حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
بازخوانی تاریخ در جعبه جادو؛

آیین رونمایی از سریال مبارز معروف کُرد؛ روایت نقش «سنجرخان» در حفظ کیان ملت

  • کد خبر : 23943
  • 11 آذر 1402 - 20:02
آیین رونمایی از سریال مبارز معروف کُرد؛ روایت نقش «سنجرخان» در حفظ کیان ملت
سنجرخان نام مبارز معروف و شناسنامه‌دار کردستان است که به مبارزه با روس‌ها برمی‌خیزد و آیین رونمایی از این سریال مبارز معروف کُرد در سینما بهمن سنندج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اگر کارنامه تولیدات تلویزیون را نگاه کنیم به نام‌های زیادی برمی‌خوریم که جزو آثار تاریخی سیما بودند و هر کدام به روایت بخشی از تاریخ ایران و اسلام پرداختند. با استناد به همین کارنامه می‌توان گفت ساخت مجموعه‌های تاریخی یکی از دغدغه‌های سازندگان آن و همچنین صداوسیما به عنوان سفارش دهنده است که معمولا آثار درخور توجهی را راهی آنتن کرده است.

تاریخ این مرز و بوم به ویژه در دو سده اخیر، مملو از حوادث ریز و درشت و تلخ و شیرین است که بیشتر آنها با مبارزات ملی و منطقه‌ای علیه استبداد و استعمار عجین شده، مبارزاتی که معیار و محک روحیه آزادی‌خواهی و آزادگی مردم ایران بوده و دستاوردهای فراوانی داشته است. مقابله با زیاده‌خواهی‌های بیگانگان و مبارزه مسلحانه با عوامل خارجی و مزدوران داخلی آنها، بخش مهمی از این مبارزات را تشکیل می‌دهند و در این بین، چهره‌های شاخصی وجود داشته‌اند که رهبری خیزش‌های مردمی برعهده آنها بوده است، شخصیت‌هایی همچون سنجرخان وزیری که حالا دستمایه تولید سریالی با همین عنوان شده است.

سریال تاریخی سنجرخان روایت مبارزه سنجرخان وزیری ملقب به سردار اکرم با انگلیسی‌ها و روس‌هاست که مراحل فیلمبرداری آن در کردستان به پایان رسیده و به زودی از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد.

سنجرخان وزیری، هنگامی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشار‌های زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار، به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیرو‌های مردمی روستا‌های اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها شد.

آیین رونمایی از سریال سنجرخان، از تولیدات فاخر صدا و سیمای مرکز کردستان امروز با حضور مسئولان کشوری و استانی در سینما بهمن سنندج برگزار شد.

سنجرخان وزیری پرچمدار مبارزه با استکبار است

علی مرادی مدیر کل صدا و سیمای مرکز کردستان شامگاه امروز در آیین رونمایی از سریال فاخر سنجرجان که در سینما بهمن سنندج برگزار شد اظهار داشت: این مجلس امروز، مزین به حضور باشکوه و ولایت‌مدار مردم استان کردستان بابت رونمایی از سریال سنجرخان و آیین پیش تولید سریال مستوره اردلان است.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ کردستان سرزمین فداکاری‌های بزرگ، فرهنگ و هنر، وفا و وفا، سرزمین مردم وفاداری است که با مردانگی و رشادت خود توطئه های بزرگ راخنثی کردند.

مرادی کردستان را سرزمین شهدای دلیر و خاستگاه شور و شعف و زندگی خواند و گفت: قله‌های خوش قامت مثنوی بلند استقامتی و ایثار است و رودهای خروشان آن سرود آبادانی می‌سراید، کردستان پاره تن ایران زمین و جان ایران است.

وی با بیان اینکه کردستان، سرزمینی است که در آن مردمانی متمدن زندگی میکنند افزود: در سکانس سریال سنجرخان دیالوگ مهمی از زبان سنجرخان وزیری وجود دارد که می‌گوید؛ من در این سرزمین فقط یک پرچم می‌شناسم و آن بیرق ایران است لذا کردستان خاستگاه شور و شعف و زندگی است، رودهای خروشانش سود آبادانی را می‌سرای، کردستان جان ایران است.

وی ادامه داد: کردستان بعنوان یکی از استانهای سرافراز دارای حوادث دور و تلخ امید‌آفرین است و همواره پرچمدار مبارزه با استعمارستیزی است چرا که کردستان در بستر حوادث متعدد بوده است و تاریخ درخشان ۴۵ ساله کردستان در دفاع از انقلاب زبانزد خاص و عام است اما متاسفانه سهم استان کردستان و فداکاری‌های مردم فرهیخته این استان در سبد رسانه‌ای کشور ناچیز است.

مستوره اردلان اولین زن تاریخ‌نگار جهان است 

جمال احمدی آیین ادیب حوزه بزرگان کرد و نگارش رمان زندگی مستوره اردلان در ادامه با بیان اینکه مستوره اردلان اولین زن تاریخ‌نگار جهان است، اظهار داشت: شخصیت مستوره اردلان در حدبالایی از لحاظ ادبی و جایگاه شعری ممتاز است که در میان آن همه شاعران بزرگ آن زمان درخشید و ساده نویسی در ادب فارسی نثر را تغییر داد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم گفت: لزوم توجه ویژه به تاریخ کردستان، استفاده از بازیگران بسیار توانمند بومی در این مجموعه تاریخی از ویژگی‌های برجسته این سریال فاخر است.

