حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

افت تولید ۵۰ درصدی قطعات خودرو با قطع انرژی

  • کد خبر : 23546
  • 05 آذر 1402 - 10:00
افت تولید ۵۰ درصدی قطعات خودرو با قطع انرژی
نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور گفت: هر زمان که انرژی (برق یا گاز) قطع شود، در آن فاصله زمانی حداقل ۵۰ درصد افت تولید قطعات برای صنعتگران ایجاد خواهد شد.

وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را دنبال می کند، همسو با این موضوع عباس علی آبادی وعده رکورد زنی تولید در شش ماهه دوم سال جاری را داده است. این درحالی است که بررسی صورت های مالی ارائه شده خودروسازان در بورس نشان از تولید ۴۳۲ هزار و ۱۳۷ دستگاه انواع خودرو طی شش ماهه نخست سال جاری داشته است.

با در نظر گرفتن کمبود ارز، نبود نقدینگی در زنجیره تامین و قطع انرژی در شش ماهه دوم سال جاری، احتمالا خودروسازان به آمار تولید یک میلیون دستگاه انواع خودرو نرسند. ظاهرا توجه وزارت صمت به واردات خودروهای برقی بیشتر از تولید مورد نیاز بازار معطوف شده است.

افت تولید ۵۰ درصدی قطعات خودرو با قطع انرژی| وزارت صمت به دنبال رفع بحران مالی زنجیره تامین است

افزایش قیمت قطعات خودرو با قطع انرژی

محمود نجفی سهی با اشاره به قطع انرژی در فصول گرم و سرد سال به خبرنگار «بازار» گفت: متاسفانه «خط سبز» دولت و دستگاه های اجرایی برای قطع انرژی، کارخانجات است. تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی به دلیل قطع گاز منجربه چالش در برنامه تولید و تحمیل زیان خواهد شد. نمی توانیم جهت جبران انحراف معیار از تولید، نیروی انسانی را مکلف به حضور در روزهای جمعه کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه قطع انرژی افت تولید را ایجاد خواهد کرد، بیان کرد: هر زمان که انرژی (برق یا گاز) قطع شود، در آن فاصله زمانی حداقل ۵۰ درصد افت تولید قطعات برای صنعتگران ایجاد خواهد شد. همزمان با افت تولید قطعه، «تیراژ» خودروسازان نیز کاهش و قیمت قطعات افزایش خواهد یافت.

نجفی سهی با بیان اینکه قطع انرژی علاوه بر افت تولید سبب تحمیل زیان های مالی متعددی به قطعه سازان یا حتی خودروسازان می شود، اظهار داشت: واحدهای صنعتی که مجهز به کوره ریخته گری یا ماشین آلات پخت مواداولیه هستند، با قطع گاز یا برق تجهیزات خود را به طور کامل از دست می دهند. این نوع زیان های تحمیلی را متولیان انرژی برای صنایع خودروسازی چگونه جبران خواهند کرد؟

وی افزود: شاید بهتر باشد از وزرای صمت، نیرو و نفت سوال کرد که در صورت قطع بی برنامه گاز طی زمستان سال جاری، واحدهای صنعتی مضاف بر تامین انرژی تولید چگونه باید گرمای محیط کار برای نیروی انسانی را تامین کنند؟

این تولید کننده با اشاره به احتمال عدم تحقق برنامه افزایش تیراژ خودرو طی شش ماهه دوم سال جاری به «بازار» توضیح داد: وزارت صمت برنامه افزایش تیراژ خودروسازان را در شرایطی دنبال می کند که ارز و انرژی دو چالش اصلی قطعه سازان هستند. تا زمانی که بازنگری در سیاست های صنعتی وزارت صمت ایجاد نشود، رشد تولید و رسیدن به برنامه از پیش تعیین شده امکان پذیر نخواهد بود.

افت تولید ۵۰ درصدی قطعات خودرو با قطع انرژی| وزارت صمت به دنبال رفع بحران مالی زنجیره تامین است

تامین مالی زنجیره تامین در دستور کار

فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه تامین انرژی چالش اصلی قطعه سازان است، گفت: در بحث تامین انرژی زنجیره تامین خودروسازان مستقر در شهرک های صنعتی برنامه ریزی های انجام شده است. در تلاش هستیم تامین گاز این واحدهای صنعتی در فصل سرما دچار چالش نشود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با بیان اینکه اقداماتی در خصوص تامین برق شهرک های صنعتی انجام شده، به «بازار» توضیح داد: در شهرک های صنعتی سرمایه گذاری برای تولید ۷۲۸ مگاوات انجام شده و این مقدار به وزارت نیرو نیز تحویل داده می شد. تا پایان سال جاری نیز ۱۴۰ مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد، در سال آینده نیز ۲۶۰ مگاوات دیگر به چرخه تولید برق کشور در شهرک های صنعتی جهت رفع نیاز زنجیره تامین خودروسازان اضافه خواهیم کرد.

مقیمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار مبنی براینکه نوسازی صنایع خودروسازی در شهرک های صنعتی به فراموشی سپرده شده، بیان کرد: در شهرک های صنعتی حدود ۲۰۰ واحد تولیدی را شناسایی و برنامه ریزی مدونی جهت نوسازی و بازسازی آن انجام دادیم.

وی افزود: در وزارت صمت و ایدرو سیاست هایی در خصوص تامین مالی زنجیره تامین خودروسازان درحال پیگیری است که می تواند بخشی از چالش های این صنعت را کاهش دهد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23546
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.