حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
زریوار رو به نیزار می‌رود؛

بزرگ ترین دریاچه آب شیرین جهان در خطر نابودی

  • کد خبر : 6960
  • 06 اسفند 1401 - 8:17
بزرگ ترین دریاچه آب شیرین جهان در خطر نابودی
در حالی که آب شیرین تنها ۳ درصد کل منابع آبی دنیا را تشکیل می‌دهد،”زریوار” بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا در دو قدمی ایرانی‌ها قرار دارد؛ با این شرایط این دریاچه هر کجای دنیا که بود آن را روی سرشان “حلوا حلوا” می‌کردند اما چرا در کُردستان بر سرش فاضلاب می‌ریزند!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، در چند جای دنیا می توان دریاچه آب شیرین را یافت؛ یکی در قطب‌های شمال و جنوب و یکی در غرب ایران و آن هم دریاچه زریوار مریوان! در حالی که آب شیرین تنها ۳ درصد کل منابع آبی دنیا را تشکیل می‌دهد،”زریوار” بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا در دو قدمی ایرانی‌ها قرار دارد؛ با این شرایط این دریاچه هر کجای دنیا که بود آن را روی سرشان “حلوا حلوا” می‌کردند اما چرا در کُردستان بر سرش فاضلاب می‌ریزند چرا که سرازیر شدن فاضلاب چند روستای اطراف دریاچه و رشد بی‌رویه نیزارهای زریوار و افزایش حجم رسوبات آن کم کم از تنوع و شیرینی این دریاچه زیبا می کاهد.

از قدیم گفته‌اند آب روشنایی است اما زریوار دیگر زلال نیست و خیر و برکتش هم در حال کم شدن است، برایش طرح جامع نجات نوشتند و جلسات و کارگاه‌های مختلف برگزار می‌کنند و هر از گاهی هم مدیر استانی و یا کشوری از آن بازدید می‌کنند؛ از دیدن زیبایی‌هایش چه‌چه و به‌به می‌کنند و از آن طرف می‌گویند چه حیف که از آن استفاده درست نمی‌شود و یا باید برایش کاری کرد و در اطرافش هم برای رشد گردشگری آبی سرمایه گذاری شود اما دریغ از آن‌که پولی دست متولیان تالاب را بگیرد و یا طرحی را برای نجات آن عملیاتی کنند.

اما زریوار دقیقاً کجاست؟

این دریاچه زیبا که با نام تالاب آب شیرین زریبار نیز شناخته می‌شود، مانند الماسی در استان کردستان می‌درخشد و از جاذبه‌های گردشگری شهرستان مریوان در استان کردستان محسوب می‌شود. دریاچه زریوار با داران بودن طبیعت جنگلی و مناظر زیبای روح‌انگیز می‌تواند ساعت‌ها شما را مسحور خود کند. از آن جایی که دریاچه زریوار در دره نسبتا وسیعی واقع شده از دو سمت شرق و غرب توسط کوهستان محاصره شده و با جنگل‌های بسیار زیبایی پوشیده شده است. هرگز فراموش نکنید که تماشای از نزدیک این دریاچه قطعا به یکی از خاطره انگیزترین لحظات عمر شما تبدیل خواهد شد، بی‌شک غرق شدن در زیبایی‌های دریاچه‌ای گمشده در میان جنگل‌های انبوه و باشکوه بلوط حال‌و‌هوای دیگری دارد.

در حال حاضر مسئله فاضلاب ۳ روستا در حال اتمام است

چندی پیش شیوا قاسمی پور نماینده مردم شهرستان مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دانا اظهار داشت: درگذشته فاضلاب ۱۰ روستا وارد دریاچه زریبار می‌شد که با ساماندهی صورت گرفته فاضلاب ۷روستا وارد تصفیه‌خانه مریوان می‌شود و در حال حاضر مسئله فاضلاب ۳ روستای دیگر در حال اتمام است، امیدواریم شاهد سرازیر شدن آنها به دریاچه زریوار نباشیم.

وی با بیان اینکه ورود کودهای شیمیایی به تالاب زریوار منجر به رشد بی‌رویه نیزارهای اطراف این دریاچه شده است،تصریح کرد: با شروع فصل گرما شاهد آتش سوزی‌های عمیق در اطراف تالاب هستیم به گونه‌ای که اطفای حریق آن بسیار دشوار است وبی توجهی به تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش سوزی خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته است. همچنین باید گفت افزایش آتش سوزی باعث رشد نیزارهای اطراف این دریاچه می‌شود.

