حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

آوازه گاز استان کردستان به سواحل خلیج همیشه فارس رسید

  • کد خبر : 10735
  • 26 اردیبهشت 1402 - 11:56
آوازه گاز استان کردستان به سواحل خلیج همیشه فارس رسید
کار ، فعالیت و تلاش برای کارکنان شرکت استان کردستان نهادینه شده و صخره های سخت کردستان و شن های نرم هرمزگان تفاوتی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، استفاده بهینه از گاز طبیعی جدای از مصرف در بخش خانگی در زمینه مصارف صنعتی، مصارف پتروشیمی و حمل‌و‌نقل استفاده می شود وبه همین منظور شرکت گاز استان کردستان در جهت توسعه پایدار و به منظور تغذیه مستمر سوخت صنایع همواره تلاش نموده است و در این راستا تاکنون ۲۵۵۰ واحد صنعتی که شامل ۶۰۸ واحد صنعتی عمده و ۱۸۶۹ مورد واحد صنعتی جزء و ۱۹ شهرک صنعتی و ۵۴ جایگاه CNG تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند.

بدون شک در دنیای امروز تأثیرات متقابل صنعت گاز بر مباحث رفاه اجتماعی و توسعه پایدار و همچنین امنیت ملی بر کسی پوشیده نیست. در واقع توسعه گازرسانی به توسعه صنایع و اشتغال‌زایی خواهد انجامید.

باتوجه به مرزی بودن این استان و قدرشناس بودن مردم شریف استان کردستان نسبت به خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی مردم این دیار مستحق برخورداری از امکانات و خدمات بهتر و بیشتر هستند، در راستای توسعه گازررسانی به روستاها تاکنون ۱۵۷۶ روستای استان کردستان گازدار شده‌اند و این استان با ضریب نفوذ گاز طبیعی ۹۹ درصدی در جمعیت روستایی و ۱۰۰ درصدی در جمعیت شهری بعنوان استان سبز معرفی شده است.

برای توسعه هر منطقه توجه به جامعه روستایی و خدمت رسانی به آنها باعث توسعه همه جانبه آن منطقه خواهد شد، به همین دلیل افزایش میزان روستاهای گازدار نشانه توسعه یافتگی و رشد امکانات رفاهی است که در استان کردستان به این موضوع با اهمیت ویژه ای نگریسته شده است وازتعداد ۱۵۷۶ روستای گازدار شده تعداد ۱۷۳ روستا در بانه ، بیجار ۲۱۹ روستا، دهگلان ۱۰۹ روستا، دیواندره ۱۶۵ روستا، سروآباد ۷۳ روستا ، سقز ۲۵۴ روستا، سنندج ۱۹۱ روستا، قروه ۱۲۳ روستا، کامیاران ۱۳۸ روستا و مریوان ۱۳۱ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

گازرسانی در استان کوهستانی کردستان به ایستگاه پایانی رسیده و بخش قابل توجهی از خانوارهای شهری و روستایی استان از نعمت گاز بهره مند شده اند. با توسعه گازرسانی و ثبت عملکرد موفق این شرکت، فعالیت گاز کردستان فراسرزمینی شده و از چندی پیش توسعه بخشی از زیرساخت های گازرسانی استان هرمزگان نیز به این شرکت سپرده شده است.

بر پایه آخرین گزارش ها، شرکت گاز استان کردستان به عنوان معین استان هرمزگان انتخاب شده و عملیات گازرسانی در ۲ شهر، ۱۰۰ روستا و ۴۶ واحد صنعتی عمده استان هرمزگان از سوی کارکنان این شرکت انجام می شود. احمد فعله گری، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان از آخرین فعالیت ها و اقدام های این شرکت در استان هرمزگان توضیحاتش را ارائه داد که مشروح آن را می خوانیم.

براساس تصمیم ستاد شرکت ملی گاز ایران، به عنوان معین استان هرمزگان تعیین شده اید، از اقدام های شرکت خود در این باره توضیح می دهید؟

از سال گذشته شرکت ملی گاز ایران به مجموعه شرکت گاز استان کردستان اعتماد کرد و به عنوان معین استان هرمزگان انتخاب شد. از ابتدای سال گذشته پس از بازدید از مناطقی که توسعه آن به گاز کردستان واگذار شده بود، تمهیدات لازم اندیشیده و برای اجرای طرح ها برنامه ریزی شد.

