حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
گزارش؛

غبار فراموشی بر صنعت گردشگری بانه و مریوان در سایه فروش‌های اینترنتی

  • کد خبر : 6017
  • 17 بهمن 1401 - 3:27
غبار فراموشی بر صنعت گردشگری بانه و مریوان در سایه فروش‌های اینترنتی
این روزها فروش اینترنتی در شهرهای بانه و مریوان نه تنها به دستاوردی برای توسعه اقتصادی منطقه تبدیل نشده است بلکه بازار بسیاری از خرده‌فروشان را نیز کساد کرده و صنعت گردشگری و مهمان‌پذیری این شهرستان‌ها را نیز به فراموشی سپرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در سال‌هایی نه چندان دور وقتی صحبت از شهرهای بانه و مریوان می‌شد ناخودآگاه خودروهای عبوری از مرکز کشور را به یاد می‌آوردیم که از جاده‌های کردستان عبور می‌کردند و به مقصد بانه در حرکت بودند تا کالاهای اساسی خانه خود را خرید کنند و یا خانواده‌هایی را به یاد می‌آوردیم که مثلا برای خرید پارچه به شهر مریوان مسافرت می‌کردند و حتی به واسطه همین خریدها هم سفری به دریاچه زیبای زریوار داشته باشند.

گاهی اوقات هم جاده پرپیچ و خم سقز به سمت بانه را به یاد می‌آوردیم که مردم روستاهای منطقه دکه‌های فروش نان کلانه و دکه‌های فروش دوغ محلی را بر پا کرده بودند و درآمد مناسبی نیز از این زمینه کسب می‌کردند.

کباب ماهی در کنار دریاچه زیبای مریوان از یک سو و بازار شهر بانه از سویی دیگر از جمله اشتیاق‌های سفر به این شهرهای مرزی محسوب می‌شدند که متاسفانه هم اکنون چند سالی است که دیگر خبری از این یادآوری‌های دل‌انگیز نیست!

بله، این روزها بانه و مریوان دیگر به عنوان شهرهایی توریستی و گردشگر پذیر مطرح نیستند بلکه به لطف فروش‌های اینترنتی بیشتر به یک محل دپو کالا شبیه شده‌اند که فقط کالاها را به مناطق مختلف کشور از طریق خودروهای سواری و وانت بصورت کاملا قاچاق ارسال می‌کنند.

دیگر از هتل‌های شلوغ و رونق بازار دست فروشان و کاسب‌های خرده فروش و حتی حضور مسافران در شهرستانهایی که در مسیر بانه و مریوان هستند خبری نیست ، چرا که عده‌ای با فروش‌های اینترنتی مانع از حضور گردشگران و توریست‌ها در این شهرهای مرزی شده‌اند، نکته‌ای که مدت‌های مدیدی جلوه زیبایی از استان کردستان به دیگر نقاط کشور بخشیده بود و از سویی رونق اقتصادی مناسبی نیز برای منطقه رقم زده بود.

باید گفت علی‌رغم آنکه در عصر کنونی فروش اینترنتی یک موضوع طبیعی و عادی محسوب می‌شود اما در هیچ منطقه‌ای ، فروش‌های اینترنتی به نحوی نبوده که مانع از توسعه گردشگری در شهری خاص شود چرا که فروشندگان تمام محصولات خود را در معرض فروش اینترنتی قرار نمی‌دهند و فقط بخشی از محصولات خود را به این شکل عرضه می‌نمایند. مسئله‌ای که متاسفانه در شهرهای مریوان و بانه توجهی به آن نمی‌شود.

این مسئله هم‌اکنون نیازمند توجه جدی از سوی مسئولین و همچنین بازاریان و نیز مردم شهرهای بانه و مریوان است که جای خالی مسافران را نمی‌توان با فروش‌های اینترنتی و ارسال وسایل با خودروهای سواری به مقصد پر کرد پس لازمه‌ی بازگشت رونق اقتصادی به منطقه در بازگشت مسافران به این شهرستان ها است که این مسئله می‌تواند در روند آبادانی و تزریق پول ملی به منطقه نیز نقش بسزایی داشته باشد.

این نوشتار تنها بخشی از موضوع مرتبط با صنعت گردشگری در شهرستان‌های مریوان و بانه بود و در روزهای آینده باید با نگاه گسترده‌تری به این مسئله توجه شود.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6017
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.