حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

کُردستان موزه ای از شگفتی های گردشگری/ از ظرفیت های گمنام تا جاذبه هایی با شهرت جهانی

  • کد خبر : 7808
  • 27 اسفند 1401 - 8:49
کُردستان موزه ای از شگفتی های گردشگری/ از ظرفیت های گمنام تا جاذبه هایی با شهرت جهانی
کردستان در فصل بهار همچون قطعه‌ای از بهشت، زیبا و چشم نواز است و خالق هستی در این فصل زیبایی‌هایی این خطه را دوصد چندان آفریده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، کردستان در فصل بهار همچون قطعه‌ای از بهشت، زیبا و چشم نواز است و خالق هستی در این فصل زیبایی‌هایی این خطه را دوصد چندان آفریده است.

مخمل سبز رنگ طبیعت، دشت‌های شقایق و بابونه، عطر شکوفه‌های سیب و گیلاس، خروش آب چشمه ساران و رودخانه‌های فصلی همراه با موسیقی گوش نواز طبیعت، همه بخشی از زیبایی‌های کردستان در فصل بهار است که گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند.

این استان به دلیل دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی منحصربفرد یکی از مقاصد خوب گردشگری محسوب می‌شود.

علاوه بر این، وجود آثار تاریخی شامل موزه‌ها، عمارت‌ها، خانه‌های شاخص، بازارهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی همچون دریاچه زریبار، غارها و آبشارها و کوهستان‌ها بخشی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری این استان به شمار می روند.

روستاهای کردستان بوِیژه در منطقه هورامان نیز یکی دیگر از مزیت‌های گردشگری این استان محسوب می‌شوند که در چند سال گذشته تعدادی از آنها به ثبت ملی رسیده و جزو مقاصد گردشگری قرار گرفته‌اند.

از صنایع دستی منحصربفرد این استان نیز نباید غافل بود که از جمله آن می‌توان به “کلاش” (یک نوع کفش محلی) که بیشتر در شهرها و روستاهای سروآباد و مریوان بافته می‌شود و چهار سال پیش نیز به ثبت جهانی رسید اشاره کرد؛ همچنین صنایع دستی چوبی، نساجی سنتی، فرش و گلیم و ارغوان بافی نیز از دیگر ظرفیت‌هایی هستند که علاقمندان و طرفداران خاص خود را دارند.

تركيب كوه، جنگل و رودخانه در مناطق غربي استان مناظر و چشم ‌اندازهاي زيبايي را به وجود آورده است كه بيشتر دوستداران طبيعت را به خود جذب كرده است وعدم سابقه وجود و يا تكرار بلاياي طبيعي همانند زمين ‌لرزه و… استان كردستان را محيط بسيار مطلوبي براي گردشگران قرار داده است و اميدواريم روز به روز بر تعداد مسافران به اين ديار افزوده شود.

 

**شهرستان سنندج

شهر سنندج مركز استان كردستان در فاصله‌ ۵۱۲ كيلومتري جنوب غربي تهران قرار گرفته است و ارتفاع اين شهر از سطح دريا هزار و ۴۸۰ متر است.
مسجد جامع سنندج،مجموعه پارك تفريحي آبيدر، بازار سنندج، خانه كرد (عمارت آصف)، موزه‌ سنندج، عمارت خسروآباد، عمارت وكيل، عمارت مشير ديوان، حمام خان، امامزاده هاجر خاتون خواهر امام رضا(ع) ، امامزاده پيرعمر پسر بلافصل حضرت علي(ع)، امام‌زاده پيرمحمد، قرآن نگل ودرياچه‌ سد قشلاق از مهمترين جاذبه هاي گردشگري و اماكن ديدني شهرستان سنندج محسوب مي شوند.

**شهرستان بانه

اين شهرستان در شمال غربي استان و شهر بانه در فاصله ۲۶۲ كيلومتري سنندج و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته است بانه شهري كوهستاني با متوسط بارندگي ۷۵۰ ميلي‌ متر در سال است جنگل‌ هاي زيبا و كوه نمادين آربابا از مهم‌ترين مناطق گردشگري استان مي ‌باشد.

