حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
قندی که تلخ است؛

ابتلا ۳۳ هزار کردستانی به بیماری دیابت

  • کد خبر : 22148
  • 23 آبان 1402 - 7:54
ابتلا ۳۳ هزار کردستانی به بیماری دیابت
بیماری که از شیرینی می‌آید اما تلخی آن را باید سال‌ها تحمل کرد، دیابت به عنوان یکی از تهدیدهای اصلی سلامت انسان است که روند رو به گسترشی در دنیا و از جمله کشورمان دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بیماری که از شیرینی می‌آید اما تلخی آن را باید سال‌ها تحمل کرد، دیابت به عنوان یکی از تهدیدهای اصلی سلامت انسان است که روند رو به گسترشی در دنیا و از جمله کشورمان دارد.

دیابت بیماری است که در آن بدن قادر به تولید انسولین که یکی از هورمون‌های ضروری بدن است، نیست

بیماری دیابت که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین اپیدمی قرن یاد می‌کنند سریع‌ترین میزان رشد را در کل جهان دارد و ایران نیز از این امر مستثنا نیست به‌طوری‌که حدود ۵ میلیون نفر در کشورمان مبتلابه دیابت‌اند و تقریباً نیمی از آن‌ها هم از بیماری خود خبر ندارند.

به گفته متخصصان، تکرر ادرار، تشنگی و گرسنگی شدید، کاهش وزن، خستگی مفرط، بی‌حوصلگی، نداشتن تمرکز، احساس سوزش و خارش یا بی حسی در دست‌ها و پاها، تاری دید، عفونت‌های مکرر و بهبود دیرهنگام زخم‌ها از علایم هشدار دهنده دیابت است.

فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به آمار بیماران دیابتی با توجه به سامانه سیب در استان، اظهار داشت: بر اساس آمارها و گزارشات سامانه مذکور، ۳۳ هزار و ۵۶۹ دیابت نوع ۲ و یک هزار و ۵۷۸ بیمار دیابت نوع یک در استان شناسایی شده‌اند.

وی گفت: در دو سال گذشته، ۳ هزار و ۵۷۷ بیمار دیابتی در سطح استان کردستان شناسایی و تحت پیگیری و درمان قرار گرفته اند که در سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۳۸۴ بیمار نوع ۱ و ۱۴۸ بیمار بیمار نوع ۲ در سال ۱۴۰۱ و ۱ هزار و ۹۱۳ بیمار تیپ ۱ و ۱۳۲ بیمار تیپ ۲ بوده است که روند افزایشی را نشان می‌دهد.

وی از فعالیت سه کلینیک دیابت در شهرهای سقز، سنندج و مریوان برای ارائه خدمات تخصصی سطح دو به بیماران دیابتی در استان خبر داد و گفت: در بیمارستان‌های سایر شهرستان‌ها، واحدی به نام واحد دیابت وجود دارد که خدمات سطح دو را انجام می دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه از ارائه خدمات سطح یک به بیماران دیابتی در کلیه درمانگاه‌های سطح استان خبر داد و ابراز داشت: در درمانگاه‌ها خدمت خطرسنجی برای افراد ۳۰ سال و بالاتر در زمینه شناسایی بیماری‌هایی از قبیل دیابت انجام می‌گیرد و این افراد هر ماه یک بار توسط بهورز یا مراقبین بهداشتی و سه ماه یکبار پزشک مراقبت می‌شوند.

بیدارپور با بیان اینکه، با تایید پزشک، قند خون ناشتای ۱۲۵-۱۰۰ به عنوان پیش دیابت و ۱۲۶ و بالاتر به عنوان دیابت تلقی می‌گردد، گفت: بیماران دیابتی باید سالی یکبار توسط متخصصین چشم و داخلی معاینه گردند.

وی به آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در استان و همزمان با سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده هم استانی های عزیز مورد توجه است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسش نامه ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

بیدارپور گفت: با پیوستن مردم عزیز به این پویش و همکاری با همکاران ما از خانه‌های بهداشت گرفته تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در سطح استان، بیماری‌های غیرواگیر را غربالگری خواهیم کرد تا این افراد را پس از شناسایی به شکل موثر تحت درمان قرار داده و با پیگیری مداوم و فعال از طریق همکاران مراقب سلامت که در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع مشغول به ارائه خدمات پیش بینی شده سلامت هستند، بیماری افراد را رصد و پیگیری کرده و تحت درمان دارویی قرار دهیم.

وی بیمار‌ی‌های دیابت و فشار خون بالا به عنوان بیماری‌های خاموش و مزمن که عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم هستند برشمرد و خاطر نشان ساخت: این بیماری ها را می توان با آگاهی، تشخیص، درمان و پیگیری فعال که برنامه سلامت خانواده آن را دنبال می کند، به طور کامل کنترل کرد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=22148
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.