حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
یکی از فعالان حوزه تجارت در کُردستان عنوان کرد:

استمرار معضلی به نام تعدد بخش نامه ها و دستورالعمل ها در مسیر صادرات

  • کد خبر : 4870
  • 24 دی 1401 - 8:28
استمرار معضلی به نام تعدد بخش نامه ها و دستورالعمل ها در مسیر صادرات
یکی از فعالان حوزه تجارت در کردستان نوسانات ارز و عدم ثبات قیمت را از دلایل کاهش صادرات از مرزهای استان در یکسال اخیر خواند و گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و تعهدات بازگشت ارز حاصل از صادرات از دیگر عوامل موثر در کاهش صادرات است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، بختیار صالحی یکی از فعالان حوزه تجارت در استان و از اعضای کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی سنندج نوسانات ارز و عدم ثبات قیمت را از دلایل کاهش صادرات از مرزهای استان در یکسال اخیر خواند و گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و تعهدات بازگشت ارز حاصل از صادرات از دیگر عوامل موثر در کاهش صادرات است.

وی ادامه داد: عراقی ها تمایل دارند با ریال با تجار و بازرگانان ایرانی معامله کنند و سال ها است که مبادلات تجاری ما با ریال انجام می شود که به هر میزان ارزش این واحد پول کاهش یابد برای آنها صرفه اقتصادی بیشتر و برای ما ارزش کمتری دارد.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی مواد اولیه وارداتی خود را با دلار خریداری می کنند و همین در افزایش قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است و هزینه صادرات را افزایش می دهد در نتیجه رقابت در بازار خارجی را هم اینگونه از دست می دهد.

این فعال حوزه تجارت در کردستان از دیگر دلایل موثر بر کاهش صادرات را تعدد بخش نامه ها و دستورالعمل ها دانست و یادآور شد: افزون بر این، ناهماهنگی در ابلاغ دستورالعمل‌ها هم به مشکلی برای تجار تبدیل شده است، به عنوان نمونه ۲۴ آذرماه سال جاری به گمرکات استان ابلاغ شد که از ۲۲ آذر ماه باید عوارض گمرکی از برخی محصولات کشاورزی صادراتی اخذ شود.

صالحی ادامه داد: صادرات میوه و تره بار لحظه ای و روزانه انجام می شود و وقتی دستورالعملی با تاخیر ابلاغ می شود مشکل از ما نیست و نباید هزینه آن را از تجار دریافت کنند.

وی یادآور شد: صادرکنندگان سال ها برای جذب مشتری در بازارهای خارجی تلاش می کنند ولی با صدور دستورالعمل و افزایش قیمت مواد اولیه تولیدات صادرات محور و بازگشت ارز حاصل از صادرات بسیاری از این مشتری ها را از دست می دهند.

این فعال حوزه تجارت در کردستان اظهار کرد: هرچند رغبت برای صادرات کالا به دلایل ذکر شده نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است ولی خوش بین به بهبود اوضاع و حرکت به سمت رشد و پیشرفت هستیم.

فعالان اقتصادی معتقدند در سخت ترین شرایط مانند جنگ و زلزله هم می توان صادرات انجام داد به شرطی که زیرساخت و قوانین و مقررات حمایت کننده آن وجود داشته باشد، بنابراین آنچه مورد انتظار و درخواست تجار و بازرگانان است تسهیل امور مربوط به صادرات و برداشتن موانع پیش روی آنها و حمایت بیشتر است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4870
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.