درمانی و حرفه آموزی بهره مند شده و با سه مربی ثابت مشغول به خدمت رسانی می باشند.

رسولی بیان کرد: در حوزه امور اجتماعی (معاونت اجتماعی) به زنان سرپرست خانوار خدمات ارائه داده میشود، همچنین کودکان نیازمند و در معرض آسیب، دوقلوها، چند قلوها و اورژانس اجتماعی نیز در این حوزه مشمول ارائه خدمات قرار میگیرند، زنان سرپرست خانوار در حال حاضر ۳۶۰ نفر خانم زن سرپرست خانوار (بدلیل طلاق یا فوت همسر) تحت پوشش خدمات مستمر سازمان بهزیستی هستند و در حال حاضر سه خانواده سه قلو ۴۷ خانواده دوقلو در شهرستان دهکلان وجود داشته که از خدمات مستمری بهزیستی، اشتغال و مسکن بهرهمند می باشند.

وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی که در حوزه امور اجتماعی قرار دارد یک شیفت کاری خدمات مداخله اورژانس اجتماعی فعال و برقرار است، خط ۱۲۳ به صورت متمرکز مشغول ارائه خدمات و مواردی را که لازم است به صورت اورژانسی بررسی شود را انجام می دهد، خط ۱۲۳ در یک شیفت و در وقت اداری فعال شیفتهای بعدی نیز به صورت آنکال موارد اورژانسی را بررسی خواهند کرد حوزههای فعالیت این بخش موارد کودک آزاری همسر آزادی سالمند آزادی، معلول آزاری و اختلافات خانوادگی است که از طریق این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس بهزیستی دهگلان اظهار داشت: حوزه پیشگیری (معاونت پیشگیری) در چندین دفتر فعالیت میکند، دفتر اعتیاد که یکی از دفاتر مهم تلقی میشود که به افراد دارای اعتیاد و افراد بهبود یافته و خانوادههایشان خدماتی ارائه داده میشود، در حال حاضر در شهرستان دهگلان ۳ مرکز اعتیاد مستقر و فعالیت میکنند، اگر فرد بهبود یافته، یکسال از بهبودی اش گذشته باشد و ایجاد شغل کند از بهزیستی تسهیلات دریافت خواهد کرد، بهزیستی خانواده های کم بضاعت و بی بضاعت را در پرداخت یارانه مورد حمایت قرار می دهد.

همکاری بهزیستی با دادگستری و نیروی انتظامی در طرح ساماندهی معتادین متجاهر

رسولی بیان داشت: بهزیستی نیز در طرح ساماندهی معتادین متجاهر، با نهادهای دادگستری، نیروی انتظامی و شهرداری همکاری لازم را داشته و خواهد داشت، درصدی از کمپ های ترک اعتیاد که طبق ماده ۱۵ و خود معرف هستند را به پذیرش معتادین متجاهر اختصاص داده است و با شناسایی و معرفی این افراد از سوی دادگستری و نیروی انتظامی، آنها را بستری کرده و تحت درمان قرار می دهد.

بهزیستی و اجرای هر ساله طرح غربالگری چشم کودکان

مدیر بهزیستی شهرستان دهگلان گفت: بهزیستی با تشکیل دفتر پیشگیری از معلولیت ها، چند فعالیت را در جامعه هدف و جامعه عمومی بیان کرده است که شامل پیشگیری از تنبلی چشم که هر ساله برای کودکان ۳ الی ۶ سال انجام می گیرد و در سال گذشته حدود ۴۰۷۰ کودک بین ۳ تا ۶ سال، مورد معاینه قرار گرفته اند، همکاران مستقر در بهزیستی با مراکز قرارداد بسته و به روستاها مراجعه می کنند، همچنین با استقرار در پایگاه بهداشت شماره ۲، پایگاهی ثابت را فعال کرده اند و با نصب دستگاه و تابلوی دیداری، خدماتی نظیر غربالگری بینایی را برای کودکان ۳ تا ۶ سال انجام می دهند.

وی برش شهرستانی بهزیستی را در سال جاری حدود ۳۷۷۰ نفر عنوان کرد و افزود: امسال توانستیم تاکنون ۸۰۰ نفر را انجام دهیم و تا پایان سال رقم نامبرده را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

رسولی عنوان کرد: در طرح غربالگری شنوایی نیز با حضور یک متخصص شنوایی سنج که در بهداشت شماره ۲ مشغول به فعالیت است و ۲ روز در ایام هفته را آماده ارائه خدمات به معلولین عزیز خواهد بود.

وی در ادامه عنوان داشت: بهزیستی در حوزه پیشگیری از طلاق، یک دفتر مشاوره را ایجاد کرده که در پیشگیری از طلاق و سایر آسیب هایی که در سطح شهرستان وجود دارد فعالیت می کند و در حال حاضر یک مرکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی فعال می باشد.

فعالیت بیش از ده مرکز غیردولتی در دهگلان

مدیر بهزیستی شهرستان دهگلان اظهار داشت: یکی از حوزه های تخصصی و مهم که در بهزیستی فعالیت دارد، حوزه مشارکت های مردمی و مراکز غیردولتی بوده که شامل دو مرکز خیریه فعال در سطح شهرستان است و آماده دریافت مشارکت های افراد بصورت نقدی و غیر نقدی خواهد بود و خوشبختانه شهرستان دهگلان در این زمینه از آمار بسیار بالایی برخوردار است، بیش از ۱۰ مرکز غیردولتی در سطح شهرستان فعال هستند، خدماتی که بهزیستی ارائه می دهد، هم برای جامعه هدف و هم جامعه عمومی متنوع است، باید گفت که بهزیستی از بدو تولد تا دوره سالمندی برای جامعه هدف و عمومی خدمات ارائه می دهد، بهزیستی بیش از ۱۵۰ نوع خدمت را ارائه می دهد.

رسولی با اشاره به تجهیز و آماده سازی ساختمان کناری اداره بهزیستی بیان کرد: ساختمان بغل اداره که حدود ۱۰ سال در اختیار ادارات بود با پیگیری های فرماندار دهگلان و مدیرکل بهزیستی استان این ساختمان نیز دوباره در اختیار بهزیستی قرار گرفت، اختصاص این ساختمان به بخش های توانبخشی، مداخله اورژانس اجتماعی، تجهیز نمازخانه اداره که در صورت اختصاص یافتن بودجه بیشتر به این بخش امکانپذیر خواهد شد.

رئیس اداره بهزیستی دهگلان از خیرین خواست تا پای کار آمده و این سازمان را از همه لحاظ حمایت و پشتیبانی کنند، تا بهزیستی با اتکا بر جامعه هدف و عمومی خویش بتواند خدمات نوینی را به معلولین سطح شهرستان ارائه دهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=13848
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.