حدیث روز

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
یادداشت؛

«قطار» وعده‌ای که از استاندار به استاندار ارث می‌رسد

  • کد خبر : 10153
  • 16 اردیبهشت 1402 - 9:59
«قطار» وعده‌ای که از استاندار به استاندار ارث می‌رسد
هرگاه که فصل سفر از راه می‌رسد، فصل وعده‌ها نیز فرامی‌رسد و تنور شعارها نیز برای کوتاه کردن و ایمن‌سازی مسیر شهروندان گرم‌ می‌شود، اما چرا پروژه راه آهن سنندج–همدان هنوز پس از عبور دو دولت به مقصد نرسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، راه آهن سنندج، همدان رویایی که مردمان دیار کردتان هر روز و هر شب قصه ای جدید از آن می شنوند؛ رویایی که در طول ۲۰ سال گذشته ناقلان آن همیشه از پیشرفت فیزیکی اش گفته اند و هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

وعده سرعت بخشیدن به‌قطار برای مردم خوشایند بود زیرا بر این تصور بودند که در کسری از شبانه‌روز و پس از طی مسیر زودتر از چند ساعته ی راه، به مقصد خواهند رسید.

در این میان وزرای دولت نیز اگرچه خواب‌وخیال تسهیل سفر را در سر می‌پروراندند اما تا به امروز هنوز این رؤیا به واقعیت نزدیک نشده است، این روزها در حالی راه‌اندازی این پروژه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است که بسیاری از پروژه‌های عمرانی در استان به دلیل کمبود اعتبار و بدهی‌های برجا مانده زمین‌گیر شده است.

نگاهی به وعده‌های متعدد مسئولان استانی و کشوری نشان می‌دهد که حدود ۲۰ سال است، هر بار پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده به عنوان زمان نهایی در خصوص افتتاح و بهره برداری از این پروژه مطرح می‌شود ولی همه سال‌های وعده‌ها داده شده به سر رسید و مسئولان از مدیریت کنار گذاشته شدند ولی پروژه راه آهن سنندج همچنان بلاتکلیف است.

از زمانی که وزارت راه و شهرسازی کشور هنوز راه و ترابری نام داشت و چهره‌های همچون بهبهانی و نیکزاد وزیرش بودند تا زمانی که آخوندی وزیر وزارت خانه تغییر نام داده شده، بود همه وعده پایان سال را برای افتتاح پروژه راه آهن سنندج مطرح می‌کردند ولی گویا این پایان سال هنوز برای کردستان به آخر نرسیده است.

استانداران متعددی هم در این مدت زمان در کردستان فعالیت کرده و از نجار و شهبازی گرفته تا به زاهدی و مرادنیا و زارعی کوشا رسیده، نیز هر چند مدت یک بار و ضمن بازدید از پروژه و یا اینکه برگزاری جلسه‌ای و نشستی وعده می‌دادند که در آینده‌ای نزدیک و یا اینکه تا پایان سال کردستان هم به خط ریلی کشور متصل می‌شود، ولی بعضی از آنها از کردستان رفتند و همچنان این استان به خط ریلی کشور متصل نشده است.

در حال حاضر استان کردستان جزء محدود استانهای کشور است که به خط ریلی متصل نشده و در حالی که پروژه راه آهن تهران – همدان – سنندج با هم آغاز شد و قرار بود با هم به بهره برداری برسد که متاسفانه این چنین نشد و همدانی ها پنج سال قبل از راه آهن بهره مند شده ولی مردم کردستان باید همچنان در انتظار وعده های محقق شده مسئولان و مدیران استانی و کشوری باشند.

عملیات ریل گذاری راه آهن همدان- سنندج در سال پایانی دولت دوازدهم به اتمام رسید و استاندار وقت کردستان از صدا درآمدن سوت قطار تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داده بود اما تاکنون این وعده محقق نشده و استاندار دولت سیزدهم نیز وعده بهره برداری از این پروژه را تا پایان سال ۱۴۰۲ داده است.

در هرحال راه آهن سنندج- همدان در طول سالیان گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کرده است. پروژه ای که رئیس جمهور دولت دوازدهم از اتمام آن تا پایان دولتش خبر داده بود، با پایان کار دولت نیز هنوز به سرانجام نرسیده و حالا مردمان استان کردستان برای اتمام پروژه باید منتظر عملکرد دولت سیزدهم باشند.

دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، مسئولان هم به دنبال آن تغییر می‌کنند، ولی آنچه طی دو دهه اخیر ثابت و پایدار مانده وعده‌های عملیاتی نشده‌ای است که به صورت مستقیم روی زندگی و آینده مردم استان کردستان تأثیر دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10153
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.