حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

انجام آزمایشات ازدواج بیش از ۲۰ هزار نفر در استان کردستان

  • کد خبر : 4073
  • 04 دی 1401 - 7:49
انجام آزمایشات ازدواج بیش از ۲۰ هزار نفر در استان کردستان
آزمایشگاه های مراکز بهداشتی شهرستان های استان، با هدف تعیین وضعیت سلامتی افراد، پیشگیری از وقوع بیماری‌ها و تولد نوزادان بیمار، طی ۹ ماهه اول سال جاری بیش از ۲۰ هزار نفر را در سطح استان مورد آزمایش قرار دادند.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، رئیس گروه آزمایشگاه های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن اعلام این خبر گفت: آزمایشات قبل از ازدواج تاثیر به سزایی در حفظ شادابی زوجین در سال های بعد از ازدواج دارد چرا که نتایج این آزمایشات می تواند در پیشگیری از بروز ناهنجاری های ژنتیکی احتمالی در فرزندان آنان در آینده نقش داشته باشد.

حسن سلطانی با اشاره به اینکه، در صورتی که نتایج آزمایشات مشکلی را نشان دهد امکان ارائه راه حل های متناسب با وضعیت از طریق مشاوره پزشکان فراهم است، ابراز نمود: خوشبختانه در اغلب موارد این مشکلات قابل حل است اما آگاهی از آنها به منظور برنامه ریزی برای رفع مشکل ضروری است.

وی افزود: آزمایش‌های قبل از ازدواج تنها از دو طریق خون و ادرار انجام و نیازی به نمونه برداری از بافت نیست.

سلطانی از انجام بیش از ۱۰۵ هزار تست برای بیش از ۲۰ هزار نفر در آزمایشگاه های بهداشتی سطح استان در ۹ ماهه اول سال جاری خبر داد و تصریح نمود: ترتیب انجام آزمایشات در شهرستان های استان به ترتیب از بیشترین به سوی کمترین بدین شکل بوده است که سنندج، قروه، مریوان، سقز، بانه، بیجار، کامیاران، سروآباد، دهگلان و دیواندره جمعا این تعداد آزمایش مربوط به ازدواج را در مدت مذکور به ثبت رسانده اند.

وی با اشاره به آزمایشات روتین قبل از ازدواج، گفت: آزمایشات شامل CBC جهت بررسی تالاسمی، عدم اعتیاد، سیفلیس و بنا به درخواست فرد ایدز و هپاتیت است.

رئیس گروه آزمایشگاه های مرکز بهداشت استان گفت: آزمایش خون پیش از ازدواج کامل بوده و تعداد گلبول‌های قرمز خون، گلبول‌های سفید خون، پلاکت‌ها، هموگلوبین، هماتوکریت، گروه خون، RH خون، کم خونی و یا تالاسمی مینور یا ماژور را مشخص می کند.

حسن سلطانی با اشاره به اهمیت انجام آزمایش تالاسمی گفت: اگر یکی از زوجین تالاسمی مینور داشته باشد در امر ازدواج مشکلی ایجاد نمی کند چرا که تنها ۵۰ درصد احتمال به دنیا آمدن فرزندانی با تالاسمی مینور(ظاهرا سالم) وجود داشته و در بقیه فرزندان سلامتی کامل وجود خواهد داشت ولی اگه هر دو نفر تالاسمی مینور داشته باشند، شانس اینکه یک فرزند تالاسمی مینور(ناقل) داشته باشند برابر با ۵۰ درصد، فرزند سالم ۲۵ درصد و فرزند با تالاسمی ماژور ۲۵ درصد خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: انجام آزمایش قبل از ازدواج، برای انجام عقد لازم و ضروری است و برای انجام آن نیازی به ناشتا بودن نیست.

ا

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4073
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.