قاسمی پور با بیان اینکه کشور وارد اکوسیستم خشکسالی شده است، افزود: دریاچه بین المللی زریوار از این بی‌آبی‌ها در امان نبوده است، تسریع در انتقال آب شرب و کشاورزی از سد گاران مسیری برای احیای دریاچه بین الملی زریبار است که باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین وجود چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار حیات این تالاب را با خطر جدی مواجه کرده‌ است.

سال هاست که رسانه های کردستان و دوست داران محیط زیست در خصوص رشد بی رویه نیزارها در دریاچه زریوار که زمانی نگین کردستان نامیده می شد، مدام هشدار می دادند و مسئولان استانی و کشوری در این رابطه سکوت کرده و هیچگاه جوابی به این هشدارها ندادند.

یکی از شهروندان مریوانی که در کناره ی دریاچه زریبار مشغول ماهیگیری است می گوید: در چند سال پیش حتی از آب آشامیدنی دریاچه زریبار برای خودمان چای درست می کردیم چرا که آب آن بسیار شفاف بود اما متاسفانه با وجود اینکه به نوروز نیز نزدیک می شویم اما شرایط دریاچه این روزها  بسیار نگران‌کننده است.

وی می گوید: حالِ امروز دریاچه زریوار بد است، هر روز شاهد افزایش سطح خشکی دریاچه هستیم، از یک سو رشد زیاد نیزارها و عدم مدیریت در ساماندهی آن و از سوی دیگر کاهش بارندگی و ورود فاضلاب به داخل دریاچه زندگی بزرگترین دریاچه آب شیرین را با خطر جدی مواجه کرده به گونه‌ای که نفس آن به شماره افتاده است.

استاندار کردستان از اقدامات و عملکرد ضعیف کارگروه مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار انتقاد کرد

 اسماعیل زارعی کوشا اظهار کرد: تالاب زریوار که از گنجینه‌های طبیعی استان است برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است، اما اقدامات انجام شده در این حوزه به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

وی افزود: اداره کل محیط زیست که دبیرخانه کارگروه مدیریت جامع تالاب زریوار را به عهده دارد باید با انسجام بخشی و ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها بتواند نتایج عملی و ملموس ایجاد کند و با این شکل از عملکرد نمی‌تواند دستاورد قابل توجهی داشته باشد.

استاندار کردستان تصریح کرد: اگر نجات بخشی تالاب زریوار را مهم می‌دانید باید با جدیت و تشکیل جلسات مداوم و متعدد در این راستا گام بردارید و از ارائه گزارشات بخشی و متناقض پرهیز کنید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز گفت: آنچنان که باید از تالاب بین‌المللی زریوار مریوان حفاظت کافی انجام نشده است.

کیومرث حبیبی اضافه کرد: تالاب بین‌المللی زریبار مریوان در مقطعی از سال ۹۰ دچار  خشکسالی شدید شد که پس از چند سال حریم خود را پس گرفته اما متاسفانه اکنون به حالت خشکسالی شدید بازگشته و میزان حجم آب از میانگین آن کمتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان نیز اظهار کرد: جمع‌بندی فاضلاب روستاهای و عدم ورود فاضلاب به محدوده تالاب، تامین تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق نیزارهای تالاب از مهمترین اقدامات انجام شده برای حفاظت از تالاب زریبار است.

مسئولان از آغاز دهه هفتاد به فکر ساماندهی و نجات دریاچه زریوار افتادند و در دهه هشتاد نیز هر چند سال یک بار استاندارانی سری به زریوار زده از نجات آن به عنوان یک اولویت مهم نام برده‌اند، اما در عمل هیچ کدام کاری نکردند، وعده‌های عملی نشده مسئولان مختلف کشوری و استانی در خصوص مدیریت مناسب این ظرفیت گردشگری در کنار بی‌تفاوتی‌های مردم و مدیران مربوط در طول سال‌های گذشته باعث شده نه تنها مشکلی از مشکلات زریوار مریوان حل نشود که روز به روز بر دامنه این معضلات و مشکلات نیز افزوده شد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6960
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.