حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
به مناسبت روز ثبت احوال؛

اولین نامی که در کردستان شناسنامه گرفت

  • کد خبر : 25543
  • 02 دی 1402 - 13:03
اولین نامی که در کردستان شناسنامه گرفت
مدیرکل ثبت احوال استان کردستان گفت: فاطمه ایرانی اولین اسم ثبت شده در شناسنامه در کشور و سید عبدالعزیز شیخ‌الاسلامی اولین نام شناسنامه‌دار در کردستان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، تا کمتر از ۱۰۰ سال قبل نه خبری از سجل و شناسنامه بود، نه سازمانی که تولد و مرگ و ازدواج و طلاق را ثبت کند. به جای آن، روحانیون، ریش سفیدان محله یا بزرگان قوم  بودند که تا قبل از رواج شناسنامه به سبک اروپایی ها، وقایع تولد را در کتاب های مقدس ثبت می کردند.

اما با توسعه شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی در دولت وقت احساس شد و به تدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و حتی صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت.

علی جوکار مدیر کل ثبت احوال استان کردستان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سنندج برگزار شد اظهار داشت: اولین شناسنامه در استان کردستان در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۰۵ به نام سید عبدالعزیز شیخ الاسلامی به تاریخ تولد ۱۲۴۴ صادر شد و در سه شهرستان سنندج، بیجار ئ سقز ثبت احوال آغاز به کار کرد.

وی گفت: از سال ۸۹ در طرح تعریف شناسنامه تا پایان آذر ۱۴۰۲یک میلیون و ۱۰۷ هزار جلد شناسنامه در کردستان صادر که این نسبت در سال ۱۴۰۱ ۸۷ هزار و ۹۵۶ جلد شناسنامه بوده است.

وی گفت: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، ۶۳ هزار ۹۳۲ جلد شناسنامه صادر شده که بیشترین شناسنامه صادر شده مربوط به سنندج و کمترین مربوط به بخش شویشه بوده است.

وی افزود: ۵.۲ درصد کاهش ولادت و یک درصد افزایش وفات در ۹ ماهه امسال به ثبت رسیده است.

وی گفت: ۹ هزار و ۲۷۷ واقعه ازدواج در ۹ ماهه امسال ثبت شده که ۳.۵ درصدی کاهش داشته‌ایم.

وی بیان داشت: سه هزار ۶۱۸ واقعه طلاق در ۹ ماهه امسال به ثبت رسده که ۶.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته‌ایم.

وی افزود: در این مدت یک میلیون ۳۱۷ هزار و ۹۰۳ نفر تکمیل ثبت‌نام کارت ملی داشته‌ایم و یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۶۱ فقره کارت ملی تحویل داده شده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۹۹ درصد واجدین شرایط هوشمند کارت ملی در کردستان تکمیل ثبت نام کرده‌اند گفت: از سال ۹۸ تا به حال ۲۷۵ مورد شناسنامه تنظیم سند برای مادران ایرانی و پدران خارجی انجام شده است.

وی در ادامه بیان داشت: بیشترین فراوانی نام پسران در نه ماهه امسال شاهان،محمد، آیهان، میران،آراد و بیشترین فراوانی دختران دلوین، آینا، ماهلین، نورا و سدها  بوده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=25543
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.