حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

آیین گلگیران ظهر عاشورا در بیجار برگزار شد+ عکس و فیلم

  • کد خبر : 14498
  • 06 مرداد 1402 - 16:06
آیین گلگیران ظهر عاشورا در بیجار برگزار شد+ عکس و فیلم
مراسم گل گیران بیجار، یکی از آیین‌های کهن است که هر ساله در روز عاشورای حسینی با حضور عزاداران و پیر غلامان حسینی در شهر بیجار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی از بیجار، این مراسم‌ تاریخی و کهن که برگرفته از تمدن غنی و اسلامی مردم مسلمان کردستان است و هر ساله در روز عاشورای حسینی در بیجار برگزار می شود و مردم این شهرستان با برگزاری این مراسم تاریخی و مذهبی که برگرفته از عشق و علاقه به سرور و سالار شهیدان در روز عاشورای حسینی است در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش می‌نشینند.

مردم خطه دیار گروس در روز عاشورا و بر اساس باور های سنتی که که از گذشتگان و نیاکان دورشان باقی مانده است، معتقدند در روزی که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، اجدادشان برای کمک به ایشان راهی صحرای کربلا شدند، ولی در میانه‌ راه متوجه شدند که امام حسین (ع) به شهادت رسیده است.

به همین دلیل، آنها با مالیدن خاک و گل به سر و بدن‌شان شروع به عزاداری می‌کنند و این رسم از آن زمان باقی مانده است.

مراسم گل گیران بیجار، یکی از آیین های کهن است که هر ساله در روز عاشورای حسینی با حضور عزاداران و پیر غلامان حسینی در شهر بیجار برگزار می شود

این مراسم ملی در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است

عزاداران حسینی در این روز با گل گیران، غربت اهل بیت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را در صحرای كربلا روایت می كنند.

آیین گل گیران در روز عاشورای حسینی و با حضور مردم در خیابان های اصلی شهر بیجار آغاز می شود و تمامی هیات های مذهبی و دسته های عزاداری با نظم و ترتیب خاصی در برگزاری هر چه باشكوهتر آن با هم متحد و یكدل هستند.

مقدمات برگزاری این مراسم دو هفته قبل از روز عاشورا و با تهیه خاك رس از دشت های اطراف شهر و الك كردن آن آغاز می شود و در روز عاشورا گل مخصوص این مراسم در داخل ظرف های مختلف تهیه و عزاداران با گل به سر كردن به سوگ سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله حسین (ع) می نشینند.

حاضران در این مراسم سپس با زنجیر زدن و سینه زدن و عبور از خیابان های اصلی، راهی حسینیه بیجار می شوند و در طول مسیر با صدای یا حسین (ع) در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشك می ریزند.

مراسم ˈگل گیرانˈ شهرستان بیجار چهار سال پیش در چهارمین همایش ثبت ملی آثار، در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید.

گلگیران از نظر گستردگی و شركت همه مردم این شهرستان در مراسم و برگزاری آن در یكی از استان های غرب كشور، اهمیت ویژه ای دارد

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14498
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.