حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

آمادگی حداکثری برای میزبانی از زائران اربعین در مرز باشماق فراهم‌ شود

  • کد خبر : 10642
  • 25 اردیبهشت 1402 - 7:23
آمادگی حداکثری برای میزبانی از زائران اربعین در مرز باشماق فراهم‌ شود
استاندار کردستان بر لزوم آمادگی حداکثری دستگاه‌های مرتبط برای میزبانی از زائران اربعین و ارائه خدمات مناسب به آنان در مرز باشماق تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد استانی اربعین حسینی (ع) با محوریت کمیته سیاسی و کنسولی اظهار کرد: دستگاه‌ها باید امسال به این آمادگی برسند که حتی امکان میزبانی از ۵۰۰ هزار نفر در مرز باشماق فراهم شود.

وی خواستار پیش‌بینی و ارائه آمار و برآورد اولیه درست از حضور زائران در مرز باشماق شد و افزود: با وجود اینکه پارسال با تاخیر تصمیم بر انتخاب مرز باشماق برای تردد زائران اربعین گرفته شد، در مجموع دستگاه‌ها خوب عمل کردند.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه امسال باید با تدابیر اخذ شده شاهد کمترین مشکلات در مرز باشماق باشیم، ادامه داد: در فرصت باقی مانده که کم است باید ۲ هفته یک بار جلسات کمیته‌ها تشکیل شود.

زارعی‌کوشا سامانه منتاک را بسیار مهم دانست و گفت: همه برنامه‌ها و پروژه‌های مربوط به ستاد اربعین باید در این سامانه ثبت و اجرایی شود، ضمن اینکه کمیته ارزیابی نظارت مستمری بر سامانه منتاک داشته باشد.

وی بر لزوم هماهنگی ستاد اربعین در سطح فراملی با منطقه اقلیم و عراق تاکید کرد و افزود: دهه اول خرداد، جلسه‌ای با استانداران اقلیم کردستان عراق و سه استان مرزی ایران، در ارومیه برگزار می‌شود که یکی از محورهای آن بحث اربعین و تسهیل سفر زائران است.

لزوم هماهنگی بین استانداری کردستان و آذربایجان غربی در بحث میزبانی و ارائه خدمات به زائران اربعین و اطلاع رسانی بهتر نسبت به پارسال برای هدایت زائران توسط رسانه‌ها، از دیگر مطالبی بود که استاندار کردستان به آن اشاره کرد.

اجرای ۳۴ پروژه اولویت‌دار برای ارائه خدمات به زائران اربعین در دستور کار است

معاون عمرانی استاندار کردستان هم گفت: دستگاه‌های حوزه زیرساخت باید پروژه‌های مرتبط با ستاد اربعین خود را وارد سامانه منتاک کنند که تاکنون ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه ثبت شده است.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه ۳۴ پروژه اولویت‌دار با ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: قرار است این تعداد پروژه تا پایان تیرماه انجام شود.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان نیز اظهار کرد: در اقلیم کردستان عراق تلاش می کنیم غیر از موکب سلیمانیه که پارسال هم به زائران خدمات بسیار خوبی داد، ۲ موکب دیگر در مسیر کربلا ایجاد کنیم.

صادق خدرویسی افزود: استقرار شعب بانک‌ها، صرافی‌های مجاز در مرز باشماق و تامین نیاز زائران و نصب تجهیزات الکترونیکی برای کشف مواد مخدر، ضروری است.

وی بر ضرورت بازسازی مسیرهای منتهی به مرز باشماق تاکید کرد و یادآور شد: نیاز است اعزام تیم کارشناسی از ادارات مرتبط با ستاد اربعین به اقلیم کردستان عراق برای هماهنگی بیشتر و به دنبال آن سفر استاندار کردستان به اقلیم انجام شود.

ضرورت توجه به زیرساخت‌های بهداشتی در مرز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم زیرساخت‌های بهداشتی از جمله سرویس‌های بهداشتی را در مرر باشماق ناکافی دانست و بر لزوم توجه به رفع این مشکل تاکید کرد.

دکتر فریدون عبدالملکی با بیان اینکه نظارت بهداشتی بر فعالیت موکب‌ها ضروری است، یادآور شد: به تامین آب و غذای سالم و آموزش به مسوولان کاروان‌ها باید با جدیت بیشتری توجه شود.

کاوه شیرزادی مدیرکل حج و زیارت کردستان هم بر لزوم تعبیه انتخاب مرز باشماق در سامانه سماح برای ثبت نام زائران کربلا تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم دفتری در مرز باشماق ایجاد کنیم تا در صورتیکه زائران موفق به ثبت نام در سامانه نشدند، در مرز ثبت‌نامشان صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10642
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.