با توجه به اینکه طراحی های صورت گرفته در آن منطقه مربوط به دوره های گذشته بود، این طرح ها از نظر مقادیر، وضعیت محلی و شرایط فنی به روز شد. گاز کردستان در مجموع دو شهر در شهرستان حاجی آباد، ۱۰۰ روستا و ۴۶ واحد صنعتی عمده در این مناطق را تحت پوشش گازرسانی قرار می دهد. برای تحقق این برنامه لازم است ۱۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز و خط تغذیه و حدود ۶۵۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در این مناطق اجرا شود. پس از بررسی ها، بازدید و بازنگری هایی که در طراحی، مقادیر و مسیرهای گازرسانی صورت گرفت، وارد حوزه برون سپاری و پیمان سپاری شدیم. پیمانکار خط لوله انتقال گاز انتخاب شد و عملیات تجهیز کارگاه پایان یافته و عملیات اجرایی حفاری ، جوشکاری ، رادیو گرافی و دفنی خط فلزی ۱۰ اینچ آغاز گردیده است.

فعله گری ادامه داد : همزمان برای اینکه پیشرفت فیزیکی مناسبی اتفاق بیفتد، در بخش شبکه توزیع گاز نیز در نقاط روستایی در دو فاز کار را شروع کرده ایم. در فاز نخست، مناقصه گازرسانی به ۱۲ روستا پس از تکمیل مراحل بازدید و بازنگری ها در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس پیمانکار برنده مناقصه گازرسانی به این روستاها باوجود مشکلاتی که وجود داشت، موفق به تجهیز کارگاه شد و کار اجرایی را آغاز کرده است. برای اینکه بتوانیم همزمان کار را پیش ببریم، قراردادی را با کارخانه های لوله سازی برای شبکه پلی اتیلن پروژه به صورت جداگانه امضا کرده ایم.

در فاز نخست ۱۵۵ کیلومتر لوله خریداری شده و تولید و انتقال لوله های تولیدی به استان هرمزگان انجام گرفته است و پیمان فاز دوم شبکه توزیع نیز در سامانه ستاریم که صرفا به خاطر آموزش یک دانش آموز یک مدرسه و معلم آماده شده است.

دوستی گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان، وزارت نفت حدود ۸ هزار میلیارد تومان مصوبه داشت تا الان حدود ۵ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف در حوزه گازرسانی به مناطق مختلف استان هزینه شده است.

وی ادامه داد: وزارت نفت برنامه‌های دیگری هم در استان دارد که احداث چند پتروپالایشگاه بزرگ به زودی آغاز خواهد شد، پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و نگین مکران هر کدام با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه، پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در منطقه مکران و یک پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از جمله این واحدها هستند.

استاندار هرمزگان گفت: تقریبا یک میلیون ظرفیت جدید در حوزه پالایشی ایجاد می‌شود که عدد قابل توجهی است و ارزش سرمایه گذاری مورد نیاز آن تقریبا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود، این تصمیماتی است که در دولت سیزدهم گرفته شده و رئیس جمهور توجه ویژه به هرمزگان دارد.

احمد فعله گری از مدیران ستادی شرکت ملی گازایران که به مجموعه مدیریت و کارکنان شرکت گاز استان کردستان اعتماد کرده و وظیفه خطیر گازرسانی به ۲ شهر فارغان و احمدی ار توابع شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان را به این شرکت محول کردند تشکر کرد و گفت : این شرکت نیز حداکثر تلاش را به خرج می دهد که در کوتاه ترین زمان لازم شرایط استفاده از گاز طبیعی را برای مردم خونگرم و مهربان این خطه از میهن اسلامی فراهم نماید.

وی به خوشه گازرسانی به شهرهای فارغان و احمدی اشاره کرد و بیان داشت : در فاز اول گازرسانی به ۶۹ روستا طراحی و مراحل اجرایی آغاز گردیده که با بازنگری در طرح ها امکان گازرسانی به ۳۱ روستای دیگر نیز مهیا گردیده که در مجموع ۶۳۷۵ خانوار را در بر می گیرد .

فعله گری مجموع لوله گذاری در بخش های خط انتقال ، خط تغذیه و شبکه گذاری را ۸۷۱ کیلومتر عنوان کرد و اضافه کرد : در کل ۶۹۲۰ مورد علمک نصب و تعداد ۴۲ ایستگاه تقلیل فشار در مقیاس مختلف نصب و هزینه در نظر گرفته شده ۱ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان می باشد .

احمد فعله گری در این از سخنانش در خواستی هم از استاندار و فرماندار داشت و آن هم تعامل و همکاری سازمان ها و ادارات مرتبط با طرح گازرسانی بود که به راهداری ، منابع طبیعی ، شهرداری ها ، دهیاری ها ، جهاد کشاورزی ، امور آب ، بنیاد مسکن ، شرکت پخش فرآورده های نفتی و سایر سازمان های که در جریان اجرای پروژه ها نیاز به تعامل و همکاری آن ها بیشتر محسوس است ، اشاره کردند .

