حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
سیب‌زمینی ارزان و بازار اشباع است؛

گلایه سیب‌زمینی‌کاران از نبود بازار فروش

  • کد خبر : 19565
  • 30 مهر 1402 - 7:47
گلایه سیب‌زمینی‌کاران از نبود بازار فروش
این روزها محصول سیب‌زمینی در کشور ارزان و بازار اشباع است و مردم از این بابت خوشحال هستند اما کشاورزان می‌گویند متاسفانه با این روند قیمتی جز ضرر، خیری از برداشت این محصول عاید ما نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، سیب‌زمینی گیاهی علفی و چند ساله است اما در کشاورزی بعنوان یک گیاه یکساله مورد کشت قرار می‌گیرد، سیب زمینی چهارمین محصول کشاورزی کشت شده در جهان پس از ذرت، گندم و برنج است.

برداشت این محصول از مزارع شهرستان دهگلان از اوایل مهرماه آغاز شده و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد اما در این میان کشاورزان از کمبود صنایع تبدیلی سیب‌زمینی گلایه دارند.

استان کردستان در تولید برخی محصولات باغی و کشاورزی دارای جایگاه و موقعیت ممتازی است که از آن جمله می‌توان به رتبه اول تولید سیب‌زمینی، گردو و گندم، رتبه دوم تولید کشمش و …  در کشور اشاره کرد.

کاهش قیمت سیب‌زمینی موجب ضرر و زیان و خسارت به کشاورز می‌شود

اسماعیل سیفی کشاورز سیب‌زمینی‌کار دهگلانی در گفتگو‌ با کردتودی گفت: برداشت محصول سیب‌زمینی در شهرستان در وضعیت خوبی قرار دارد و این محصول به استان‌های تبریز، کرمانشاه، ایلام، فارس و سایر شهرهای ایران صادر می‌شود.

وی بیان کرد: محصول برداشت شده به قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ تومان به استان‌های همجوار صادر شده است، در حالیکه قیمت سیب‌زمینی در دو ماه قبل بالغ بر ۱۵ هزار تومان بود، متأسفانه دقیقاً در زمانیکه محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود، قیمت فروش آن بسیار کاهش پیدا می‌کنند و موجب ضرر و زیان و خسارت به کشاورز می‌شود، ما به ناچار برای پرداخت دستمزد کارگران محصول برداشتی را با نصف قیمت بفروشیم، لازم به ذکر است که در هر هکتار سیب‌زمینی توانسته‌ایم ۶۰ تن محصول را برداشت کنیم.

سیفی با بیان انتظاراتش از مسئولان مربوطه گفت: ما کشاورزان برای رونق تولید و بهره‌وری بیشتر در محصولات کشاورزی نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولین هستیم، اگر از کشاورزانی که برای چرخه رونق تولید زحمت می‌کشند، حمایت نشوند، بدون شک در بحث اقتصاد و کشاورزی دچار مشکل خواهیم شد، زیرا آنچه امروزه در سر سفره‌های مردم مشاهده می‌شود حاصل دسترنج همین کشاورزان است.

وی در ادامه از مشکلات و مطالبات کشاورزان گفت: بدلیل بروز مشکلاتی چون نبود امکانات و کمبود نیروی انسانی و‌ کاهش قیمت سیب‌زمینی و سودجویی دلالان در این عرصه موجب دلسردی کشاورزان نیز شده است‌، متأسفانه بذر را به چند برابر قیمت خریده‌ایم و اما در موقع برداشت و فروش آن با کاهش چند برابری مواجه خواهیم شد.

حدود ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت محصول سیب‌زمینی قرار دارد

زلیخا میرکی مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در سال جاری حدود ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول سیب‌زمینی قرار دارد و از این مقدار سطح زیر کشت ۱۷۰ هزار تن برداشت شده است.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دهگلان در ادامه عنوان کرد: در زمان برداشت، ذخیره و انبارداری این محصول از نکات مهم بشمار می‌رود که خوشبختانه در این زمینه در شهرستان مشکلی نداریم.

میرکی با اشاره به اینکه فرآوری و صنایع تبدیلی در شهرستان دهگلان نیاز به سرمایه‌گذاری خواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت محصول کاهش داشته و برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان، نیاز به صادرات این محصول است، باید پیگیری در زمینه صادرات صورت گیرد و کشاورزان بتوانند محصول را صادر و از ضرر و زیان جلوگیری کنند.

باید به صادرات توسعه صنایع تبدیلی توجه شود

فرهاد یعقوب نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان عنوان کرد: محصول سیب‌زمینی دهگلان با هدف مصرف مستقیم مردم به بازارهای داخل استان و سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دهگلان در ادامه خاطرنشان کرد: مراحل کاشت، داشت و برداشت سیب‌زمینی این شهرستان سبب اشتغال تعداد زیادی از افراد شده است، در زمان برداشت به جز افراد بومی منطقه از شهرها و استان‌های همجوار نیز نیروی کار تأمین می‌شود.

یعقوب نژاد در پایان بیان کرد: با توجه به حجم محصول تولیدی در زمان برداشت برای جلوگیری از فاسد شدن محصول و تنظیم بازار و افزایش درآمد کشاورزان باید به صادرات توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تجهیز مکان‌های ذخیره این محصول نظیر سردخانه و انبارهای فنی توجه شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19565
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.