حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

اعتکاف، فرصت نجوا با خدا / پناه بیش از دو هزار کردستانی به خلوتگاه مناجات

  • کد خبر : 6090
  • 17 بهمن 1401 - 8:55
اعتکاف، فرصت نجوا با خدا / پناه بیش از دو هزار کردستانی به خلوتگاه مناجات
در این ماه، که هنگامه تحول است، عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پله های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیکتر می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، ماه رجب ارزشمند است، ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل است؛ ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود است؛ ماه رجب گاهِ اعتکاف است.

در این ماه، که هنگامه تحول است، عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پله های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیکتر می شوندمعتکف روزه اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است.

« اعتکاف» در لغت نامه دهخدا به « انتظار چیزی کشیدن» معنی شده است، ریشه این کلمه از ریشه «عکف» است و در اصطلاح دینی به ماندن در مسجد به نیت عبادت را گویند.

این ماندن در مسجد، سبب نشاط و شادابی روح و جسم انسان شده و نوعی بازگشت به «خود» انسان است و مزایای معنوی فراوانی دارد.

بعد از انقلاب اسلامی و در سال های اخیر، تعداد زیادی از هم وطنان و مومنین عزیز به خصوص جوانان، با حضور در مساجد در سراسر کشور در آیین معنوی اعتکاف شرکت کرده و معتکف می شوند، در واقع آیین اعتکاف پرشور و باشکوه رجبیه در کشور یکی از دستاوردهای معنوی و فرهنگی انقلاب اسلامی است.

درطول سال در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگیرد سنت حسنه اعتکاف رابه جا آورده است اما بهترین زمان برای اعتکاف ماه مبارک رمضان و ماه رجب است.

اعتکاف فرصت مناسبی برای خود سازی و تربیت آحاد جامعه به ویژه جوانان است و باید از این فرصت برای برنامه های تربیتی و اخلاقی استفاده کرد.

 

۲۰۰۰ معتکف در مراسم اعتکاف کردستان شرکت کردند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان از شرکت دو هزار معتکف در مراسم اعتکاف امسال در استان خبر داد و گفت: این مراسم در ۱۶ مسجد کردستان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام برومند رازیانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با کُردتودی گفت: آیین معنوی اعتکاف امسال در ۱۶ مسجد استان کردستان در حال برگزاری است و مورد استقبال معتکفان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال دو هزار نفر کردستانی در استان معتکف شدند، افزود: جوانان و نوجوانان کردستانی امسال از مراسم اعتکاف استقبال خوبی داشته‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه کوچکترین معتکف کردستانی ۱۰ سال و مسن‌ترین معتکف کردستانی ۷۵ سال سن دارند، بیان کرد: مراسم معنوی اعتکاف از ۱۳ رجب‌المرجب در مساجد شهرهای یاد شده آغاز و تا ۱۵ رجب ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه شعار اعتکاف امسال «اعتکاف تجلی اخلاق و معنویت» است، افزود: این مراسم معنوی در چهار شهرستان قروه، بیجار، سنندج و کامیاران در سطح استان در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام رازیانی یادآور شد: در ایام اعتکاف علاوه بر مجالس و مراسم‌های معنوی ویژه ماه رجب و دهه فجر جلسات بصیرت‌افزایی، آموزش اعتکاف برای نوجوانان (اعتکاف اولیه) صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6090
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.