حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

۱۵ هزار هکتار به ذخیرگاه‌های جنگلی کردستان افزوده شد

  • کد خبر : 5599
  • 07 بهمن 1401 - 10:36
۱۵ هزار هکتار به ذخیرگاه‌های جنگلی کردستان افزوده شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، بهزاد شریفی‌پور با اشاره به تنوع ذخایر ژنتیکی در کردستان گفت: ذخیره‌گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا دریا اطلاق می‌شود که از زیست‌بومها یا گونه‌های نمونه یا استثنایی برخوردار هستند. وی افزود: ذخیره‌گاه‌های […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، بهزاد شریفی‌پور با اشاره به تنوع ذخایر ژنتیکی در کردستان گفت: ذخیره‌گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا دریا اطلاق می‌شود که از زیست‌بومها یا گونه‌های نمونه یا استثنایی برخوردار هستند.

وی افزود: ذخیره‌گاه‌های جنگلی الگوهای کوچک شده ذخیره‌گاه‌های بیوسفر(برنامه حفاظتی یونسکو که با نام ذخیره‌ گاه‌ های زیست‌ کره (Biosphere Reserve) شناخته می‌شود، یکی از برنامه‌های راهبردی و موثر برای حفاظت از محیط زیست است) هستند که در آن گونه‌های منحصر بفرد و کمیاب و یا گونه های رو به انقراض به صورت طبیعی روییده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآوری کرد: گونه‌های بنه، تنگرس، گلابی جنگلی، نارون، سماق، شیرخت و بلوط از مهمترین گونه‌های موجود در ذخیره گاه های ژنتیکی در بخش جنگلی استان به شمار می‌رود.

به گفته شریفی‌پور، وضعیت زادآوری طبیعی در سطح این ذخیره‌گاه‌ها در حد مطلوب است و با تداوم روند کنونی شاهد ایجاد میزان قابل توجهی ذخیره در گونه‌های کمیاب کردستان خواهیم بود.

وی یادآوری کرد: حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از وقوع سیلاب و مهار سیل و حفظ گونه‌های مهم ژنتیکی در بخش جنگل از مهمترین مزایای این طرح است.

شریفی‌پور تاکید کرد: در صورت توجه و توسعه این طرح در کنار نیاز به ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی می‌توان به درآمد خوبی برای استان و منطقه دست یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه این استان در منطقه رویش گاهی زاگرس شمالی واقع شده است، اظهار کرد: مناطقی از رویشگاه‌های طبیعی که مشمول ماده یک قانون حفاظت و حمایت است، شناسایی و اقدامات حفاظتی و حمایتی از جمله محصور کردن رویشگاه و به کارگیری قرق‌بان و غنی سازی با بذر در آن انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از عموم مردم خواست ضمن مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان امانتی برای آیندگان، گزارش تخریب، تصرف و قطع درختان جنگلی در عرصه‌های منابع طبیعی را به سامانه‌های تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و از مجموع ۸۱ هزار بهره‌بردار عرصه‌های طبیعی در این استان، ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع ۱۴ هزار نیز بهره‌بردار جنگلی اس و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5599
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.