حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارش؛

گرانی پیاز ساعتی شد؛ ۲۰ هزار تومان تا این لحظه

  • کد خبر : 20197
  • 06 آبان 1402 - 8:24
گرانی پیاز ساعتی شد؛ ۲۰ هزار تومان تا این لحظه
جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان از برداشت بالغ بر ۶ هزار تن پیاز از سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خبر داد، اما متأسفانه به علت وجود دلالان در این عرصه مشکلاتی را برای پیازکاران بوجود آورده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، پیاز به عنوان یکی از کلیدی‌ترین محصولات سبدغذایی مردم، شناخته ‌می‌شود. این محصول گرچه سهم کوچکی در هزینه یک وعده غذایی هر فرد دارد، اما پرکاربردترین عنصر یک وعده غذایی به حساب می‌آید.

از آنجایی که پیاز یک محصول استراتژیک در سبدغذایی مردم است، می‌توان گفت تقاضای مصرف‌کننده نسبت به پیاز در وضعیت تقریبا بی‌کشش قرار دارد؛ بدان معنا که تغییرات قیمت در مقدار تقاضای مصرف‌کننده تاثیر چندانی نخواهد داشت.

این توضیحات گویای آن است که با توجه به نبود کالای جانشین کامل برای پیاز، افزایش قیمت آن می‌تواند در شاخص قیمت مصرف‌کننده ناشی از تغییرات قیمت میانگین کالاهای مصرفی و غذایی ایرانیان تاثیر گذارد و به نمادی برای گرانی تبدیل شود.

جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان از برداشت بالغ بر ۶ هزار تن پیاز از سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خبر داد، اما متأسفانه به علت وجود دلالان در این عرصه مشکلاتی را برای پیازکاران بوجود آورده است و البته گرانی قیمت محصول پیاز دلایل دیگری هم دارد.

زلیخا میرکی مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: از مهمترین دلایل افزایش قیمت پیاز، افزایش تقاضا برای خرید این محصول است.

وی افزود: از ویژگی‌های پیاز، ماندگاری، دوام، طعم و مزه آنست که موجب بالا رفتن قیمت این محصول در منطقه شده است.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دهگلان همچنین خاطرنشان کرد: افزایش تقاضا برای خرید پیاز دلایل مختلفی دارد که البته یکی از گونه‌های محلی آن پیاز بلبان‌آباد است که موجب افزایش قیمت آن شده و در سایر گونه‌های این محصول که ماندگاری زیادی ندارند مشاهده نمی‌شود، پیاز بلبان‌آباد بدلیل ماندگاری خوب، کیفیت عالی و طعم و مزه خاص آن باعث افزایش تقاضا برای خرید این محصول از سوی ساکنان بومی، شهرستان‌ها و استان‌های هم‌جوار شده است و قیمت این محصول به نسبت پیازهای سایر استانها افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی همچنین افزایش قیمت پیاز در منطقه را در پایین بودن سطح کشت در سایر نقاط استان و افزایش خرید و تقاضا در شهرستان، افزایش عرضه و تقاضا در منطقه و خرید عمده خانوارها به منظور مصرف خانگی در طول فصل زمستان دانست.

دلالان در افزایش قیمت بی تأثیر نیستند

علی محمدی، از پیازکاران دهگلانی در این رابطه عنوان کرد: پیاز تولید شده در دهگلان دارای ماندگاری و طعم و مزه منحصربه‌فردی است و از سایر شهرستان‌ها و حتی استان‌های هم‌جوار برای خرید این محصول به دهگلان مراجعه می‌کنند، افزایش تقاضا و خریداران این محصول از سایر نقاط استان سبب افزایش قیمت آن شده است.

محمدی اضافه کرد: دلالان نیز در افزایش قیمت بی تأثیر نیستند، آنان با خرید پیاز از کشاورز با هزینه کم و با ذخیره و انبار آن، در مواقع کمبود این محصول را با قیمت بالایی به خریداران می فروشند.

این پیازکار دهگلانی گفت: کشاورزان پیازکار درخواست تشکیل تعاونی و حمایت مسئولان از کشاورزان در زمینه فروش محصول پیاز را دارند، از مسئولین انتظار می‌رود با تشکیل تعاونی از پیازکاران حمایت شود تا در بستری مناسب محصول شان را با قیمت منصفانه و مناسب به فروش برسانند.

قیمت محصولات کشاورزی، تابعی از میزان عرضه و تقاضا می‌باشد

فرهاد یعقوب نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان اظهار داشت: قیمت محصولات کشاورزی از جمله پیاز، تابعی از میزان عرضه و تقاضا می‌باشد و چنانچه عرضه کم باشد، تقاضا بیشتر و منجر به افزایش قیمت می‌شود.

یعقوب نژاد مدیر جهادکشاورزی شهرستان دهگلان خاطرنشان کرد: در سال جاری شهرستان دهگلان به میزان مطلوب ۱۲۰ هکتار پیاز کشت و میزان تولید شده ۶ هزار تن بوده است که در نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشته است، لذا باید افزایش قیمت را در مناطق قطب تولید پیاز نظیر استان‌های کرمان، اصفهان، فارس، هرمزگان و کرمانشاه جستجو کرد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=20197
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.