حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

اوج بندگی روزه داران کردستانی در شب‌های قدر

  • کد خبر : 8605
  • 21 فروردین 1402 - 9:20
اوج بندگی روزه داران کردستانی در شب‌های قدر
در نخستين شب از ليالی قدر حال و هوای معنوی مردم مومن و روزه دار کردستان در نخستین شب قدر با حضور در مساجد، حسينيه ها و تكايا در سوگ شهادت اميرالمومنين علي (ع) به عزاداري پرداخته و بانگ الهی العفو سر دادند.

به گزارش خبرنگار کردتودی، عبادت و بندگي مومنان در ماه مبارك رمضان با فرا رسيدن شب هاي قدر به اوج معنويت و تقرب بدرگاه الهي مي رسد و صداي الغوث الغوث تا پاسي از شب فضاي مساجد شهر را عطرآگين مي كند.

مراسم احياي شب نوزدهم ماه مبارك رمضان، شب ضربت خوردن مولاي متقيان امام علي (ع) و اولين شب از ليالي قدر در مساجد، حسينيه‌ها و مكان‌هاي مذهبي و زيارتي کردستان همزمان با سراسر كشور برگزار شد.

نخستين شب از ليالي قدر و سالروز ضربت خوردن بزرگترين مظلوم تاريخ حضرت علي (ع) با حضور عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و برپايي مراسم احيا، شب زنده داري، قرآن به سر گرفتن و خواندن دعاي جوشن كبير به سحر رسيد.

حضور جوانان و نوجوانان در كنار والدين شان در اين شب عزيز و تقرب به پروردگار متعال و توسل به ائمه اطهار (ع) صحنه هاي ديدني و وصف نشدني خلق كرده بود.

در بسياري از منال شهر مراسم قرائت ادعيه و روضه خواني برپا بود و اقامه فرايض و آيين هاي خاص شب هاي قدر نيز همچون سنوات گذشته در مساجد شهر، خيل عظيمي از روزه داران و مقربان به درگاه الهي را گرد هم آورده بود.

پخش نذورات در اغلب مساجد، تكايا و حسينيه شهر، توزيع غذا و آش نذري در محلات فقيرنشين و حاشيه ايي، تحويل بخشي از نذورات مردم خير و نيكوكار به كميته امداد و بهزيستي، پخت غذاهاي محلي و سنتي و توزيع بين مردم در ساعات نزديك افطار از ديگر برنامه های مردمی در نخستين شب از ليالی قدر در مهد فرهنگ و هنر، کردستان است.

هر ساله در سالروز شهادت حضرت علي (ع) عزاداران، پيروان و روزه داران در قالب دسته جات عزاداري از مساجد شهر بسوي تجمع علویون سينه زني و سوگواري مي كنند.

حضور جمعيت سياه پوش، بيرق ها و نمادهاي عزاداری تا ساعتی در مسير خيابان مجاور اين محل تجمع، جلوه های زيبايي از ارادت مردم به ساحت مقدس امير المومنين (ع) را به اوج مي رساند.

اجتماع علويان چند سال است به يك برنامه ثابت در ليالي قدر و ايام شهادت اولين اختر تابناك آسمان امام و ولايت امام علي (ع) تبديل شده و مردم در قالب دسته هاي عزاداري به نشانه همدردی و عرض تسليت گرد هم مي آيند.

از جمله ويژگي‌هاي شب قدر نزول يكباره قرآن در آن بر پيامبر اسلام است. در اين شب همچنين امور يك سال اعم از زندگي، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت بندگان تقدير و گناهان بخشوده می شود.

اين شب بنا به آيات قرآن كريم، يكي از شب‌های ماه مبارك رمضان است.

مومنان به همين جهت با استناد به روايات، هر سه شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم اين ماه را كه گمان مي رود يكي از آن‌ها شب قدر باشد، با برگزاري مراسم خاص مذهبي دنبال مي كنند.

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=8605
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.