حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
در گفتگوی تفصیلی با نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری تشریح شد؛

«بدحجابی» یکی از عوامل خشکاندن ریشه بنیان خانواده است

  • کد خبر : 10572
  • 24 اردیبهشت 1402 - 0:38
«بدحجابی» یکی از عوامل خشکاندن ریشه بنیان خانواده است
ماموستا فایق رستمی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: با بدحجابی روابط آزاد و نامشروع جنسی در ابعاد وسيع، جامعه را فرا می گيرد و به همان نسبت كانون خانواده ها سست شده و ازدواج ها به جدايی و طلاق منجر می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بسیاری از پژوهشگران و اندشمندان حوزه دین و اجتماع، اساسی ترین علل فساد و نابودی جوامع و انحراف از مسیر اصیل و ناب پیامبران الهی را، یکی فراموش کردن عبادت و عبودیت و دیگری پیروی از شهوات نام برده اند، که هر دو با بی بند و باری جنسی و کنارگذاردن حیا و عفاف و نماد روشن آن؛ یعنی حجاب، ارتباط مستقیم دارد. بی حجابی آثار و پیامدهای متعددی در اجتماع می گذارد که سست شدن پیوند زناشویی و گسیختگی بنیاد خانواده یکی از آنهاست. به تأخیر افتادن ازدواج، کاهش معیارهای ارزشی در انتخاب همسر، ایجاد روابط خارج از چارچوب خانواده و مقایسه همسران، اثرات منفی روانی و جسمی ناشی از عدم احساس پوشیدگی و … از جمله مواردی است که بدلیل ناآگاهی افراد از پیامدهای بی حجابی، ارمغان مدرن جوامع امروزی گردیده، دیر یا زود بنیان خانواده و جامعه را از آنچه که هست سست تر خواهد کر اگر، بی هیچ اقدامی تماشاگر این سیر نزولی پوشش، در اجتماع انسانی و اسلامی مان باشیم. به منظور بررسی بیشتر موضوع عفاف و حجاب با ماموستا فایق رستمی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج به گفت و گو نشستیم.

 

**لطفا «عفاف و حجاب» را با بیانی ساده تر برای ما تعریف کنید

«حجاب» در لغت به معنای مانع و پرده است. حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ايجابی و سَلبی است. بُعد ايجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمايی به نامحرم است که اين دو بُعد بايد در کنار يکديگر باشند تا حجاب اسلامی محقق شود. عفاف نیز يک صفت انسانی است که موجب می شود تمام اعمال و گفتار و پوشش انسان، عفيفانه و فاقد جنبه های شهوانی باشد.

 

** اگر زنان حجاب نداشته باشند ایرادی دارد؟

مراد از پوشش اسلامی زن به عنوان يکی از احکام واجب اسلام، اين است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمايی نپردازد. پوشيده بودن زن يکی از مظاهر حفظ حريم ميان مردان و زنان نامحرم است. تجربه ملت‌های گذشته نشان می دهد که هرگاه زنان این منزلت خود را درک کردند، منزلت و محبوبيت آن ها حفظ شده و ناهنجاری‌های موجود در جامعه هم کمتر بوده است. حتی در سرزمين‌های مختلف، انسان‌هايی كه به ارزش‌های اخلاقی اعتقاد بيشتری داشته‌اند از پوشش كامل‌تر و متين‌تری استفاده كرده‌ و هر قدر سطح ارزش‌های اخلاقی در آن جوامع پايين می آمده، پوشش مردان و زنان نيز در سطح پايين‌تری قرار می گرفته است.

 

**آیا رعایت عفاف و حجاب فقط مختص دین اسلام است؟

در تمامی اديان الهی، همواره بر پوشش تأكيد شده و آن را لازمه دينداری شمرده‌اند، البته چگونگی و حدود آن متفاوت بوده است. اسلام نيز حجاب را بر زنان واجب كرده، زيرا حجاب، بهترين وسيله‌ای است كه زن را از خطر افراد بيگانه حفظ می‌كند.

 

** آیا حجاب امری شخصی است یا عمومیت دارد؟

حجاب امری عمومی است که رعایت آن عامل صَلاح جامعه و عدم رعایت آن باعث بروز فساد در جامعه می شود. گسترش بدحجابی در جامعه باعث گسترش فساد و بی بند و باری و سست شدن بنیان خانواده ها می شود.

