حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
4

افت ۷۳۴ میلیون مترمکعب آب در آبخوان‌های شرق استان/ دشت‌های قروه و دهگلان مشکل‌دارترین حوزه آبخیز کردستان

  • کد خبر : 2594
  • 14 آبان 1401 - 9:00
افت ۷۳۴ میلیون مترمکعب آب در آبخوان‌های شرق استان/ دشت‌های قروه و دهگلان مشکل‌دارترین حوزه آبخیز کردستان
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه کردستان پنج حوضه آبخیز اصلی و ۴۱۱ زیرحوضه آبخیز دارد، گفت: متوسط افت سطح آب آبخوان‌های شرق استان ۷۳۴ میلیون مترمکعب بوده که ۳۶ متر و به صورت نقطه‌ای ۸۰ متر کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، بهزاد شریفی‌پور مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: پروژه‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و شدت و ویرانگری سیل و تغذیه مصنوعی در سراسر دنیا اجرا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کردستان پنج حوضه آبخیز اصلی و ۴۱۱ زیرحوضه آبخیز دارد، گفت: متوسط افت سطح آب آبخوان‌های شرق استان ۷۳۴ میلیون مترمکعب بوده که ۳۶ متر و به صورت نقطه‌ای ۸۰ متر کاهش داشته است.

 

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۶، ۲۹۹ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۹۶ میلیارد تومان اعتبار استانی به اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده شده است.

 

شریفی‌پور افزود: عملیات آبخیزداری با پیش‌بینی ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در ۲۰ میلیون هکتار در سطح کشور در حال اجرا است.

 

وی با بیان اینکه سهم استان کردستان از اجرای این طرح ۳۴۰ هزار هکتار با اختصاص ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار است، گفت: مطالعات لازم برای اجرای این مهم در ۹۸۶هزار و ۴۹۸ هکتار معادل ۳۴ درصد در سطح استان انجام شده است.

 

به گفته مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان، مهاجرت معکوس به روستا از مهمترین تاثیرات اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

 

 دشت‌های قروه و دهگلان مشکل‌دارترین حوزه آبخیز کردستان

 

آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز بزرگترین و مشکل‌دارترین حوضه آبخیز استان را مربوط به دشت‌های قروه و دهگلان اعلام کرد.

 

وی افزود: نجات‌بخشی این حوزه نیاز به اعتبارات ویژه در سال دارد و سالانه باید اعتبار جداگانه برای لایروبی حوضچه‌ها قروه و دهگلان اختصاص داده شود.

 

آریانژاد بر اولویت‌بندی مطالعه و تمرکز بر اجرای آبخوان در قروه و دهگلان و چاردولی تاکید کرد و افزود: امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم از افت شدید آبخوان‌ها جلوگیری کنیم.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=2594
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.