حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
استاندار کردستان وعده داد:

اتمام تنش آبی تا پایان دولت سیزدهم در کردستان

  • کد خبر : 18971
  • 21 مهر 1402 - 9:06
اتمام تنش آبی تا پایان دولت سیزدهم در کردستان
استاندار کردستان از اتمام تنش آبی تا پایان دولت سیزدهم در کردستان خبر داد و گفت: تا افق ۱۴۲۰ در کردستان شاهد هیچ تنش آبی در حوزه آب آشامیدنی نخواهیم بود و از استانهای اول و پیشرو کشور در این زمینه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه پنجشنبه در گفتگوی خبری در سنندج اظهار کرد: تمام واحدهای صنعتی بزرگ کردستان منابع خود را به بانکهای استان انتقال داده‌اند و تسهیلات لازم برای تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تامین شده است و همین، زمینه تحولی بزرگ در استان را فراهم خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی، از جمله تورم، بیکاری و سرانه درآمد خانوار به سختی و کندی جابجا می‌شود، تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته تا سه سال آینده در این حوزه، کردستان تحول جدی را شاهد خواهد بود.

 

استاندار کردستان، اقتصاد استان را مبتنی بر کشاورزی برشمرد و با اشاره به سهم ۳۰ درصدی اشتغال در این حوزه، اظهار کرد: از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان، ۷۰ درصد به صورت دیم کشت می‌شود که تخصیص منابع آبی برای آبی کردن این زمین‌ها راهکار ایجاد تحول و توسعه کشاورزی است.

 

زارعی کوشا ادامه داد: در زمینه تبدیل اراضی دیم به آبی ۱۰۰ هزار هکتار مجوز صادر شده بود ولی این مجوز تنها یک برگ کاغذ بود و باید کانال‌های درجه‌بندی اجرایی می‌شد تا مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.

 

وی یادآور شد: سه هزار هکتار از اراضی پایاب سدهای گاران، امیرآباد و رمشت، چراغ ویس و سیازاخ تبدیل به آبی شده و در سفر رئیس جمهور به کردستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه به ازای هر هکتار زمین دیمی که آبی شود، یک تا سه شغل ایجاد می‌شود.

 

استاندار کردستان با تاکید بر ورود فعالانه جهاد کشاورزی در زمینه کارهای ترویجی و تغییر الگوی کشت، اضافه کرد: امسال کردستان با تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم رتبه دوم تولید در کل کشور و رتبه اول تولید گندم دیم را به خود اختصاص داد و از سویی در جهش تولید دیمزارها نیز به عنوان استان برتر کشور شناخته شد.

 

زارعی کوشا با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی، تکمیلی و سردخانه‌ها در استان، گفت: ظرفیت سردخانه‌ها در کردستان طی ۲ سال اخیر از ۳۰ هزار به ۸۰ هزار تن افزایش یافته است و در آینده نزدیک نیز کلان‌پروژه صنعتی تبدیل محصولات باغی در کامیاران بهره‌برداری می‌شود.

 

وی درباره تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران هم اظهار کرد: تولید گندم بسیار فراتر از پیش‌بینی آن در بودجه بود ولی با این حال، ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران استان که از آخرینهای برداشت گندم در کشور است، پرداخت شده و ۱۲۰ هزار میلیارد ریال باقیمانده نیز بر اساس پیگیری انجام گرفته ظرف ۱۰ روز پایانی مهر پرداخت می‌شود.

 

اتمام تنش آبی تا پایان دولت سیزدهم وعده دیگری بود که استاندار کردستان داد و تاکید کرد: تا افق ۱۴۲۰ در کردستان شاهد هیچ تنش آبی در حوزه آب آشامیدنی نخواهیم بود و از استانهای اول و پیشرو کشور در این زمینه هستیم.

 

تحول در حوزه زیرساخت با اجرای راه‌آهن

استاندار کردستان در ادامه سیاست اصلی دولت سیزدهم را اتمام کلان‌طرحهای نیمه تمام در کردستان اعلام کرد و افزود: همت مجموعه استان بر این قرار گرفت که طرح‌های نیمه تمام به جای تعریف طرح‌های جدید به پایان برسد.

 

زارعی کوشا ادامه داد: مهم‌ترین طرح‌های حوزه زیرساخت در کردستان طرح راه آهن تهران-همدان- سنندج بود که از توقعات به جای مردم به شمار می‌رود.

 

 

وی افزود: برنامه‌ریزی اجرای این طرح در اواخر دهه ۷۰ شروع و سال ۱۳۸۴ کلنگ زنی و یک سال بعد از آن عملیات اجرایی آغاز و سپس با شدت و ضعف پیش رفت.

