حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
سرپرست حوزه هنری استان کردستان خبر داد:

برگزاری بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج

  • کد خبر : 17544
  • 04 مهر 1402 - 15:37
برگزاری بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج
سرپرست حوزه هنری استان کردستان از برگزاری بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور با عنوان یادواره عارف نامی کرد"سید بهاءالدین شمس قریشی" در صحن جدید مسجد جامع سنندج خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، افشین آزادی صبح امروز و در گفتگو با خبرنگاران استان در سنندج، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک ربیع الاول اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته این مراسم چهارشنبه پنجم مهر ساعت ۲۰ در مسجد جامع سنندج برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به برگزاری این مراسم در چند سال اخیر در سنندج، افزود: برگزاری مراسم یادواره شمس قریشی در سنندج به دلیل استقبال و حضور پرشور مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و حوزه هنری کردستان با همکاری و مشارکت تعدادی از ادارات و سازمان‌ها هر ساله این مراسم را برگزار می‌کند.

 

سرپرست حوزه هنری استان کردستان خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر بواسطه بیماری کرونا هرچند به ناچار از برگزاری باشکوه و عمومی این یادواره محروم بودیم و صرفا از طریق پخش مستقیم در شبکه استانی صدا وسیما این مراسم را به خانه‌ها بردیم امسال باردیگر امکان برگزاری این یادواره با حضور مردمان عاشق و مریدان نبوت در صحن جدید مسجد جامع فراهم شده است.

 

آزادی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های فرهنگی استان هنر وفرهنگ کردستان همدلی و وحدت بین فرق اسلامی تحت لوای پیامبر رحمت ومهربانی‌ها حضرت ختمی مرتبت محمدالمصطفی (ص) است که نمود آن در ایام ماه مبارک ربیع به خوبی به نمایش گذاشته می‌شود.

 

وی اظهار کرد: ماه ربیع در کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در این ماه نوای عرفانی دف عجین شده با سروده‌های نشأت گرفته از اخلاص و باور شاعران و عارفان کُرد، در منازل، مساجد و تکایای استان مولود پیامبر را به جشن نشسته و ندای “یا مصطفی” و “یا نبی” به شکرانه وجود حضرتش درکوی و برزن ، گوش ها و دل ها را نوازش می کند.

 

گفتنی است مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد، در ۱۲۹۳ هجری قمری مصادف با ۱۲۵۰ هجری شمسی در روستای «سه ردی» شهرستان پاوه متولد شد، وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ کرده و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بوده است.

 

این عارف نامی کرد به فارسی و کُردی تألیفات متعددی از جمله معراج‌نامه، مولودنامه، شمس العقائد و دیوان شعر سروده‌ است.

 

شمس قریشی در سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی در سن ۷۲ سالگی در سنندج به لقاء الله پیوست و در آرامستان‌ «تایله» این شهر به خاک سپرده شده است.

 

آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض‌آباد) واقع شده است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=17544
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.