اين شهرستان در سال هاي اخير به مهم ترين كانون تجاري استان تبديل شده و در سه سال اخير بيشترين تعداد گردشگر استان را به علت وجود مراكز و بازارهاي خريد كالاهاي ارزان، طبيعت سرسبز و توسعه‌ مراكز اقامتي و پذيرايي و مهمان ‌نوازي مردم منطقه داشته است.

پارك كوهستاني دوكانان و پيرمراد، درياچه سد بانه، تفرجگاه سورن، روستا و غار شوي و روستاي نجنه عليا از مهمترين جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان مي باشد.

 

**شهرستان سقز

اين شهرستان در شمال غربي سنندج و هم مرز با استان آذربايجان غربي قرار گرفته است و از مهمترين جاذبه هاي گردشگري و اماكن ديدني آن مي توان به قلعه‌ باستاني زيويه، مجموعه كاروانسرا و بازار قديمي سقز، مسجد دو مناره و درياچه سد شهيد كاظمي (درياچه زرينه‌ رود) اشاره كرد.

 

**شهرستان بيجار

شهرستان بيجار مركز منطقه‌ گروس در شمال شرقي استان و در مجاورت استان زنجان قرار گرفته است ارتفاع اين شهر از سطح دريا هزار و ۸۷۰ متر است و بعد از شهر كرد مرتفع‌ ترين شهر ايران است.

اين شهرستان داراي آب و هواي كوهستاني و زمستان‌ هاي سرد و تابستان‌هاي معتدل است و رودخانه‌ قزل‌اوزن كه شاخه‌ اصلي سفيدرود محسوب مي شود در داخل اين شهرستان جريان دارد.

مجموعه‌ بازار و تيمچه‌ حاج شهباز و امير تومان، قلعه باستاني قم‌چقاي، منطقه‌ حفاظت‌شده بيجار، مجموعه‌ پل، قلعه و روستاي تاريخي صلوات ‌آباد ، روستا و مسجد تاريخي خسروآباد در روستاي خسروآباد در مسير جاده بيجار به قروه، امام‌ زاده عقيل نزديك شهر حسن ‌آباد ياسوكند مربوط به دوره‌ ايلخاني، برج اشقون ‌بابا، برج اوچ گنبد خان در فاصله‌ ۷۵ كيلومتري شمال غرب شهر بيجار در روستايي به همين نام ، برج ينگي ارخ در روستاي به همين نام در ۶۳ كيلومترشمال شهر بيجار ، پل قجور، بقعه‌ پير خضر واقع در روستاي پيرخضر در دو كيلومتري بيجار ومقبره‌ شيخ فاضل گروسي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري و اماكن ديدني اين شهرستان است.

 

**شهرستان ديواندره

شهر ديواندره مركز شهرستان ديواندره در فاصله ۹۹ كيلومتري شمال سنندج و در مسير جاده‌ سنندج به سقز قرار گرفته است و قسمت وسيعي از اين شهرستان را دشت مرتفع اوباتو فرا گرفته است.

غار باستاني كرفتو، كوهستان چل‌ چمه، منطقه‌ شكار ممنوع زرينه اوباتو و دشت هاي سرسبز و طبيعت بكر اين شهرستان را مي توان مهمترين جاذبه هاي گردشگري ديواندره عنوان كرد.

 

 

**شهرستان سروآباد

اين شهرستان در فاصله ۹۲ كيلومتري غرب سنندج و در همسايگي شهرستان مريوان قرار دارد. سروآباد مهمترين منطقه استان از لحاظ اهميت و تعدد جاذبه‌ هاي طبيعي است و بخش اعظم منطقه اورامان كه داراي ارزش تاريخي، فرهنگي و طبيعي قابل توجهي است در اين شهرستان واقع شده است.

تفرجگاه دزلي و دركي، رودخانه سيروان ، منطقه اورامان (هورامان) و روستاهاي پلكاني آن، روستاي شگفت‌انگيز اورامان تخت، مراسم سالانه عروسي پير شاليار از مهمترين جاذبه ‌هاي گردشگري و اماكن ديدني سروآباد به شمار مي آيد.