 

زارعی کوشا با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ حدود هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار میلیارد ریال دیون و بدهی قطعی به پیمانکاران در قالب اجرای این طرح وجود داشت، اضافه کرد: در طول ۱۶ سال کار در راه آهن ۱۰ هزار میلیارد ریال به آن تخصیص داده شده و حدود ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

 

استاندار کردستان گفت: در سفر رئیس جمهور اولویت اصلی به اتمام این طرح داده شد و با کار جهادی و ایجاد ظرفیت‌های مناسب از آذر ماه ۱۴۰۱ بیش از ۹۵۰ نفر در قطعات و حوزه‌های مختلف این طرح مشغول به کار شدند و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در کمتر از یک سال حاصل شد.

 

زارعی کوشا گفت: ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در ۲ سال اخیر به این طرح تزریق شد و تا ۲ هفته آینده آماده بهره‌برداری است.

 

وی ادامه داد: راه آهن تهران- همدان- سنندج امکان جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال را دارد که تا سال ۱۴۲۰ این تعداد به ۸۰۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

 

استاندار کردستان به امکان جابجایی ۸۰۰ هزار تن کالا، تولیدات معدنی، صنعتی و کشاورزی توسط این خط آهن هم اشاره کرد و افزود: تا افق ۱۴۲۰ این ظرفیت تا سه میلیون تن می‌رسد.

 

زارعی کوشا یادآور شد: خطی که از راه آهن زنجان به بیجار نیز در حال اجراست از نظر راهبردی برای کشور حائز اهمیت به شمار می‌رود و می‌تواند ۵۰۰ کیلومتر مسیر شمال غرب تا جنوب را کوتاه کند.

 

به گفته استاندار کردستان هدف گذاری دیگر در حوزه ریلی، امتداد خط آهن از سنندج تا مرز باشماق است که در سفر اخیر مسئولان استان به اقلیم کردستان عراق، طرف‌های عراقی هم بسیار مشتاق بوده‌اند، خط ریلی خود را به باشماق رسانده تا نزدیک‌ترین مسیر به بندر لاذقیه و اروپا ایجاد شود.

 

ایجاد زیرساخت ریلی راهی برای حذف تردید سرمایه‌گذاران

استاندار کردستان در ادامه اظهار کرد: برای توسعه اقتصادی یکی از مهم‌ترین نیازها، تامین زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل است.

 

زارعی‌کوشا با بیان اینکه در کردستان از گذشته در حوزه راه‌های ارتباطی مشکلاتی وجود دارد، گفت: سرمایه‌گذاری به عنوان یک مقوله هوشمند در هدفگذاری در کردستان با تردید مواجه بود که با بهبود زیرساختها این تردیدها پایان خواهد یافت.

 

وی یادآور شد: کردستان به عنوان استانی که به سرعت در حال صنعتی شدن است، به حوزه ریلی به عنوان نیاز اصلی احتیاج دارد.

 

استاندار کردستان گفت: در حال حاضر پتروشیمی کردستان برای یک قطار باری برای انتقال بار خود اعلام نیاز کرده است و با بهره‌برداری از زنجیره فولاد در شرق و غرب استان این نیاز افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران آماده این تحول هستند تا سرمایه‌های خود را به کردستان سوق دهند.

 

کُرد ایر سرمایه‌گذار بخش حمل و نقل هوایی در کردستان

زارعی کوشا در زمینه حوزه حمل و نقل هوایی نیز اظهار داشت: در این حوزه ۲ بحث مطرح است اول وجود زیرساخت‌ها و دوم خدمات هوایی.

 

استاندار کردستان گفت: فرودگاه سقز از جمله کلان طرحهای نیمه تمام با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی بود که میزان پیشرفت آن امروز به ۹۰ درصد رسیده و تا چند هفته آینده قابل بهره‌برداری است.

 

زارعی کوشا گفت: این طرح، یک طرح راهبردی در شمال غرب است که می‌تواند شهرستان‌های سقز و بانه و استان آذربایجان غربی را پوشش دهد.

 

وی خبر خوشی در همین حوزه داشت و افزود: تا قبل از پایان امسال، کردستان صاحب کُرد ایر به عنوان ایرلاین بومی می‌شود که سرمایه‌گذار بومی دارد.

 

استاندار کردستان ادامه داد: این سرمایه‌گذار حداقل پنج فروند هواپیما هدف گذاری و خریداری کرده و دنبال انجام کارهای قانونی است که با این طرح فرودگاه سنندج از فعال‌ترین فرودگاه‌های کشور خواهد شد.

 

زارعی کوشا وعده داد پروازهای سنندج- سلیمانیه- تهران، سنندج-اربیل -تهران، سنندج- کیش و سنندج به مشهد نیز برقرار شود.