 

**ابعاد رعایت عفاف را هم برایمان تشریح می کنید؟

بله حتما، عفاف هم دارای چندین بُعد است که اولین آن عفاف در نگاه است. به این معنی که زنان، از نگاه های غيرضروری و شهوت آلود و خيره شدن به مردان و چشم چرانی پرهیز کنند. دومین بُعد عفت، عفت در دامن به معنای پوشش عورت و شرم گاه و حفظ آن از نگاه ديگران است. سومین بُعد عفت، عفت در پوشش است، به این معنا که زنان نبايد جاذبه ها و زينت های طبیعی خود، شامل اندام، سر و گردن، سينه و مو و همچنین زينت های مصنوعی تحريک آميز شامل لوازم آرایشی، عطر و بوی خوش، وسایل زینتی و لباس های زينتی و رنگارنگ را در معرض دید نامحرمان قرار دهند.

وظيفه ديگر زنان، عفت در کردار و پرهيز از اعمال و رفتارهای جلب توجه کننده است، یعنی از رفتارهایی که برای مردان، جلب توجه کننده است پرهیز کنند. از دیگر ابعاد عفاف، عفاف گفتار یا حفظ عفت در سخن گفتن با مردان نامحرم است. یعنی کيفیت صحبت کردن نبايد با ناز و عشوه و کج کردن زبان باشد و زنان بايد عادی و معمولی صحبت کنند و از سخنان غير ضروری و شهوت انگيز بپرهیزند.

 

** در رعایت عفاف و حجاب چه تکلیفی برای مردان تعریف شده است؟

رعایت حجاب از جمله ضروریات دین است که در مورد زنان و مردان مصداق دارد اما حدود شرعی آن برای زنان و مردان متفاوت است. اسلام عزیز همان طور که دستور داده تا زنان اندام خود و زینت هایشان را از نگاه نامحرمان بپوشانند، به مردان نیز دستور داده تا حجاب داشته باشند. براساس احکام شرعی یکی از حجاب های مهم مردان، حجاب نگاه کردن است، به این معنا که چشم های خود را فرو افتاده نگاه دارند. نگاه کردن مرد به غیر همسر شرعی، اگر با قصد لذت باشد حرام الهی است. امّا اگر بدون قصد لذت باشد، نگاه کردن به دست ها و صورت اشکالی ندارد و به غیر از دست ها و صورت حرام است.

 

**آیا بدحجابی، آسیب های فردی هم به دنبال دارد یا نه فقط جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد؟

دختر يا زنی که همیشه به دنبال خودنمايی است، هميشه در استرس و اضطراب است. زيرا وقتی اصل و کمال انسان در لباس باشد، هر چه می بيند، می خواهد و دائم در فکر تهيه کردن آن است و چون آماده کردن آن ها بسيار مشکل و گاهی غير مقدور است، روح او هميشه مضطرب و پريشان است و مانند کسی است که گم کرده خود را پيدا نمی کند. بدحجابی، زن را به کالایی برای لذت بردن مردان هرزه تبدیل می کند و احتمال مزاحمت های خیابانی و حتی تعرض و تجاوز به او را هم افزایش می دهد.

همچنین، زندگی زناشویی افراد بدحجاب زود از هم پاشيده مي شود. چون وقتي ارزش و ملاک تشکیل زندگی در ظواهر باشد، عقل در انتخاب همسر نقشی ندارد و به همین دلیل، پس از مدتی زندگی، دچار تزلزل می شود و نتیجه ای جز طلاق ندارد.

 

**گسترش بدحجابی و بی عفتی چه پيامدهايی برای جامعه دارد؟

بدون شک نظام خانواده نظام ارزشمند و محبوبی است و در اسلام هيچ بنايی محبوب تر از آن پايه ريزی نشده است. بدون شك جامعه ای از سلامت كامل برخوردار است كه خانواده به عنوان جزء كوچك جامعه از سلامت و استحكام كامل و كافی برخوردار باشد.

