حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

گلیمچه بیجار ابزاری برای نمایش هنر بانوان دیار گروس / سوغاتی ماندگار برای مسافران نوروزی

  • کد خبر : 7286
  • 08 فروردین 1402 - 8:17
گلیمچه بیجار ابزاری برای نمایش هنر بانوان دیار گروس / سوغاتی ماندگار برای مسافران نوروزی
گلیمچه در شهرستان بیجار مدت هاست توانسته است در بین خانواده های دارای نیروی فرشباف و میان خانواده های متمکن و جشنها و سوغات های این دیار جایگاه خوبی پیدا کرده است و توجه به آن ظرفیت مناسبی جهت اشتغالزایی در شهرستان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، گلیمچه بیجار دست بافتی است متشکل از تار و پود که در بافت آن در سبک های مختلف گلدانی ، شمعدانی، پنجه گل، لچک ترنج وبعضی اشکال حیوانات و …  از روش بافت خاص که اصطلاحا چاکدار می گویند، استفاده می شود. و این مزیت باعث شده است بافت گلیم دو رو باشد و می توان از هر دو طرف گلیم استفاده نمود و نمایش نقوش آن نیز کاملا مانند هم و برعکس قالی است.

قالی و گلیمچه یکی از انواع صنایع دستی مشهور منطقه گروس است که از ابریشم یا پشم گوسفند بافته می شود.

گلیمچه معمولا برای تزیین منازل، دیوار و یا رواندازی و هدیه برای مهمانان خاص و بخصوص برای جشنهای عروسی و هدیه به داماد و یا عروس استفاده می شود.

گلیمچه در سطح تمام روستاهای شهرستان و خیلی از خانواده های شهری بافته می شود.

ارزش اقتصادی گلمیچه به مواد اولیه بهترین، نظم در بافت، ترازچهارگوشه، نوع پشم از لحاظ قطر و طول الیاف، رنگ پذیری تعیین می گردد و گاها نیز به استقبال خانواده ها از نقوش گلیمچه نیز بستگی دارد.

گلیمچه توسط بعضی مردان و زنان که مهارت خاصی دارند، دار اولیه آن تهیه می گردد و این مرحله از حساسیت خاصی برخورداراست.و همانند قالی نیاز به سردار، زیر دار، راست روها، پیچ و مهره در چارچوب ، وبه ابزاری مانند؛ دفه و سوکه و قیچی نیاز می باشد.

ریز بافی، تنظیم رنگ و تناسب رنگ، نوع گلها، طراحی و نقشه، نوع بافت، تجربه، تسریع دراتمام کار، تازگی، تنوع دربخشهای مختلف، نیاز بازار، صادرات در تعیین ارزش اقتصادی گلیمچه بیجار خیلی تعیین کننده است و اکثر کسانیکه در این صنعت خبره هستند و سالها در این زمینه کار می کنند، آنرا ظرفیت خوبی برای درآمد زایی خانواده ها می دانند وبعلت اینکه در کنار دیگر امورزندگی قراردارد و اوقات خانواده در زمان فراغت را بخود اختصاص میدهد مورد استقبال خانواده ها قرار دارد.

بعضی از سرمایه گزاران با هماهنگی خانواده ها در زمینه تامین مواد و مصالح اولیه همکاری می کنند و بصورت کارفرما و کارگر با سود مشارکتی بصورتهای ۱/۳ و ۲/۳ فعالیت دارند.

اگر متولیان اقتصاد مقاومتی در این زمینه برنامه هایی را تدارک ببینند و بجای کارفرمایان بخش خصوصی نیاز مالی بافنده ها را تامین نمایند، سود بیشتری عاید خانواده ها خواهد شد و از فعالیت دلال ها ، واسطه گران و سرمایه گزاران سود جود جلوگیری و درآمد خانواده ها بیشتر و اشتیاق بیشتری برای فعالیت فراهم گردد.

گلیمچه بیجار ابزاری برای ارائه هنر بانوان هنرمندان دیار گروس است که می تواند بعنوان بهترین سوغات برای مسافران نوروزی این دیار باشد

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7286
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.