حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

با این ۸ پیشنهاد روزانه برای اموات‌تان خیرات بفرستید

  • کد خبر : 22654
  • 27 آبان 1402 - 12:09
با این ۸ پیشنهاد روزانه برای اموات‌تان خیرات بفرستید
اموات تا زمانی که یاد و خاطره‌شان در قلب ما زنده باشد، نمرده‌اند. در این گزارش برایتان چند پیشنهاد ساده‌ آورده‌ایم تا با تغییر یک سری عادت‌ها در زندگی‌تان یک خیرات جانانه برای اموات‌تان کرده‌باشید و یادشان را زنده نگه دارید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، با تمام سختی‌ها و ناراحتی‌ها و تلخی‌های سوگ عزیزان یک روز مجبور می‌شویم، بپذیریم که آن‌ها از این دنیا کوچ کرده‌اند. با رفتنشان هم احساساتی در وجودمان مرده‌اند و شادی‌هایی را از دست داده‌ایم. حتی اگر نخواهیم هم مجبوریم بپذیریم که بعضی اتفاق‌ها، بعضی روزها و شب‌ها دیگر هرگز دوباره تکرار نخواهد شد.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان در این شرایط برای آرامش خود و روح درگذشتگان انجام داد، خیرات است. شاید خنده دار باشد، اما من می‌گویم اموات وقتی از این دنیا می‌روند شکموتر می‌شوند! نیازشان هم به ما بیشتر می شود چون دست‌شان از این دنیا کوتاه می‌شود. از قدیم خانواده‌های داغ‌دار حلوا، شکلات، خرما و … بین دوست و آشنا و همسایه و غریبه پخش می‌کردند و به طریقی برای اموات‌شان رزق و روزی به آن دنیا می‌فر ستادند. در این گزارش برایتان چند پیشنهاد آورده‌ایم تا روح عزیزان‌تان را با آن شاد کنید.


وقتی دلتان برای اموات‌تان تنگ شد با خواندن فاتحه با آنها تماس تلفنی برقرار کنید.

*به اموات تلفن بزنید! 

قرآن کریم صریحا و شفاف از خیرات برای اموات سخنی نگفته است، اما به یاد گذشتگان بودن، خصوصا طلب مغفرت داشتن برای آن‌ها را بسیار نیکو می‌داند و به آن تاکید می‌کند. در احادیث و روایات متعددی از پیامبر (ص) و سایر معصومین (ع) به خیرات برای درگذشتگان اشاره شده است. در برخی از روایات این خیرات‌ها با نام هدیه برای اموات آورده شده اند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برای مردگان خود هدیه بفرستید! پرسیدند: هدیه برای آنان چیست؟ فرمودند: صدقه و دعا.

آیت الله بهجت به خواندن فاتحه و قرائت قرآن برای درگذشتگان سفارش کرده است و می‌فرمودند:« برای اموات حمد و سوره بخوانید که در واقع نوعی تلفن کردن به آن‌هاست. اگر متوفی به انجام دادن واجباتی وصیت کرده، حتما به آن عمل کنید. در غیر این‌صورت خواندن نماز قضا و نماز مستحبی را فراموش نکنید و ثواب آن را به اموات هدیه دهید. پس برای اینکه روح عزیزان‌تان را سیراب کنید برایشان با ذکر و فاتحه خیرات بفرستید.»

برای خیرات کردن نیاز نیست کار خاص و سختی انجام بدهید با تغییر یک سری عادت‌های بد و گنجاندن یک سری عادت‌های خوب اموات‌تان را مستفیض کنید.

* با این ۸ پیشنهاد روزانه برای اموات‌تان خیرات بفرستید

خیرات کردن برای اموات همانطور که در گزارش‌های پیشین هم به آن اشاره کردیم، ساده‌تر از چیزی است که حتی فکر می‌کنید. شما می‌توانید هر چیز خیر و نیکی را با نیت برای اموات‌تان هم بفرستید. اینجا هم چند پیشنهاد برایتان تدارک دیده‌ایم. در این پیشنهادات نیاز نیست شما تدارکات زیادی ببینید و کار شاقی انجام بدهید.

پیشنهاد اول؛ اگر با همسایه‌هایتان رفت و آمد دارید، ماهی یکی دوبار کیکی، آشی، پلو خورشتی یا هرچه دوست داشتید و پختید، برایشان بفرستید. حتی اگر از آن‌ها نخواهید که فاتحه‌ای بفرستند و خیراتتان غذای بهشتی شود و به لب‌ودهان اموات شکمویتان برسد، این خیرات به روح اموات می‌رسد. اگر هم همسایه نداشتید برای بچه‌های کار غذا بفرستید.

