حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
صدای دغدغه کشاورزان دهگلانی به گوش نمی‌رسد؛

بازار پر التهاب کود شیمیایی در قبضه دلالان

  • کد خبر : 32298
  • 21 فروردین 1403 - 10:04
بازار پر التهاب کود شیمیایی در قبضه دلالان
دلالان، کود شیمیایی را با سهمیه بیشتر از کشاورزان خریداری کرده و آن را با قیمت بالا و بیشتر می‌فروشند، درخواست تمامی کشاورزان رسیدگی مسئولان مربوطه به این معضل بزرگ شهرستانی است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، زمین‌های کشاورزی بکر دهگلان و توانمندی‌های بالقوه در حوزه کشاورزی، آب کافی و کشاورزانی تلاشگر، این شهرستان را قطب تولید استان با توان تولید بالا در زمینه کشاورزی قرار داده است.

اما آنچه کشاورزان دهگلانی را رنج و عذاب می‌دهد، کمبود امکانات و تجهیزات کار کشاورزی که کمبود کود شیمیایی دغدغه اصلی کشاورزان بوده است.

صباح منصوری کشاورز دهگلانی در گفتگو با خبرنگار کردتودی بیان داشت: باتوجه‌به فصل کشاورزی کود موردنیاز به کشاورز تعلق نمی‌گیرد افزایش قیمت آن نیز به دغدغه‌ای برای کشاورزان تبدیل شده است، در واقع دولت حق پتروشیمی را پرداخت نمی‌کند و پتروشیمی هم در مقابل کود شیمیایی موردنیاز کشاورزان را تأمین نخواهد کرد.

منصوری در ادامه اضافه کرد: ما کشاورزان هر روز، طی اعلامی که از سوی جهاد کشاورزی به ما می‌شود، برای دریافت سهمیه کود به اتحادیه مراجعه می‌کنیم، اما کودی در کار نیست! من چند روز است که در اتحادیه در انتظار دریافت کود هستم، حتی چند شب نیز تا ساعت ۲ و ۳ بامداد هم در جلوی درب اتحادیه به انتظار بوده‌ام، اما هیچ خبری از کود شیمیایی نیست.

وی افزود: ما کشاورزان به طرق مختلف و چندین‌باره مشکلات را به گوش مسئولان انتقال داده‌ایم، اما متأسفانه هیچ توجهی به قشر تولیدکننده نشده و هرسال نسبت به سال‌های قبل مشکلات بیشتر و بزرگ‌تر شده است.

پیمان لطفی از دیگر کشاورزان عنوان کرد: افزایش قیمت کود در سال زارعی جدید مشکلی برای کشاورزان بوده و در شرایط فعلی به ضرر و زیان کشاورزان خواهد بود، ما خواهان رسیدگی مسئولان در این زمینه هستیم و انتظار و مطالبه ما از مسئولین رفع مشکلات مربوطه است.

محمود محمدی دیگر کشاورز این شهرستان بیان کرد: چرا بازار آزاد بوده و در دست دلالان کود فراوان است و به هر میزان که بخواهیم می‌توانیم کود تهیه کنیم، ولی به قیمت دولتی کود نیست یا یافت نمی‌شود؟! چرا کود در دست دلالان وجود دارد و با قیمت بالا به فروش می‌رسد؟

فرهاد یعقوب‌نژاد، مدیر جهاد کشاورزی دهگلان در این باره اظهار داشت: نظر به اینکه کود شیمیایی یکی از کالاهای اساسی کشاورزان است، با ارز دولتی خریداری شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، سعی ما بر این است که توزیع کودهای شیمیایی به شیوه قانونی صورت گیرد.

 یعقوب‌نژاد در ادامه اظهار داشت: مطابق دستورالعمل فنی که در سازمان جهاد کشاورزی برای ما ارسال شده بر اساس نسق زارعانه، کود توزیع شده و این امکان وجود خواهد داشت که زمینی که در اختیار کشاورز قرار دارد با نسقش مطابقت نداشته باشد و وسعت زمین بیشتر از نسقش بوده و به دلیل اینکه توزیع بر اساس دستورالعمل انجام می‌شود، در نتیجه کشاورز توقع و درخواستش بیشتر خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: مشکل کمبود کود شیمیایی تا ۱۰ روز آینده برطرف خواهد شد و طبق پیگیری‌های انجام شده در طی چند روز آینده، محموله‌های بیشتری به شهرستان وارد خواهد شد.

آنچه که مشهود است و کشاورزان بر آن عقیده و اتفاق‌نظر دارند، دخالت داشتن دلالان در خریدوفروش این محصول بوده است، دلالان، کود شیمیایی را با سهمیه بیشتر خریداری کرده و آن را با قیمت بالا و بیشتر به کشاورزان می‌فروشند، درخواست تمامی کشاورزان رسیدگی مسئولان مربوطه به این معضل بزرگ شهرستانی است، امیدواریم این مشکل هر چه زودتر مرتفع گردد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=32298
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.