حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

۷۷ هزار هکتار از مزارع زیرپوشش طرح جهش تولید در کردستان محلول‌پاشی شد

  • کد خبر : 10141
  • 16 اردیبهشت 1402 - 8:07
۷۷ هزار هکتار از مزارع زیرپوشش طرح جهش تولید در کردستان محلول‌پاشی شد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۷۷ هزار هکتار از مزارع زیرپوشش طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، امسال محلول پاشی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، محمدصالح احمدی با اشاره به اینکه امسال برای سومین سال متوالی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان به اجرا درآمده است، اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۵۹۱ هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.

 

وی اضافه کرد: تاکنون ۷۷ هزار هکتار از مزارع زیرپوشش این طرح لا اسیدهای آمینه، کودهای ازته، فسفره و پتاسه و سولفات پتاسیم اسید پاسی شده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه این طرح به همت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان به اجرا درآمده است، افزود: توسط این ستاد ۱۷۰ تن اسیدهای آمینه، کودهای NPK(ازت، فسفر، پتاسیم) و سولفات پتاسیم به طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

 

احمدی با اشاره به اینکه روند محلول پاشی دیم زارهای استان به ویژه گندم همچنان ادامه دارد، یادآور شد: محلول پاشی با اسیدهای آمینه و کودهای مذکور منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش کیفیت محصول می شود.

 

وی اظهار کرد: یکی دیگر از آثار مثبت محلول پاشی اسیدهای آمینه این است که موجب ریکاوری و بهبود محصول زراعی به ویژه گندم که استرس و شوک ناشی از سرمازدگی به آنها وارد شده است؛ می شود.

 

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

 

۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

 

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

 

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

 

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10141
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.