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنانش اشاره ای به مراسم کلنگ زنی گازرسانی به بخش‌های احمدی و فارغان داشت و گفت : در روز جمعه مورخ ۱۵/۰۲/۱۴۰۲ مراسم کلنگ زنی با حضور مهندس دوستی استاندارهرمزگان ، دکتر مرادی نماینده مردم شهرستان حاجی آباد در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار و مدیران دستگاه های اجرایی و مردم این بخش از میهن اسلامی به نمایندگی در شهرستان فارغان برگزار گردید.

در آئین برگزار شده ، مرادی نماینده مردم شهرستان حاجی آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از حضور استاندار ، مدیران عامل شرکت های گاز استان کردستان و استان هرمزگان ، فرماندار، شهردار و اعضای شوراهای بخش و روستا و اهالی محل اظهار داشت : خدای تعالی را شاکریم که توفیق عطاء نمود که یکی از آرزوهای مردم حاجی آباد بخصوص مردم شریف و خونگرم در ۲ شهر قدیمی فارغان و احمدی تحقق یابد .

وی افزود : یکی از دلایلی که امر خطیر گازرسانی در منطقه کوهستانی حاجی آباد و ۲ شهرستان تابعه به شرکت گاز استان کردستان محول گردیده تجربه بسیار مهم و مفید این عزیزان در گازرسانی به شهرها و روستاهای استان کردستان بوده که با توجه به شرایط جغرفیایی و توپوگرافی خشن و مسیرهای صعب العبورو شیب دار و رودخانه های خروشان ، تمامی شهرها و روستاهای دوردست و مرزی را به شبکه سراسری گاز طبیعی وصل نموده اند.

احمد مرادی نماینده مردم شهرستان حاجی آباد در ادامه سخنانش ضمن تشکر ویژه از مدیریت و کارکنان شرکت گاز استان کردستان که این وظیفه حساس و مهم را عهده دار شده اند گفت : کار بسیار خوب و مطلوب شرکت گاز استان کردستان شهره خاص و عام بوده و تجربه گرانبهاء و مسئولیت پذیری کارکنان باعث می گردد این پروژه در نهایت آسایش و رفاه را برای مردم این خطه از میهن اسلامی به ارمغان بیاورد.

مرادی در پایان هزینه هر انشعاب را ۱۲۰ میلیون تومان ذکر کرد که دولت مردمی سیزدهم اراده به خرج داده تا عدالت اجتماعی در این منطقه از کشور اسلامی نیز نمود واقعی و عملی داشته باشد.

ذاکری مدیر عامل شرکت گاز استان هرمزگان در مراسم کلنگ زنی اظهار داشت : حضور استاندار ، فرماندار و مدیران ادارات در این مراسم غنیمت است و به یاری خداوند و تلاش همکاران ما در شرکت گاز استان کردستان به زودی مردم این منطقه طعم شیرین خدمت را خواهند چشید .

مهندس دوستی استاندار هرمزگان در ادامه آیین کلنگ زنی پروژه بزرگ گازرسانی به بخش‌های احمدی و فارغان اظهار داشت: امروز عملیات اجرایی پروژه بزرگ گازرسانی به بخش‌های احمدی و فارغان با اعتباری بالغ بر ۱۳۹۲ میلیارد تومان آغاز شد.

وی افزود: این پروژه شامل گازرسانی به ۲ شهر، ۴۵ بنگاه صنعتی و ۶۸ روستا بود که با تغییرات صورت گرفته تعداد روستاها به ۱۰۰ روستا افزایش خواهد یافت.

استاندار هرمزگان گفت: در سفر گذشته به بخش احمدی و فارغان، ۶۱ مصوبه داشتیم که از این تعداد ۴۶ مصوبه اجرایی شده و ۱۵ مصوبه در حوزه راه‌ها و ابنیه فنی باقی مانده که تلاش داریم تا هفته دولت این پروژه‌ها هم تحویل مردم شریف شهرستان حاجی‌آباد شود.

وی تصریح کرد: دولت، خود را دولت مردم می‌داند و می‌خواهد این مسئله را عملیاتی سازی کند، به طور مثال ما ۷ مدرسه تک دانش آموز در سطح استان دا

دوستی گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان، وزارت نفت حدود ۸ هزار میلیارد تومان مصوبه داشت تا الان حدود ۵ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف در حوزه گازرسانی به مناطق مختلف استان هزینه شده است.

وی ادامه داد: وزارت نفت برنامه‌های دیگری هم در استان دارد که احداث چند پتروپالایشگاه بزرگ به زودی آغاز خواهد شد، پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و نگین مکران هر کدام با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه، پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در منطقه مکران و یک پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از جمله این واحدها هستند.

استاندار هرمزگان گفت: تقریبا یک میلیون ظرفیت جدید در حوزه پالایشی ایجاد می‌شود که عدد قابل توجهی است و ارزش سرمایه گذاری مورد نیاز آن تقریبا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود، این تصمیماتی است که در دولت سیزدهم گرفته شده و رئیس جمهور توجه ویژه به هرمزگان دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10735
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.