حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
یاقوت سیاه، برند جهانی می‌شود؛

انگور «ره‌شه» در مسیر صادرات

  • کد خبر : 19322
  • 25 مهر 1402 - 11:34
انگور «ره‌شه» در مسیر صادرات
 انگور ره‌شه (سیاه) باغات دیم مریوان به دلیل کیفیت بسیار بالا به طلای سیاه کردستان مشهور است، میوه‌ای که هر سال 40 هزار تُن از آن در این شهرستان مرزی تولید و روانه بازار مصرف سراسر کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، استان کردستان جزء برترین تولیدکنندگان انگور سیاه در ایران است و شهرستان مریوان با ۴ هزار هکتار باغات انگور دیم از مطرح‌ترین شهرهای کشور در این زمینه است. ظرفیت تولید انگور سیاه در این شهرستان سالیانه به بیش از چهل هزار تن می‌رسد، این صنعت نیازمند ساماندهی در حوزه قیمت‌گذاری و عرضه به بازار است.

انگور از جمله محصولات باغی ایران است که شهرت جهانی دارد و هرسال مشتریان زیادی از بازارهای مختلف دنیا، از آسیای میانه گرفته تا اروپا، در انتظار فرا رسیدن آخرین روزهای تابستان هستند تا با خرید محصول انگور تاکستان‌های ایران، کام خود را شیرین کنند.

دراین میان ۱۰ استان کشور، کردستان نیز ازاصلی‌ترین تولیدکنندگان انگور به‌شمار می‌رود که تاک‌داران‌شان این روزها سخت مشغول برداشت محصولات خود هستند.

اینها درحالی‌ است که با وجود ظرفیت‌های فراوانی که در زمینه کشت محصول انگور در کشور وجود دارد، مشکلات فراروی باغداران، سبب شده کشت این محصول با دردسرهای فراوانی همراه شود؛ از خشکسالی گرفته تا کمبود صنایع فراوری و فعالیت دلالان، همگی بر رنج تاک‌داران می‌افزاید و آنان از سود محصول‌شان چندان بهره‌ای نمی‌برند.

براین اساس در پرونده پیش رو به بررسی جغرافیای کشت این محصول در ۱۰ استان کشور و مشکلات فعالان این حوزه می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید.

کردستان یک ‌میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد، این استان به دلیل داشتن آب و هوا و شرایط اقلیمی خوب، برای کشت انواع محصولات باغی شرایط بسیار مناسب دارد، اگرچه ۸۸ درصد اراضی کشاورزی این استان به صورت دیم کشت می‌شود، اما در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه اول تا پنجم کشوری دارد.

بخش کشاورزی بیش از ۳۳ درصد اشتغال و سهم قابل توجهی از اقتصاد کردستان را به خود اختصاص داده تا جایی که یکی از محورهای اصلی توسعه این استان بشمار می‌آید. در حال حاضر سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان کردستان تولید می‌شود که بنا به گفته کارشناسان این بخش، ظرفیت افزایش این میزان به ۵ میلیون تن را دارد.

بخش کشاورزی همواره به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کشور بوده و دارای اهمیت ویژه است؛ این بخش ضمن مشارکت در ایجاد اشتغال، تولید ناخالص ملی، تامین مواد اولیه صنایع مختلف و تامین ارز نقش مهمی در تامین امنیت غذایی اقشار مختلف جامعه و ایجاد بازار مصرف برای تولیدات سایر بخش‌ها دارد.

فراهم کردن بستر مناسب برای عرضه این محصول به بازار فروش برای کشاورزان 

امید جواهری یکی از باغداران سروآبادی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: برداشت انگور در باغات از روزهای آخر تابستان شروع و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه زمینه کشاورزی در روستاها این روزها به خوبی انجام می‌گیرد افزود: درخواست ما کشاورزان از مسئولین این است که بستر مناسب را برای عرضه این محصول از باغات به بازار فروش را برای کشاورزان فراهم نمایند.

داشتن اتحادیه برای قیمت‌گذاری این محصول کمک زیادی به باغداران می‌کند

محمد هوشمندی یکی دیگر از باغداران این شهرستان است که در این باره می‌گوید؛ داشتن اتحادیه برای قیمت‌گذاری این محصول کمک زیادی به باغداران می‌کند چرا که در مریوان در طول سال بالغ بر ۲۰ هزار تن انگور سیاه تولید می‌شود اما متاسفانه موقع خرید و فروش این محصول، بازار به دست دلالان می‌افتاد و این موجب می‌شود که باغداران با ضرر بسیار بالا این محصول را که نتیجه یک سال زحمت آنهاست با قیمت ناچیز به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: دولت با ایجاد صنایع تبدیلی در سطح مریوان که قطب تولید محصولات باغی استان کردستان به شمار می‌رود باعث ایجاد انگیزه بیشتر در باغداران برای تولید خواهد شد.

تولید ۴۰هزار تن انگور سیاه در مریوان

در ادامه خداداد جعفری رئیس جهاد کشاورزی مریوان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: استان کردستان جزو استان‌های مطرح در زمینه تولید انگور سیاه کشور است و به تبع آن شهرستان مریوان با دارا بودن بیش از ۴ هزار هکتار باغات انگور دیم و میزان تولید سالیانه ۴۰ هزار تن انگور در این شهرستان توانسته رتبه تولید این محصول را از آن خود کند.

وی افزود: از این میزان هکتار باغات انگور، دو هزار و ۷۱۵ هکتار آن بارور و ۷۷۱ هکتار را غیر بارور تشکیل می‌دهد که در سال‌های آینده به مرحله باروری رسیده و باعث افزایش تولید انگور در این شهرستان می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19322
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.