حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

آغاز به‌کار پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی در بانه

  • کد خبر : 22272
  • 24 آبان 1402 - 7:58
آغاز به‌کار پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی در بانه
پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی در شهرستان بانه با حضور هنرمندان عرصه هه لپه‌رکی سراسر کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در این دوره از جشنواره ١٣ گروه‌ منتخب از استان‌های کردستان، ایلام، آذربایجان غربی و خراسان به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
اجرای کارناوال، برپایی کارگاه‌های آموزشی نظم هه‌لپرکی، برگزاری مسابقه عکاسی و برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و غذاهای سنتی از برنامه‌های جنبی این جشنواره است که تا ٢٥ آبان‌ماه ادامه دارد.
علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی بانه که با حضور هنرمندان عرصه هه لپه‌رکی سراسر کشور و مردم شهر بانه برگزار شد، ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم بی گناه غزه اظهار داشت: شما مرزداران غیور بانه‌ای که به پایداری و استقامت مشهور هستید امروز درد مردم غزه را خوب می‌فهمید و در شهر غزه که شهر امام شافعی(رض) است، کودکان حال و روز خوبی ندارند و دل هر انسان آزاده‌ای از دیدن تصاویر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به درد می‌آید که امیدواریم هر چه زودتر رستگاری و رهایی نصیب این مردم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه هر شهر کردستان دارای برند فرهنگی و هنری خاص خود است، گفت: از امسال قرار است شهر بانه به عنوان پایتخت هه‌لپه‌رکی ایران تبدیل شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اضافه کرد: هه‌لپه‌رکی هنری تلفیقی و ترکیبی از رقص و حرکاتی است که ریشه در آداب و سنن این مرز و بوم دارد.
وی با اشاره به اینکه این هنر فقط متوجه شادی‌ها نمی‌شود و در عزا و غم هم کاربرد دارد، افزود: هه‌لپه‌رکی رقص نیست چون این حرکات قدمت چندین هزار ساله دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: هدف این جشنواره رقص نخواهد بود چون هرکدام از حرکات هه‌لپه‌رکی دارای مفهوم خاص خود است و مقاومت، پایداری، اتحاد و انسجام در این حرکات دیده می‌شود.
دریایی تصریح کرد: نگاه ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بر تمرکززدایی است و در این راستا برنامه‌ها را از مرکز استان به شهرستان‌ها، بخش‌ها و حتی روستاها برده‌ایم و برای هر شهرستان چند رویداد را به عنوان شناسنامه هنری آن شهرستان تعریف کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه هر شهر کردستان امروز دارای برند فرهنگی و هنری خاص خود است، افزود: از امسال قرار است شهر بانه نیز به پایتخت هه‌لپه‌رکی ایران تبدیل شود.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=22272
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.