وی عنوان کرد: به عوامل این سریال باید تبریک گفت که نقش اصلی آن را به هنرمند بزرگی از کردستان به نام فرشید گویلی سپردند.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در ادامه گفت: امیدواریم با ساخت سریال تاریخی سنجرخان شاهد آغاز حرکت فرهنگیبرای معرفی چهره‌های شاخص کردستان در ادوار تاریخ به ویژه قهرمانی که همواره نام‌آور بوده‌اند، باشیم.

وی با تاکید بر اینکه توصیف هنر و تعریف از هنر، تعریف از  زیبایی‌های هنر است، گفت: امیدوارم پخش سریال سنجرخان، غبار غربت از چهره قهرمانی ملی این دیار بزداید.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه برای یک کار هنری باید ده‌ها کتاب را خواند، خاطرنشان کرد: سریال‌های تاریخی و فاخر تاریخی خدمتی بزرگ به چهره‌های ملی و مذهبی است و  شخصیت‌های ناآشنا را معرفی می‌کند.

وی با اشاره به آغاز ساخت سریال مستوره اردلان اظهار کرد: ساخت این سریال هدف بزرگ خود را دنبال کند و برای تمامی عوامل این سریال آرزوی موفقیت دارم.

حسین جلالی تهیه کننده این اثر ادامه داد: آنونسی که در چند روز اخیر در رسته‌ها در حال پخش است به همین سادگی به دست ما نرسید چرا که سال ۹۱ به دنبال کار ماندگار در تاریخ کردستان بودیم و هدف ما به عنوان یک فیلمساز، بازنمایاندن این اتفاق است که هنر کردها زندگی کردن است و به دنبال سریال سنجرخان افتادیم.

تهیه‌کننده «سنجرخان» با اشاره به اینکه سعی کردیم قهرمان کردستان را به گونه‌ای روایت کنیم تا حقی که در روایت کُردهای قهرمان ادا نشده به نوعی جبران شود، افزود: این کشور اتمسفری دارد که گوشه‌ به گوشه‌اش قهرمانانی زیست می‌کنند در طول سالیان سال از تمامیت ارضی این کشور دفاع‌کردند که کمتر دیده شدند. ما امیدواریم توانسته باشیم گوشه‌ای از این دلاوری را در خطه کردستان به نمایش درآوریم و یک قهرمان ملی را درست معرفی کرده باشیم.

جلالی در پایان عنوان کرد: سنجرخان کار خوبی است و امیدواریم به‌زودی مردم آن را ببینند و با تاریخ کردها آشنا شوند.

حدود دو هفته آینده سریال سنجرخان روی آنتن خواهد رفت

حسن عابدینی معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما در ادامه اظهار داشت: بنابه فرموده مقام معظم رهبری، کردستان استانی فرهنگی است و ما به عنوان رسانه فرهنگی تلاش می‌کنیم این را در مجموعه‌های نمایشی نشان دهیم.

وی با بیان اینکه هر جایی از کردستان می‌تواند نمادی از فرهنگ باشد، افزود: جشنواره موسیقی که اخیرا در کردستان برگزار شد، موسیقی را در این دیار به نمایش گذاشت.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما اظهار کرد: وقتی به مبارزات ضداستعماری این دیار توجه می‌شود نام‌هایی همچون سنجرخان می‌شنویم و می‌بینم که سریال‌های فاخری از آنها تولید می‌شود ضمن اینکه به تاریخ معاصر هم توجه ویژه خواهم داشت و بر اساس یک مدل علمی دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده بیش از ۷۸ درصد از مردم مایل به مجموعه‌های نمایشی هستند که در استان‌ها و روستا ساخته و لوکیشن خارج از پایتخت باشد.

عابدینی با اشاره به اینکه هم‌اکنون از سه استان مازندران، گیلان و کردستان سریال‌های نمایشی در رسانه داریم، گفت: تلاش خواهیم کرد سالانه سه سریال از کردستان روی آنتن رسانه ملی برود و اکنون این اقدام در حال انجام است.

وی اضافه کرد: چندین سریال در استان‌های مختلف در دست تولید داریم و حدود دو هفته آینده سریال سنجرخان روی آنتن خواهد رفت.

عابدینی با اشاره به اینکه این اکنون سریال سرزمین مادری روی آنتن است، گفت: ۱۰ سال در پخش این سریال اختلال ایجاد شد و اکنون از جمله پرمخاطب‌ترین مجموعه‌هاست

 

همچنین تفاهمنامه سریال مستوره اردلان صداوسیمای مرکز کردستان و خانم شعله شریعتی برای نگارش فیلمنامه در این مراسم امضا شد.

محمد حسین لطیفی کارگردان نام آشنای کشورمان کارگردانی این اثر تاریخی را بر عهده دارد و حسین جلالی تهیه کننده این اثر بود.

فرشید گویلی که از بازیگران با افتخار و صاحب سبکِ استان کردستان است، نقش سنجرخان را بازی می‌کند. هنرمندی از تبارِ سنندج و متولد ۱۳۵۴ است؛‌ او بارها روی صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون افتخارآفرین بوده را از این به بعد به نامِ کاراکتر “سنجرخان” می‌شناسیم.

گفتنی است سریال سارو بیره و شهیده فاطمه اسدی در دست تحقیق است و در پایان این مراسم  از تمبر سریال سنجرخان رونمایی شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23943
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.