 

**شهرستان مريوان

شهرستان مريوان در غرب استان و شهر مريوان در فاصله‌ ۱۲۵ كيلومتري شمال غربي سنندج واقع شده است. متوسط بارندگي سالانه مريوان بيش از ۸۰۰ ميلي ‌متر در سال مي ‌باشد و بدين سبب پر باران ‌ترين شهر استان محسوب مي شود.

شهرستان مريوان مهمترين شهرستان استان از نظر گردشگري بوده و درياچه زريوار كه در دو كيلومتري غرب اين شهر قرار گرفته است به عنوان مهمترين جاذبه گردشگري استان محسوب مي شود.

مراكز خريد شهري، درياچه زريوار، تفرجگاه هاي جنگلي اطراف روستاي سياناو و تفرجگاه ملاقوبي در كنار جاده‌ سنندج- مريوان در روستاي هجرت، آبشارهاي فصلي قمچيان و گويله در نزديكي روستاهايي با همين نام در مسير جاده مريوان به سقز،قلل معروف«سلطان اغره‌ تو» در مسير مريوان به سقز، قله‌ «ميراجي» نزديك روستاي ني، كوه «قله برد» نزديك روستاي«چور»، قله‌ «گاران» در مسير مريوان به سقز از مهم‌ ترين جاذبه‌ هاي گردشگري و اماكن ديدني محسوب مي شود.

 

**شهرستان قروه

 

اين شهر در دشت وسيعي در ۹۰ كيلومتري شرق سنندج و شمال غربي همدان در طول جاده سنندج- همدان توسعه يافته است.

درياچه سراب ، چشمه‌ آب معدني و امام ‌زاده باباگرگر، حمام تاريخي قصلان، منطقه حفاظت ‌شده بدر و پريشان، كوه فرهاد تاش، آثار صخره ‌اي كوه فرهاد تراش روستاي وينسار وپل تاريخي فرهادآباد از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري و اماكن ديدني شهرستان قروه به شمار مي آيند.

**شهرستان دهگلان

شهرستان دهگلان در ۶۰ كيلومتري سنندج و بر روي جاده مواصلاتي همدان- سنندج قرار گرفته است.

كوه و امامزاده شيدا، شيطان بازار (محدوده‌ اي داراي سنگ ‌هاي آهكي كه بر اثر عوامل طبيعي، آب و باران به صورت اشكال مختلف شبيه به انسان و حيوانات درآمده است كه در دو كيلومتري شمال غرب كوه شيدا )، كوه سرمه علي و درياچه پشت سد سنگ سياه واقع در روستاي كبودخاني (۹ كيلومتري جنوب شهر دهگلان) از مهم‌ترين جاذبه‌ هاي گردشگري و اماكن ديدني دهگلان محسوب مي شوند.

 

**شهرستان كامياران

كامياران در فاصله ۶۵ كيلومتري جنوب شهر سنندج واقع شده است وموقعيت مناسب شهر در مسير جاده كارواني قديمي شمال غرب به سمت جنوب غرب كشور، موجب رونق و توسعه شهر كامياران شده است.

بخش شرقي و شمال شرقي كامياران كوهستاني است و دره ‌هاي زيبا و خوش آب و هوايي دارد و در بخش جنوبي به دشت كرمانشاه متصل است.

روستاي شگفت‌انگيز پالنگان، كتيبه و نقش برجسته‌ تنگي ور، زيارتگاه حضرت عكاشه صحابه گرامي رسول الله(ص)، زيستگاه شاهو، درياچه سد گاوشان، رودخانه‌ سيروان، زيارتگاه شيخ عباس كومايين واقع در روستاي كومايين در ۴۵ كيلومتري شمال شرقي كامياران، ارتفاعات آوالان واقع در روستاي نشور ، زيارتگاه و آب شفابخش مشهور به بايس پرنه در سه كيلومتري جاده كامياران به سنندج از مهم‌ ترين جاذبه‌ هاي گردشگري و اماكن ديدني اين شهرستان محسوب مي شود.

 

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7808
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.