حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

آیین‌های رنگین عید فطر در دیار سبز کُردستان

  • کد خبر : 32296
  • 22 فروردین 1403 - 0:15
آیین‌های رنگین عید فطر در دیار سبز کُردستان
مردم مسلمان و متدین مناطق مختلف شهری و روستایی کردستان آداب‌ورسوم ویژه‌ای برای گرامیداشت عید سعید فطر دارند چرا که از چند روز قبل با شور و نشاط وصف‌ناشدنی خود را برای استقبال از این جشن بزرگ آماده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، عید سعید فطر به‌عنوان یکی از دو عید بزرگ اسلامی جایگاه خاص و ویژه‌ای در بین مسلمانان دارد چرا که تمامی مسلمانان در این روز پس از یک ماه روزه‌داری و عبادت به درگاه پروردگار خویش در روز اول ماه شوال آن را جشن گرفته و در این عید با برپایی آیین‌های خاص ماه مبارک را تا سال دیگر بدرقه می‌کنند.

 برای گفتگو در این باره به بازارهای سطح شهر رفتیم، بازاری که این روزها مملو از جمعیت روزه‌دارانی است که خود را برای جشن عید رمضان آماده می‌کردند.

 در لابه‌لای شلوغی جمعیت بازار مادربزرگی را دیدیم که با پرسیدن قیمت اجناس در حال خریدن بساط روز عید بود با او به گفتگو نشستیم.

 از این مادربزرگ سنندجی که قامت خمیده او و صورت و دستان چروکیده‌اش نشان از گذراندن و به‌یادداشتن تاریخی از گذشته‌های دور را داشت رسم و رسومات عید سعید فطر در سنندج را جویا شدیم.

 وی با مهربانی و روی خوش پذیرای حضورمان شد و در این باره اظهار داشت: این عید یکی از اعیاد بزرگ ما مسلمانان است و از اهمیت خاصی در نزد ما برخوردار است به همین خاطر مردم روزه‌دار استان کردستان هم هم‌زمان با سایر مردم مناطق مختلف کشور این عید را با آداب‌ورسوم خاص خود جشن می‌گیرند.

 این مادربزرگ کردستانی در ادامه بیان داشت: در استان کردستان شب قبل از عید و بعد از نماز مغرب نوای دلنشین الله‌اکبر در تمامی مساجد سطح استان طنین‌انداز می‌شود و با این نوا مؤذن در مساجد پایان ماه مبارک و آماده‌شدن روزه‌داران برای خواندن عید سعید فطر به روزه‌داران ندا خواهد داد تا همه‌روزه داران خود را برای خواندن نماز عید فطر آماده کنند.

یکی دیگر از بانوان سنندجی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، با لبخند بر لب و مشتاق‌تر از دیگران به حرف‌زدن ادامه می‌دهد و می‌گوید: یک روز قبل از عید سعید فطر زنان و مادر خانواده با تمیزکردن خانه و کاشانه خود، خود را برای دیدوبازدید در روز عید فطر آماده می‌کنند و پدر یا بزرگ خانواده شب قبل از عید با شوق فراوان زکات فطریه خود و افراد وابسته به خانواده را در جمع و آن را یا در روز عید و یا همان شب در بین فقرا توزیع می‌کند و در ادامه اغلب مادران درهمان شب به فکر پختن غذاهای محلی خود برای صبحانه روز عید هستند.

 وی می‌گوید: روز عید مردم استان کردستان هم‌زمان با سراسر کشور و بعد از نماز صبح با پیچیده‌شدن نوای سبحان‌الله، الحمدلله، لااله‌الاالله، الله‌اکبر، و قرائت قرآن و مناجات در سطح شهر، با طلوع آفتاب همه مردم مسلمان و روزه‌دار از پیرو جوان کودک و بزرگ، زن و مرد به سمت مساجد استان برای به‌جاآوردن نماز عید حضور پیدا می‌کنند و با این کار خود وحدت و همبستگی و یکپارچگی خود را در این روز به نمایش می‌گذارند.

 این بانوی سنندجی افزود: مردم روزه‌دار استان بعد از به‌جای‌آوردن نماز به پخش نذورات خود چه در مساجد و چه در کوچه و بازار می‌پردازند و با رفتن به منزل یکدیگر طلب حلالیت می‌کنند.

 در همان لحظه زوج میان‌سالی در مغازه میوه‌فروشی حضور پیدا می‌کند ادامه گزارش را با این زوج همراه شدیم این زوج کردستانی هم دلیل حضور خود را خرید و آماده‌شدن برای روز عید عنوان کردند .

 آنها نیز از رسم و رسومات خصوص عید از روزهای کودکی خود تا به این سن تا جایی که یادداشتن برایمان گفتند.

 این زوج کردستانی عنوان کردند مهمانی ماه خدا و حضور در این شب‌ها و روزها به‌عنوان مهمان بزرگ‌ترین لطف و منتی است که خداوند آن را به بندگان خود عطا نموده است و خوشا به سعادت بنده‌ای که در این میهمانی با خواندن و عبادت خود مورد لطف خالق قرار می‌گیرد.

محمد زندی نیز در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: با توجه به اینکه استان کردستان از لحاظ تعداد مساجد نسبت به جمعیت غالب در سطح جهان اسلام رتبه نخست را دارد، مردم متدین این دیار در روز عید سعید فطر و با طلوع آفتاب در یک اجتماع گسترده و با مذاهب مختلف اسلامی وحدت و انسجام خویش را به منصه ظهور می‌رسانند.

وی گفت: در زمان برپایی نماز عید و به منظور تقدیر و تشکر از خدمات امام جماعت و خادم مسجد از طرف همه نمازگزاران هرکسی به وسع خویش هدایایی برای این دو نفر در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر سنت‌های حسنه مردم کردستان در روز عید فطر زیارت اهل قبور و پخش نذورات و غذاهای محلی در این فضای معنوی در بین افراد حاضر در مزار افراد متوفی است که در این مکان ها بار دیگر افراد مستضف و ایتام اطعام می‌شوند و با این عمل حسنه تمامی افراد با خوشحالی و خوشنودی روز عید را سپری می کنند.

یک زوج کردستانی دیگر نیز می‌گویند: در روز عید بعد از خواندن نماز به‌جای‌آوردن صله ارحام، دیدوبازدید با اقوام و بخصوص افراد پیر و سالمند خانواده‌ها، پخت غذاهای سنتی که در بیشتر مناطق استان کردستان قرمه‌سبزی و پخش شیرینی‌های محلی به مناسبت‌های مختلف خصوصاً نخستین سالگرد فرد متوفی خانواده و رفتن بر مزار و توزیع آن در بین افراد مستمند از دیگر آداب‌ورسوم مردم مسلمان کردستان در روز عید سعید فطر است.

 آنها در ادامه این مصاحبه می‌گویند: در برخی از مناطق استان نیز علاوه بر جمع‌آوری کمک، مردم سنت حسنه دیگری نیز دارند که به آن «چیشتی مجیور» می‌گویند که این سنت حسنه بدین شکل است که هر کدام اهالی محل بخشی از غذای تهیه شده برای عید را به مسجد آورده و خادم مسجد را در این عید خود سهیم می‌کند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=32296
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.