حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
مستاجرانی که دیگر خوش‌نشین نیستند؛

بازار داغ اجاره‌بها دغدغه زوج‌های جوان در آغاز تشکیل زندگی است

  • کد خبر : 5351
  • 04 بهمن 1401 - 1:05
بازار داغ اجاره‌بها دغدغه زوج‌های جوان در آغاز تشکیل زندگی است
رشد بی‌حساب و کتاب اجاره بهای منازل مسکونی امروز به دغدغه اصلی مستاجران و بخصوص زوج‌های جوان در آغاز راه زندگی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار کردتودی،این روزها وقتی با جوانان از دلایل تمایل اندک آنان به ازدواج صحبت می‌کنیم، یکی از دلایل اصلی آن را نگرانی از اجاره بهای سنگین عنوان می‌کنند.

این روزها آشفته بازار مسکن و نبود ثبات قیمت‌ها، اجاره نشین‌ها را درگیر خود کرده است، به طوری که اجاره بهای منازل در شهرهای کوچک و بزرگ سر به فلک کشیده و نفس مستاجران را گرفته است.

ماجرای تلخ گران شدن اجاره خانه جزو بزرگترین دغدغه‌های هر سرپرست خانواری است و باید مدام نگران این موضوع باشد که در این میان جوانان بیشتر با این مسئله مواجه هستند.

در استان کردستان و در شهر سنندج نیز رشد بی حساب و کتاب اجاره منازل مسکونی همزمان با افزایش سرسام آور قیمت خرید مسکن در سال جاری تعداد زیادی از مردم را دچار سرگردانی کرده است. موضوعی که در شرایط اقتصادی امروز، فشاری مضاعف را به اجاره‌نشین‌ها وارد می کند.

باید گفت در چنین شرایطی مستاجری دیگر خوش نشینی نیست و خرید مسکن برای قشر متوسط و کم درآمد جامعه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است

گرانی قیمت‌ها و اجاره‌های سرسام‌آوری که این روزها از سوی مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی به مستأجران پیشنهاد می‌شود افزایش چند برابری نسبت به سنوات گذشته را نشان می‌دهد.

در این میان مشاوران املاک نیز که سهمی در افزایش نرخ اجاره و قیمت مسکن و چند برابری شدن قیمت‌ها دارند، اگر چه خود را ناراضی جلوه می‌دهند اما در این آشفته بازار درآمد بیشتری هم کسب می‌کنند.

یکی از شهروندان مستاجر ضمن ابراز نگرانی از موضوع اجاره بهای مسکن در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: متأسفانه این روزها قیمت مسکن به صورت نجومی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این درحالی است که بیشتر مستأجران توانایی پرداخت چنین اجاره‌هایی را ندارند.

محمدی، شهروند دیگری که نسبت به قیمت اجاره بهای مسکن معترض است، گفت: از مالکان تقاضا داریم که به فکر مستاجران نیز باشند و از مسئولان ذیربط هم درخواست داریم با نظارت و قیمت‌گذاری از افزایش سرسام‌آور قیمت منازل جلوگیری کنند.

 

ضرورت برخورد جدی با دلالان و بنگاه‌های متخلف

نیاز است به طور جدی با برخی از بنگاه‌ها که همسو با افزایش نامتعارف نرخ کرایه‌ها اقدام و به نوعی صاحبان منازل را به افزایش کرایه‌ها تشویق و ترغیب می‌کنند و نیز با افرادی که خودسرانه نسبت به افزایش نامتعارف اجاره بهای منازل مبادرت می‌کنند، برخورد ‌شود.

 

مسئولان چه راهی برای بازگشت ثبات به این آشفته بازار دارند؟

اینکه مسئولان چه راهی را برای بازگشت ثبات به این آشفته بازار مسکن انتخاب کنند نیز بسیار مهم و اثرگذار است.

وقتی نظارت نباشد صاحبان املاک و مالکان منازل هر طور که میلشان بخواهد رهن و اجاره را افزایش می‌دهند که نیاز به توجه و نظارت بیشتر بر این موضوع دارد.

افزایش روزبه‌روزی اجاره بهای مسکن باعث شده است تا افراد زیادی از مراکز شهر به حاشیه شهرها مهاجرت کنند که بدون شک آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

از طرف دیگر باید با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، بر خرید و فروش مکرر، مالیات وضع ‌شود تا باعث کنترل خرید و فروش سرمایه‌ای مسکن شود که نتیجه آن حاکم شدن عدالت در بازار مسکن است و توزیع مسکن هم بهتر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5351
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.