حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

کُردستان پذیرای مهمانان نوروزی با کلانه و شلکینه/ نانی با قدمت ۳۰۰ ساله

  • کد خبر : 7007
  • 03 فروردین 1402 - 7:28
کُردستان پذیرای مهمانان نوروزی با کلانه و شلکینه/ نانی با قدمت ۳۰۰ ساله
اسمش که می‌آید، ناخودآگاه دل آدم برای خوردن کلانه پر می‌کشد، هر چند کوکوی کنگر، آش کردی، آش گزنه و دوغ هم از دیگر خوراکی‌های این منطقه است. اما از هر مسافری که به این دیار بپرسید که سوغاتی کردستان را نام ببرید بلافاصله نان محلی کلانه را همراه با آش دوغ نام می برد...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، استان کردستان یکی از مقاصد قابل توجه برای گردشگران نوروزی است، لذت خوردن غذاهای خوشمزه و جدید در شهرهای مختلف و در غذاخوری‌های سنتی یا بازارهای محلی یک شهر، همیشه برای ما به یادماندنی و خاطره‌انگیز است. استفاده از خوراک‌های سنتی یک شهر، می‌تواند شادی سفر ما را چند برابر کند.

تنوع خوراکی‌های ایرانی و متناسب بودن آن با ذائقه‌های مختلف، باعث می‌شود که در هر شهر و منطقه‌ای، مزه جدیدی برای چشیدن داشته باشیم. غذاهای سنتی شامل خوراک‌های اصلی، میان وعده‌ها، نان‌ها و شیرینی‌ها، عرقیجات و دم‌نوش‌ها، ترشی‌ها، مرباها، پیش غذاها و مکمل‌های سنتی است که با فرهنگ مردم آن شهر و تنوع گیاهی و جانوری یک منطقه نسبت مستقیمی دارد.

یکی از خوراکی های خوش طعم و محبوب استان کردستان نان محلی کلانه است، کلانه نانی خوشمزه با بیش از ۳۰۰ سال قدمت که در فصل بهار با سبزی و کره ی محلی تهیه می شود.

این نان سنتی که مخصوص استان کردستان است معمولاٌ با نمایان شدن آثار روح بخش بهار تهیه و خوردن آن افزایش می یابد که نه تنها مردم کردستان بلکه مسافرانی هم که به این استان سفر می کنند محال است از این نوع نان میل نکنند.

کلانه، ناني با طعم و بوي سبزيهاي کوهي کردستان زينت بخش سفره هاي مردم اين استان در فصل بهار است .اين نان سنتي خوشمزه و بسيار ساده با استفاده از تره ، پياز و دو نوع گياه کوهي به نام کني وال و پيچک و خمير نان درست مي شود که با شروع بهار به عنوان يکي از غذاهاي اصلي مردم مورد استفاده قرار مي گيرد.

به گفته متخصصان تغذيه اين نوع نان محلي که مواد اوليه آن از گياهان کوهي کردستان است سرشار از فيبر ، املاح و مواد معدني مفيد براي بدن است.

درست کردن اين نان سنتي اغلب به صورت خانگي مرسوم است اما به خاطر محبوبیتی که بین گردشگران در ایام تعطیلات دارد چند سالي است که پخت کلانه از چهار چوب آشپزخانه ها بیرون آمده و در مغازه ها به صورت يک شغل در آمده  و در تنور نانوایی های کوچک و بزرگ جا خوش کرده است.

تنوع غذاهای محلی کردستان از جمله راهکارهای جذب گردشگر به این استان است و هر ساله در ایام نوروز سبب جذب صدها هزار گردشگر به سرزمین و خواستگاه اصلی این غذاها شده است.

مسافران نوروزی می توانند با سفر به کردستان از خوردن این غذاهای محلی و سالم و مقوی لذت ببرند.

کلانه مزه ای دارد که هر کسی یک بار آن را تجربه کند فراموش نمی کند زیرا گرم شدن تنور غذای سنتی در تامین سلامت غذایی جامعه نقش مثبت و قابل توجهی را ایفا می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7007
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.