با بدحجابی روابط آزاد و نامشروع جنسی در ابعاد وسيع، جامعه را فرا می گيرد و به همان نسبت كانون خانواده ها سست شده و ازدواج ها به جدايی و طلاق منجر می شود. بنابراين وجود خانواده سالم و مستحكم در گرو گسترش فرهنگ حجاب خواهد بود. در جامعه ای كه برهنگی در آن حاكم است، هر زن و مردی، همواره در حال مقايسه کردن همدیگر هستند و آنچه ريشه خانواده را می سوزاند اين است كه اين مقايسه آتش هوی و هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر بالا می برد. زني كه در كنار شوهر خود زندگی كرده و با مشكلات زندگی او همراه بوده و برای او فرزند آورده، بالأخره بعد از چندین سال، اندك اندك، دچار تغییرات ظاهری می شود و حالا که محتاج عشق و وفاداری همسر خويش است، ناگهان در كوچه و بازار یا اداره، زن جوان تری، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقايسه می دهد و این اتفاق، مقدمه ای برای ويرانی اساس خانواده و بر باد رفتن زندگی می شود.

 

** با این موضوع که بدحجابی در ایران گسترش یافته است، موافق هستید؟

بی ترديد پديده «بدحجابی» از معضلات و ناهنجاری های فرهنگی کشور در دوران حاضر است که بايد در کنار معضلات ديگری چون تورم، بيکاری و اعتياد بررسی شود و برای حل آن چاره انديشی شود. متأسفانه وضعيت ناهنجار برخی از زنان و دختران در جامعه، به گونه ای است که فاصله کمی با بی حجابی دارد و حتی می توان آن را نوعی “کشف حجاب نوين” ناميد.

 

**دشمن از تمرکز روی گسترش بدحجابی و بی بند و باری چه سودی می برد؟

درحال حاضر، کشورهای اسلامی و به خصوص ایران، در معرض شديدترين تهاجمات فرهنگی قرار دارد و استكبار جهانی با امكانات بسيار گسترده و بكارگيري صدها فرستنده راديويي و تلويزيوني و كانال‌های بی‌شمار ماهواره‌ای و مجازی و صرف ميلياردها دلار، به شدت می كوشند تا ارزش‌های معنوی و اخلاقی و اعتقادات دينی را زير سؤال برده و جوانان مسلمان را از پايبندی به آموزه‌های دينی دور سازند و آن ها را به سمت اباحی‌گری و بی‌حيايی سوق دهند و آزادی بی بند و باری را ترويج كنند که این خود زمینه انحطاط اخلاقی جامعه را فراهم می کند.

 

**آیا برنامه های مربوط به عفاف و حجاب تاکنون موثر بوده است؟

متاسفانه در سال های اخير ما به موازات رشد و گسترش پديده بدحجابی به جای برنامه ريزی و اقدامات علمی و هماهنگی، شاهد سکوت، بی برنامگی و انفعال بسياری از متوليان و دستگاه های فرهنگی در این زمینه بودیم و البته حتی برخی براي فرار از مسئوليت اعلام می کردند که پوشش امری درونی است و نمی توان به اجبار، کسی را باحجاب کرد.

 

** حجاب و عفاف چه ثمراتی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان دارد؟

حجاب، سنگر حفظ شخصيت و شکوه زن است و کيان خانه و خانواده را از هرگونه انحراف و گمراهی، حفظ می کند. اگر زن پاکدامنی و عفاف را سرلوحه زندگی خويش قرار دهد و در راه تربيت فرزند صالح بکوشد کار انبيا را ادامه داده است. پس زن می تواند برای خود ارزش قائل شود و بازیچه دست مردان هرزه نشود.

بدحجابی منجر به ايجاد عقده های روانی فرو خفته در مردان می شود درحالی که نشاط جنسی باید در قالب خانواده تأمین شود تا ميان زن و مرد آرامش ایجاد شود و بنیان خانواده محکم تر شود. حجاب و عفاف تضمين كننده امنيت زن در ارتباطات اجتماعی است و نگاه جنسی به زن را در جامعه از بين می برد.

 

** در خاتمه، به نظر شما راهکار گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه چیست؟

هر گونه راهکار سلبی برای هر نوع مخاطبی در ارتباط با پديده بدحجابی پاسخگوی مشکل نخواهد بود، چون يکی از دلايل اصلی بدحجابي قائده «لج» است و برای همین، برخورد سلبی، نه تنها چار مشکل نيست، بلکه بر عمق مسئله می افزايد. جز درموارد خاص که حرکت های سازمان يافته ای در جهت ترويج بی حجابی يا بدحجابی مشاهده می‌شود باید از اقدامات سلبی استفاده شود. پس باید به سمت فرهنگ سازی و ارائه الگوهای مناسب و به روز به زنان برویم و جامعه را نسبت به ثمرات حجاب و پیامدهای بدحجابی آگاه کنیم.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10572
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.