حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:

استاد فرهیخته و پیشکسوت نازک‌کاری سنندج درگذشت

  • کد خبر : 15280
  • 23 مرداد 1402 - 8:04
استاد فرهیخته و پیشکسوت نازک‌کاری سنندج درگذشت
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از درگذشت استاد عبدالحمید نعمتیان هنرمند فرهیخته و پیشکسوت صنایع‌دستی استان و کشور در رشته نازک‌کاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، منصور مهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه شب گذشته استاد هنرمند، عبدالحمید نعمتیان که از اساتید پیشکسوت رشته نازک‌کاری بود، در سن ٩٣ سالگی بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان عنوان کرد: هنر نازک‌کاری حدود یک قرن‌ونیم قدمت دارد و به گفته استادکاران این رشته، بنیان‌گذار این هنر  و صنعت زیبا در سنندج استاد مرحوم نعمت‌الله نعمتیان پدر مرحوم استاد عبدالمجید نعمتیان بوده که بعداً به استاد عبدالحمید منتقل شده است.

وی افزود: کسب نشان ملی همای زرین و کسب گواهینامه درجه‌ یک هنری که معادل مدرک دانشگاهی دکترا است، از جمله افتخارات این پیشکسوت حوزه صنایع‌دستی کردستان بود.

مهرزاد بیان کرد: اهداء چهار اثر با ارزش از سه نسل خانواده نعمتیان، شامل: قلمدان اثر استاد نعمت‌الله سنندجی ساخت ۱۲۸۶ هجری شمسی، اثر آینه ساخته مشترک استاد نعمت‌الله سنندجی و خراطی پایه‌های آن توسط استاد محمدامین زبیری ساخت ۱۲۸۱ هجری شمسی، قلمدان اثر استاد عبدالمجید نعمتیان فرزند استاد نعمت‌الله ساخت ۱۳۱۰ هجری شمسی و قلمدان اثر استاد عبدالحمید نعمتیان فرزند استاد عبدالمجید نعمتیان و نوه استاد نعمت‌الله ساخت ۱۳۹۶ توسط این خانواده هنرمند به موزه مردم‌شناسی خانه کُرد از جمله افتخارات این خانواده هنرمند بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: از دیگر افتخارات و فعالیت‌های زنده‌یاد عبدالحمید نعمتیان می‌توان به شرکت در نمایشگاه بین‌المللی نیویورک در سال ١٣٥٤ به همراه ١٠٠ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی ایران و حضور در نمایشگاه لندن در سال ١٣٥٥ به همراه مرحوم بهزادیان(دایی ایشان) اشاره کرد.

وی اظهار کرد: خدمات سه نسل از خانواده نعمتیان موجب شده سنندج و کردستان به‌عنوان مهد نازک‌کاری ایران اسلامی شناخته شود.

مهرزاد یادآور شد: این ضایعه اسفناک را به خانواده آن مرحوم، خانواده بزرگ صنایع‌دستی و جامعه هنرمندان تسلیت و تعزیت عرض می‌نماییم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15280
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.