حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
استاندار کردستان عنوان کرد:

کنار زدن مشکلات اقتصادی با تمرکز بر صادرات فرش دستباف بیجار و سنندج

  • کد خبر : 13739
  • 25 تیر 1402 - 8:38
کنار زدن مشکلات اقتصادی با تمرکز بر صادرات فرش دستباف بیجار و سنندج
استاندار کردستان گفت: یکی از راه‌های برون رفت از گره‌های اقتصادی تمرکز بر مزیت‌های استان، به ویژه در حوزه فرش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در مراسم جشن ملی ثبت جهانی فرش سنندج که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: تمرکز بر مزیت‌های موجود مهمترین راه و مسیر برای ترقی و پیشرفت هر جامعه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های مهم کردستان هنر صنعت فرش است، افزود: ثبت جهانی فرش سنندج و بیجار نتیجه اهتمام مرکز ملی فرش ایران، خوشه فرش مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره کل صمت استان است.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه این مزیت را بهتر از گذشته باید به همه مردم دنیا معرفی کنیم، گفت: برای برون رفت گره‌های حوزه اقتصاد و چالش‌های این حوزه می‌طلبد بر روی مزیت‌های استان به ویژه فرش دستباف متمرکز شویم.

تولید سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این مراسم با اشاره به اینکه ثبت جهانی فرش‌های سنندج و بیجار موفقیت بزرگی برای استان است، اظهار کرد: در سالی که به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده بی‌شک رشد تولید با فرش به عنوان یکی از اصلی‌ترین کالای ایرانی، قابل تحقق است.

بختیار خلیقی با بیان اینکه بیشتر قالی‌های بافته شده کردستان در شهرهای بیجار و سنندج بوده است، افزود: فرش سنندج از جذابیت بالا و اصالت و سادگی در رنگ و فرش بیجار هم از مقاومت بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: قالی کُردی بیشتر خشن و درشت بافت هستند ولی بافت تک پود و متقارن سنندج متمایز است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به وجود ۹۰ هزار بافنده در استان، اظهار کرد: به همت این بافندگان سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش در استان بافته می‌شود.

خلیقی یادآور شد: ایجاد زنجیره ارزش از تولید مواد اولیه تا بازار از اهداف ماست که با حمایت‌های دولت سیزدهم قابل تحقق است.

خوشه فرش گذری برای رونق بازار و صادرات فرش دستباف

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم با اشاره به اینکه خوشه فرش استان از سه سال گذشته آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: با تشکیل این خوشه اقدامات موثری در راستای شناساندن بهتر و بیشتر فرش دستباف انجام شده است.

حمیدرضا امانی ثبت جهانی فرش سنندج و بیجار را مهمترین دستاورد این خوشه خواند و بیان کرد: برای ثبت جهانی این فرش‌ها فرآیندی فنی و تخصصی طی شده است.

وی اضافه کرد: این اقدام ارزشمند مسیر رونق بازار و صادرات را گشوده است و اینگونه می‌توان به خوبی این فرش‌ها را به جهانیان بشناسانیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان یکی دیگر از دستاوردهای خوشه فرش در استان را ایجاد خانه خلاق فرش خواند و یادآور شد: بحث خوشه فرش و برنامه‌ها و اهداف آنرا به طور جدی دنبال و حمایت می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=13739
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.