حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6
جشنی به شیرینی وحدت؛

آداب و رسوم مردم کردستان در «ماه مولود»/ مردم با وحدت و انسجام اجازه توطئه ندهند

  • کد خبر : 1609
  • 19 مهر 1401 - 9:24
آداب و رسوم مردم کردستان در «ماه مولود»/ مردم با وحدت و انسجام اجازه توطئه ندهند
مردم متدین استان کردستان در ماه ربیع‌الاول؛ ماه مولود آداب و رسوم قدیمی داشته و اقدام به برپایی جشن‌، مولودی‌خوانی و دف‌نوازی و دعای خیر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار کُوردتودی،  استان کردستان همواره میعادگاه عاشقان نبوت، تجلی‌گاه عشق به پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع)، مرکز اتحاد، برادری، همدلی و هم‌ صدایی مسلمانان شیعه و سنی است.

اعیاد ماه ربیع‌الاول چنان نزد مردم متدین و خداجوی استان کردستان اهمیت دارد که مسلمانان شیعه و سنی این دیار از هفته‌ها قبل برای برپایی جشن‌های ماه مولود، مولودی‌خوانی و دف‌نوازی، دعای خیر، پخش غذای نذری و تبرک برنامه‌ریزی کرده و دوشادوش همدیگر در مراسمات این ماه مبارک شرکت می‌کنند.

ماه ربیع‌الاول به بیان مردم کردستان «ماه مولود» است که دارای جایگاه بسیار ویژه بین مردم این استان است و یکی از بهترین، زیباترین و شادترین ماه‌های سال در کردستان است. در این ماه خانه‌ای را نمی‌یابی که در آن جشن مولود برگزار نشود و نوای مولودخوانی در خانه‌ای و کوچه‌ای طنین‌انداز نشود، اعتقاد مردم کردستان بر این است که از هر خانه‌ای که نوای مولودخوانی بلند شود، ملائکه آن خانه را از هر شر و گزندی حفظ می‌کنند.

در این ماه بيش از دو هزار مسجد و مكان مذهبي  در کردستان از نخستين روز ماه مولود پيامبر رحمت(ص) براي ابراز عشق و ارادت مردم مسلمان اين  ديار آذين بندي مي شوند و هر روز پس از نماز عصر و هر شب پس از نماز عشا شاهد برپايي جشن ها و مراسم هاي مولودی خواني در مساجد هستيم.

كردستان جزو معدود مناطق جهان اسلام است كه مردمان متدين و مخلص آن موسيقي مذهبي را براي ابراز ارادت به پيامبر خاتم(ص) و خاندان ايشان پايه گذاري كرده اند و آواز ساز عرفاني دف در كردستان تمامي نقاط جهان را فرا گرفته است.

وحدت؛ میراثی گرانبها از گذشتگان در کردستان

در استان کردستان همه برادران و خواهران تشیع و تسنن با پیروی از دستورات الهی در کنار یکدیگر با اتحاد و همدلی زندگی می‌کنند و این میراث گرانبها را که از گذشتگان خود به ارث برده‌اند را به هیچ قیمتی تغییر نداده و نخواهند داد.

در این استان خانواده‌های اهل تسنن زیادی وجود دارند که یک عروس و یا دامادشان اهل تشیع باشد و یا خانواده‌های اهل تشیعی که به همین صورت با اهل تسنن وصلت کرده باشند و در کنار هم با آرامش زندگی می‌کنند و همین امر وحدت در کردستان را مثال‌زدنی کرده است.

 نقش ماموستاهاي اهل سنت در تبيين سنن و آداب ماه مولود و بيان سيره رسول الله(ص) ويژه است و طلاب و روحانيون كُردستاني در اين ايام به عنوان رهبران فكري و عقيدتي مردم به ارایه سخنراني مي پردازند.

مردم با وحدت و انسجام اجازه توطئه ندهند

ماموستا فایق رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار کُردتودی ضمن تبریک هفته وحدت به همه مسلمانان به ویژه مردم شریف استان کردستان هفته وحدت را هفته یکدلی، اتحاد، رحمت، اخوت و برادری شیعه و سنی خواند و اظهار داشت: هفته وحدت اسلامی به فاصله زمانی بین ۱۲ ربیع‌الاول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم ‏‏(ص) بنا بر روایات اهل سنت است تا ۱۷ ربیع‌الاول که تاریخ ولادت آن حضرت بنا بر ‏روایات اهل شیعه است، نام‌گذاری و جشن گرفته می‌شود.

ماموستا رستمی گفت: ماه ربیع‌الاول یادآور میلاد آخرین رسول خدا و پیامبر صلح و دوستی بوده که به حقیقت هفته وحدت برای عمل به سیره آن مقام آسمانی است.

وی عنوان کرد: هفته وحدت بی‌تردید نماد و پیام صلح، دوستی، مودت، برادری و خیرخواهی برای پیروان راستین و حقیقی دین و مکتب انسان‌ساز اسلام است.

ماموستا رستمی با بیان اینکه هفته وحدت پیام‌آور این است که مسلمانان همه باهم برادرند و با دست اتحاد و یکپارچگی و همگرایی و ذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا(ص) و عترت پاک آن حضرت، مجال از تفرقه‌افکنی بیگانگان را می‌گیرند، گفت: مسلمانان در سایه قرآن کریم و سنت و سیره رسول اکرم(ص) وحدت و یکرنگی خود را حفظ می‌کنند.

باید مذاهب مختلف با تمسک به مشترکات به اعتقادات یکدیگر احترام قائل شوند چرا که اگر نفی اعتقادات یکدیگر کنند، افرادهایی همچون داعش و گروه‌های تکفیری به‌وجود می‌آیند و آن وقت مشکلاتی برای جوامع اسلامی ایجاد می‌شود.

 

رونق توزیع نذورات ماه مولود در کردستان

توزیع نذر و نذورات در ایام ماه مولود نیز در استان کردستان رونق خاصی دارد به گونه‌ای که هر فرد به اندازه وسع و توانایی خود در این ایام اقدام به توزیع نذورات کرده و بیشتر آن را در میان افراد نیازمند توزیع می‌کند و اکثر خانواده‌ها نیز اقدام به توزیع خرما و نقل و شیرینی بین همسایگان خود می‌کنند.

انجام نذورات در مناطق روستایی کردستان نیز با شکوه بیشتری از گذشته دنبال می‌شود و به گونه‌ای است که هر خانواده‌ای معمولاً یک گوسفند را از ابتدای سال برای مولودی در ایام میلاد حضرت محمد(ص) قرار داده و در این ماه گوشت آن را در بین مردم و خانواده‌های همسایه و نیازمند توزیع می‌کند.

در کنار این گونه برنامه‌ها دیدار از خانواده‌های که در طول سال جاری یکی از اقوام خود را از دست داده و کمک به آزادسازی زندانیان و افراد نیازمند از دیگر آیین‌هایی است که در مناطق مختلف کردستان و در ایام ماه ربیع‌الاول برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=1609
  • ارسال توسط : m j

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.