حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

گیاهان بهاری؛ زینت بخش سفره کردستانی‌ها در فصل بهار/ خطر انقراض در کمین گیاهان خوراکی است

  • کد خبر : 8581
  • 20 فروردین 1402 - 9:46
گیاهان بهاری؛ زینت بخش سفره کردستانی‌ها در فصل بهار/ خطر انقراض در کمین گیاهان خوراکی است
همزمان با آغاز فصل بهار سفره های مردم استان کردستان نیز رنگ و بوی بهاری به خود گرفته و غذای بیشتر مردم از گیاهان خوراکی کوهستانهای این استان تامین می شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، با آغاز فصل بهار و با توجه به رویش مجدد طبیعت و شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوایی در استان کردستان گیاهان مختلف خوراکی می رویند و مردم کردستان مصرف گیاهان خوراکی  در فصل بهار را یک ضرورت دانسته  چرا که این گیاهان در این فصل عمده غذاهای خانواده های کردستانی را تامین می کنند.

در سالیان گذشته فقط ساکنین مناطق روستایی از گیاهان خوراکی استفاده می کردند اما در طول سال های اخیر بحث فروش انواع گیاهان خوراکی در مناطق شهری استان نیز شروع شده و به منبع درآمدی برای روستاییان و فروشندگان تبدیل شده است، گروهی نيز مصرف گياهان خوراكی را شفابخش می‌دانند و طبق سفارش پزشكان سنتی، برای درمان بيماری های خود از آنها استفاده می‌نمايند.

بيش از ۵۰ نوع گياه خوراكی، دارويی و صنعتی در كردستان برداشت می‌شود كه مصرف آن از روزگاران گذشته مرسوم بوده است.

مهمترين گياهان خوراكی كردستان شامل جعفری كوهی، كنگر، ريواس، اسفناج وحشی، شنگ، گيلاخه، گل گاو زبان، رسقا، قازياغی، سولان، نعناع كوهی، موسير، قارچ كوهی، پونه و پيچك است.

در اين فصل از سال روزانه صدها نفر از شهروندان برای چيدن اين گياهان راهی مناطق كوهستانی می شوند و تا غروب به چيدن اين گياهان مشغول می شوند.

اين روزها برای بعضی افراد اين گياهان خوراكی منبع درآمد خوبی شده به طوری كه برداشت اين گياهان را برای خود و خانواده شان به عنوان راهی برای امرار معاش تبديل كرده است.

در بسياری از شهرهای استان يكی از ميادين اين شهر به خريد و فروش انوع گياهان اختصاص يافته و خريداران و فروشندگان زيادی در اين بازار هستند و گياهانی كه از مناطق روستايی آورده می شود ابتدا توسط اين افراد خريداری و پس از جداسازی ضايعات و قسمت های اضافه و بسته بندی به قيمت بالاتری به مصرف كنندگان فروخته می شود.

گیاهان فصل بهار در کردستان خاصیت‌های مختلفی در پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی دارد

مینا مرادی یکی از بانوان سنندجی در این باره اظهار داشت: این روزها متأسفانه مردم به دلیل مصرف بسیار زیاد گوشت قرمز و خوراکی‌های شیمیایی و مصنوعی همیشه در معرض انواع بیماری‌های مختلف قرا دارند که خوردن گیاهان خوراکی فصل بهار برای  سلامتی آنها بسیار ضروری و مفید است.

وی در ادامه عنوان داشت: پخت و نحوه درست کردن این گیاهان ساده و بدون شک هر فردی می‌تواند آن را برای وعده‌های غذایی خود درست کند و یا حتی در فریزر برای فصل‌های دیگر سال نیز نگهداری کنند.

این شهروند کردستانی بیان داشت:گیاهان فصل بهار در کردستان خاصیت‌های مختلفی در پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی دارد و همیشه به فرزندان خود توصیه می‌کنم، کمتر از گوشت قرمز و خوراکی‌های ناسالم استفاده کنند، بلکه از این گیاهان خوراکی که زود هضم و در سلامتی گوراش بسیار مفید است بخورند.

وی گفت: البته بسیاری از زنان کردستانی  اغلب برای درست کردن ترشی، مخلوط با ماست، خورشتاز این نوع گیاهان هم استفاده و از یکی دو نوع دیگر آن مانند بادام درختی، ریواس و شینگ با نمک به صورت خام خورده می‌شود.

برداشت‌های بی‌ رویه گیاهان بهاری این ذخایر ارزشمند ژنتیکی را در معرض نابودی قرار داده است

استان کردستان از شرایط آب و هوایی، پراکنش بارندگی مناسب و  تنوع گونه‌ای بی‌نظیری برخوردار  بوده که به بهشت گمشده گیاه‌شناسان معروف است، تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از ۲ هزار گونه گیاهی باشد و اکثر مردم این دیار نیازهای غذایی خود را از گیاهان بهاری تامین می‌کنند.

برداشت‌های بی‌ رویه در سالهای اخیر این ذخایر ارزشمند ژنتیکی را در معرض نابودی قرار داده و چه بسا بسیاری از آنها در خطر انقراض قرار دارند باید برداشت از آنها از بالای سطح خاک به صورتی انجام شود که پیاز، پیازچه یا ریشه در داخل خاک باقی مانده تا هم ساختار خاک حفظ شود و هم اندام‌های زایشی و رویشی این گیاهان حفظ شود.

برداشت گیاهان بهاره باید با توجه به نحوه رویش و تکثیر آن در طبیعت انجام و با استفاده از روش‌هایی نوین از برداشتی قدیمی و بی‌رویه خودداری شود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=8581
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.