دومین پیشنهاد کمک به هم نوعان است.اگر می‌گوییم یک پرس غذایی که می‌پزیم و دیگری می‌خورد، به روح امواتمان می‌رسد، پس کمک به هم نوع هم  می‌رود آن دنیا و به روح اموات می‌رسد. همچنین می‌توانید مبلغی از حقوقتان را در نظر بگیرید برای کفالت بچه‌های یتیم. خیلی ساده با مبالغ خیلی کم هم شما می‌توانید کفالت بچه‌ای را بر عهده بگیرید.

جدا از خیرات مادی شما می‌توانید با رفتارتان هم برای اموات خیرات بفرستید. سومین پیشنهاد ما خیرات حال خوب است! به این صورت که حال آدم‌ها را خوب کنید و ثوابش را به روح درگذشتگان‌تان هدیه کنید. از آن دسته آدم‌هایی باشید که لبخندشان را از دختر بچه ماشین کناری دریغ نمی‌کنند و از کنار پیرزن عابر بی‌تفاوت نمی‌گذرند.

چهارمین پیشنهاد ما برای مستفیض شدن روح اموات‌تان، گذاشتن یک کاسه آب لب پنجره اتاقتان است تا پرندگان رفع تشنگی کنند.

پنجمین پیشنهادمان این است که وسایل و پوشاکی را که استفاده نمی‌کنید، دور نندازید و داخل کیسه‌ای بگذارید و به نیازمندان بدهید. لازم نیست لباس نو بخرید، فقط حتما لباس‌ها را شسته و اتو شده تحویل بدهید.

ششمین پیشنهاد ما گذاشتن یک قرآن در مسجد است. لازم هم نیست روی جلد قرآن نامی از درگذشتگان‌تان ببرید، هرکسی که آن قرآن را بخواند ثوابش به اموات شما می‌رسد.

هفتمین پیشنهاد ما این است که اگر آبی نوشیدید و سیراب شدید اما باز هم در لیوان‌تان آب اضافه ماند، آن را به نیت اموات‌تان به نزدیکترین گیاهی که کنارتان است، بدهید. به همین سادگی شما روح اموات‌تان را شاد می‌کنید.

هشتمین پیشنهاد ما سلام کردن است. شاید یادتان نیاید اما در گذشته‌هایی که خیلی هم دور نیست، هرکس را می‌دیدیم سلام می‌دادیم. بیایید این رسم قدیمی را زنده کنیم و به هر کسی که از کنارتان گذر کرد با یک لبخند جانانه سلام بدهید.


اموات تا زمانی که یادشان را زنده نگه دارید، نمرده‌اند!

*شاد کردن روح اموات شوخی نیست! 

برخی از افراد به اشتباه، شادی روح درگذشتگان را تنها یک استعاره یا تشبیه می‌دانند و بر این باورند اگرچه ممکن است اعمال بازماندگان در جایگاه اُخروی اموات تأثیر داشته باشد، اما عبارت «شادی» را نمی‌توان برای روح اموات استفاده کرد. امام صادق (ع) در پاسخ به این شبهه می‌فرمایند: «همان گونه که زندگان با هدایا، شاد می‌شوند اهل قبور و برزخیان نیز با ترحم و استغفار که نسبت به آنان می‌شود؛ شاد می‌گردند.» پس این پیشنهادات ساده را در زندگی روزمره خود انجام دهید تا هم روح اموات شاد شود، هم اخلاق و کردار شما نیکو شود و هم یاد اموات را فراموش نکنید.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «مُردگانتان را که در قبرها آرمیده اند، از یاد نبرید. مُردگان شما امید احسان شما را دارند، مُردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آن‌ها خود قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعایی به آن‌ها هدیه کنید.»

امروز هم پنجشنبه است، با در نظر داشتن این توصیه پیامبر بدانید که هیچ آدمی تا زمانی که یاد و خاطره‌اش در ذهن و قلب دیگران حک شده، نمی‌میرد و از بین نمی‌رود. پس به آرامگاه اموات‌تان بروید و یا یک فاتحه و خیرات کوچک روح‌شان را شاد کنید. اموات دلتنگ‌تان هستند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=22654
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.