حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

۴۳ درصد اراضی کشاورزی کُردستان سند‌دار شده‌اند/افزایش ۲ برابری ظرفیت سردخانه ای استان

  • کد خبر : 12180
  • 22 خرداد 1402 - 11:37
۴۳ درصد اراضی کشاورزی کُردستان سند‌دار شده‌اند/افزایش ۲ برابری ظرفیت سردخانه ای استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه بیش از ۴۳ درصد اراضی کشاورزی کردستان سند دار شده است گفت: در این مورد توانستیم ۴۵ درصد اراضی را رفع تداخل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در کردستان برگزار شد اظهار داشت: اشتغال و اقتصاد استان مبتنی بر بخش کشاورزی است و نقش این حوزه در توسعه استان کردستان انکار ناپذیر است لذا تعامل با رسانه ها و تلاش فعالان این عرصه برای پیشبرد امور مرتبط با حوزه کشاورزی استان قابل تقدیر است.

وی گفت: اقتصاد استان کردستان مبتنی بر کشاورزی و ۳۰ درصد اشتغالزایی است که بیش از هزار و ۵۰۰ پرسنل در این مجموعه مشغول خدمت رسانی به کشاورزان و ارباب رجوع هستند و در این راستا از همه انتقادات استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه در کردستان نرخ بیکاری کشاورزی در رتبه ۱۵ کشوری قرار دارد لذا اهمیت حوزه اشتغال مبتنی بر بخش کشاورزی بر کسی پوشیده نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در سال گذشته اقدامات ارزشمندی هم در زمینه توسعه گلخانه و هم ایجاد واحدهای سردخانه و صنایع تبدیلی انجام شد، اضافه کرد: سال گذشته ظرفیت سردخانه ای کردستان ۲ برابر شد و در حال حاضر ظرفیت سردخانه و سیلو استان ۹۲۰ هزار تن است.

وی بیان داشت: بسیاری از کارشناسان امنیت غذایی با امنیت ملی مترادف شده است و در صورت کم کاری در این عرصه شاهد مشکلات متعددی خواهیم بود.

اسکندری عنوان کرد: مبحث امنیت غذایی و اقتدار غذایی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است و همه ما موظفیم در این راستا تمام تلاش خود را به کار گیریمT چرا که امنیت غذایی به اندازه امنیت ملی و تسلیحاتی مهم است.

اسکندری گفت: پیش بینی میشود در کردستان یک میلیون تن تولید گندم را داشته باشیم که خود استراتژی ترین مواد غذایی است که بیش از ده درصد رشد داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه اظهار داشت: الگوی کشت در برنامه های دولت سیزدهم عملیاتی شد که لازم است مشوق هایی برای کشاورزان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از۴۳ درصد اراضی کشاورزی کردستان سند دار شده است افزود: در این مورد توانستیم ۴۵ درصد اراضی را رفع تداخل کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی گفت: وی یادآوری کرد: در حوزه دیپلماسی غذایی نیز با استفاده از پتانسیل مرز، روزانه یک هزار تن محصولات کشاورزی از دو مرز باشماق و سیرانبند صادر می‌شود.

وی با اشاره به رصد خانه محصولات کشاورزی گفت: تنها ایرادی که بر کشاورزی در این باره وجود دارد این است که سطح زیر کشت و آمارمحصولات در دست نیست که خانه ای در خصوص تمام محصولات و آمار زیر کشت بررسی شده است.

وی گفت: از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۶ توسعه کشت گلخانه ای از اولویت های اصلی ما در بحث کشاورزی است و در راس برنامه ها قرار دارد که در سال ۱۴۰۱ ظرفیت سرخانه ۸۵۰۰۰تن بوده که حدود ۵۰درصد در سال ۱۴۰۱تولید شده است و شرایط خوبی هم در بحث سیلو داریم.

اسکندری خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مواردی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند تولید در دیمزارها بود که ۸۸درصد اراضی کردستان دیم است و ستاد اجرایی امام سرمایه گذاری مناسبی در بحث دیم کرده است که میانگین ما در هکتار ۲۰درصد رشد تولید داشته است.

وی گفت:  در حال حاضر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید انواع محصولات کشاورزی داریم که بر اساس برنامه ریزی سعی داریم این مهم را طی چهار سال به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسانیم و پیش بینی ما هم این است که امسال ۱۳ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم دراستان هزینه شود که این مهم نقش مهمی در رونق اقتصادی استان دارد.

وی یادآور شد: ۱۴۸ پروژه با سرمایه گذاری افزون بر ۴۰۲ میلیارد تومان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

اسکندری میزان اشتغالزایی این تعداد پروژه را ۴۶۱ نفر و میزان تثبیت اشتغال آن را ۶۷۵ نفر خواند و بیان کرد: ۷۲ پروژه در بخش آب و خاک، هشت پروژه در بخش بهبود تولیدات دامی، ۲۶ پروژه در بخش بهبود تولیدات گیاهی، هشت پروژه در امور شیلات و آبزیان، ۲ پروژه در بخش توسعه مدیریت و منابع، ۲ پروژه در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری و یک پروژه هم در بخش تعاون روستایی در این هفته به بهره‌برداری می رسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12180
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.