 

کردستان موفق در جذب اعتبارات سفر هیات دولت

استاندار کردستان با بیان اینکه این استان جز استان‌های آخر سفرهای استانی هیات دولت بود، اظهار کرد: این استان به نسبت سرانه، اولین استان و در مجموع جزو پنج استان اول کشور در جذب اعتبارات سفرهای استانی است.

 

زارعی کوشا به توجه ویژه دولت به کردستان اشاره کرد و گفت: عملکرد عمرانی کردستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار و ۹۵۰ میلیون ریال بود که این مبلغ در سال ۱۴۰۱ به ۶۲ هزار میلیارد ریال رسید و این بیانگر توجه دولت به کردستان است.

 

وی ادامه داد: در زمینه توزیع بودجه نیز کردستان از استان بیست و چهارم در سال ۱۴۰۰ به استان دهم در سال جاری رسید که این نیز نشان از توجه ویژه دولت به کردستان است.

 

مردمی‌ترین استاندار در کردستان

استاندار کردستان بر اساس اعلام مرکز ارتباطات ریاست جمهوری به عنوان مردمی‌ترین استاندار کشور شناخته شده است.

 

زارعی‌کوشا در این زمینه اظهار داشت: کردستان در چند شاخص رتبه سوم را به دست آورد که در تاریخ استانداری بی‌سابقه است.

 

وی با بیان اینکه کردستان در حوزه ارتباط چهره به چهره استاندار با مردم، حائز رتبه اول شده است، افزود: این دیدارها، روالی در بین مدیران استانی و شهرستانی است چرا که باور داریم در کردستان، راهبردی موفق است که بر کار پرحجم و ارتباط عاطفی با مردم تکیه داشته باشد و مردم در این مدت به خدمتگزاران خود لطف داشته‌اند.

 

بهبود ۲۳ پله‌ای تصادفات جاده‌ای در کردستان

استاندار کردستان اظهار کرد: یکی از حوزه‌هایی که معاونت عمرانی استانداری و دیگر دستگاهها در استان بر آن متمرکز شدند، رفع نقاط حادثه‌خیز بود که به برکت میزبانی زائران اربعین، اعتبارات بسیار خوبی در این زمینه جذب و هزینه شد.

 

زارعی‌کوشا ادامه داد: کردستان در ۱۰ سال گذشته در تصادفات منجر به فوت استان ۲۵ کشور و از پنج استان اول در سوانح جاده‌ای بود.

 

وی اضافه کرد: این استان در سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع کرونا و کاهش شدید تردد، در رتبه ۲۷ تصادفات بود که سال گذشته با ۲۳ پله بهبود به رتبه چهارم و زیر میانگین کشوری رسید و در نیمه نخست امسال هم ۲ پله دیگر بالاتر رفت و با چند دهم درصد اختلاف نسبت به استان اول، در رتبه دوم کشوری ایستاد.

 

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه حتی یک کشته بر اثر سوانح جاده‌ای هم زیاد است، یادآور شد: در زمینه آسفالت راههای روستایی از متوسط کشوری عقب هستیم و سال گذشته با تلاش‌های انجام گرفته، رتبه اول احداث راه روستایی کشور به کردستان رسید.

 

زارعی‌کوشا افزود: در ۲ سال گذشته ۲۵۹ کیلومتر راه روستایی در کردستان آسفالت شده در حالیکه متوسط سالهای قبل ۶۰ کیلومتر بود.

 

کردستان اوایل آبان میزبان سفر دوم رییس جمهور

استاندار کردستان با بیان اینکه این استان اوایل آبان ماه میزبان دور دوم سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت است، افزود: بودجه‌های جهشی سفر رییس جمهور در دور اول سفرهای استانی، منشا تسریع در تحولات و اجرای طرح‌های عمرانی استان بود و سیاستگذاری و طراحی سفر دوم نیز بر جهش عمرانی و اقتصادی است.

 

زارعی کوشا گفت: در این سفر تفاهم‌نامه‌هایی با هلدینگ‌های اقتصادی کشور به امضا می‌رسد که در همه شهرهای استان اجرایی خواهد شد.

 

وی افزود: در کنار همه اینها، دیپلماسی اقتصادی را با جدیت دنبال می‌کنیم و در سفر اخیر به اقلیم کردستان عراق، برگزاری نمایشگاههای متقابل را دنبال کردیم.

 

وی تاکید کرد: اتفاقات بزرگی را در مرز باشماق شاهد خواهیم بود که پیش زمینه آن تملک ۲۵ هکتار از اراضی این مرز بود.

 

استاندار کردستان در ادامه با اشاره به پیروزی‌های جبهه مقاومت در فلسطین و غزه مظلوم اظهار کرد: جبهه مقاومت فلسطین، کاری تاریخی را ثبت کرد و امیدواریم که جشن پیروزی نهایی مردم مظلوم فلسطین نیز به زودی برگزار شود.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=18971
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.