حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
در سفر به کردستان انجام شد؛

بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از پروژه فرودگاه و سد مخزنی چراغ‌ویس سقز

  • کد خبر : 19311
  • 25 مهر 1402 - 11:18
بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از پروژه فرودگاه و سد مخزنی چراغ‌ویس سقز
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه استاندار کردستان در ادامه سفر خود به استان کردستان، صبح امروز از پروژه فرودگاه سقز همچنین از سد مخزنی چراغ‌ویس سقز بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه استاندار کردستان در ادامه سفر خود به استان کردستان، صبح امروز از پروژه فرودگاه سقز همچنین از سد مخزنی چراغ‌ویس سقز بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در روند بازدید از سد چراغ‌ویس سقز، تامین مصارف آب شرب سقز از محل سد مخزنی چراغ‌ویس را با پیشرفت ۹۶ درصدی را از برنامه‌های دولت مردمی در استان عنوان کرد.

آرش آریانژاد اظهار کرد: با افتتاح این سد، آب شرب شهروندان سقز به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب در سال تامین می‌شود.

وی با اعلام اینکه راهبرد پایان تنش آبی در دولت مردمی به عینه در کردستان اتفاق افتاده است، افزود: حجم کل مخزن سد چراغ‌ویس در ترار نرمان ۸۲.۸۵ میلیون مترمکعب است که افزون بر تامین آب شرب، آب مورد نیاز حوزه صنعت و کشاورزی نیز تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان حجم موجود آب در کاسه سد چراغ‌ویس را ۴۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: سد مخزنی چراغ@ویس در شمال غربی استان کردستان در ۱۷ کیلومتری شهر سقز به سمت بانه بر روی رودخانه چم خان سقز احداث شده است.

آریانژاد با اشاره به اتمام عملیات جاده جایگزینی سقز- بانه و راه جایگزینی روستایی با اعتبار یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، یادآور شد: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۵۹ میلیون ریال برای سد چراغ ویس سقز هزینه شده است.

وی بیان کرد: با بهره‌برداری از سد چراِغ‌ویس، جدای از اینکه ۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به آبی تبدیل خواهد شد، برای یک هزار و ۲۰۰ نفر در بخش کشاورزی شغل ایجاد خواهد کرد.

فرودگاه سقز در دهه ۷۰ ایجاد و سال ۱۳۸۴ مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده است و بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شد.

این پروژه در سال ۱۴۰۰ به صورت ناقص افتتاح شد و بدون برج مراقبت و سالن حدود ۶۳ درصد پیشرفت داشت. در سال ۱۴۰۱ حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها تزریق شد و مجددا شروع بکار کرد.

در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز و محوطه، تجهیز سالن ترمینال، بخشی از محوطه‌سازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تامین ماشین آتش‌نشانی انجام و تمام تجهیزات منتقل شده است.

فرودگاه سقز در آستانه بهره‌برداری و حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد و خطوط پروازی توسط کارشناسان تشکیل شده و یک سری مسائل ایمنی پرواز وجود دارد که باید حل و فصل شود.

حدود هزار میلیارد ریال برای محوطه‌سازی و احداث سوله لازم است اما این مسائل مانع از بهره‌برداری آن نیست.

در این فرودگاه هواپیماهای کوچک مقیاس، میان مقیاس و ۵۰ تا ۱۰۰ نفره قابلیت نشست و برخاست دارد. طول باند فرودگاه ۲.۷ کیلومتر است و با توجه به اینکه فرودگاهی بین سنندج و ارومیه وجود ندارد، اگر شعاع ۲۰۰ کیلومتری برای شهر سقز ترسیم کنیم، حدود ۱.۵ میلیون نفر می‌توانند از این فرودگاه استفاده کنند که شامل جنوب آذربایجان غربی، بوکان، مهاباد، سقز، بانه، دیواندره، تکاب و شاهین‌دژ است.

این فرودگاه در صورت بهره‌برداری می‌تواند نقش بی‌بدیلی در توسعه منطقه شمال کردستان و آذربایجان غربی داشته باشد، ضمن اینکه طرح کارکرد تجاری، بازرگانی و مسافربری دارد که با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری، از اهمیت زیادی برخوردار است.

ذکر این نکته هم ضروری است که کردستان جزو معدود استان‌هایی است که ۲ فرودگاه دارد.

معاون عمرانی استاندار کردستان هم در این بازدید اظهار کرد: فرودگاه سقز در دهه ۷۰ ایجاد و سال ۱۳۸۴ مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده است و بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شد.

کیومرث حبیبی افزود: این پروژه در سال ۱۴۰۰ به صورت ناقص و بدون برج مراقبت و سالن افتتاح شد و به طور کلی همان سال حدود ۶۳ درصد پیشرفت داشت.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها به این طرح تزریق شد و مجددا شروع بکار کرد در طول هفت ماه اخیر اقداماتی مانند تجهیز برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز و محوطه، تجهیز سالن ترمینال، بخشی از محوطه سازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه و تامین ماشین آتش نشانی انجام شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19311
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.