حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارشی از باتلاق سیاه زندگی معتادین؛

مرگ آرزوها در حلقه‌های سیاه دود

  • کد خبر : 26645
  • 23 دی 1402 - 7:00
مرگ آرزوها در حلقه‌های سیاه دود
مواد روانگردان کاری با من کرده بود که نصف شب مسیر دهگلان به دیواندره را با پای پیاده طی کرده بودم، اما به خود آمدم و حال بعد از ۷ سال اعتیاد، طعم شیرین زندگی را تازه را احساس میکنم و بعد از پاک بودن می‌خواهم مادری خوب برای فرزندانم باشم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، زندگیش را با عشق آغاز کرد و با اصرار بر خانواده با همسرش زندگی عاشقانه را آغاز کرد، اوایل زندگی همه چیز خوب پیش می‌رفت، او کار می‌کرد و من هم با تمام خوشی‌های که برای زندگی مشترکمان در ذهن داشتم برایش خانه‌داری و همسرداری می‌کردم تا اینکه بعد از ۶ ماه از زندگیمان کم‌کم رفتارهای مشکوکش آغاز شد، دیر می‌آمد و گوشه‌گیر شده بود تا اینکه فهمیدم آلوده به اعتیاد شده است.

برای اینکه دوران سیاه زندگیمان طی شود من را نیز آلوده به مواد مخدر هروئین و شیشه کرد و با رفتن به بیرون در را به روی من می‌بست و کم‌کم حالتی روانی به خود گرفتم و برای بیرون آمدن از این حالت تا به خود آمدم صاحب دو فرزند شده‌ام.

مواد روانگردان کاری با من کرده بود که نصف شب مسیر دهگلان به دیواندره را با پای پیاده طی کرده بودم، اما به خود آمدم و حال بعد از ۷ سال اعتیاد، طعم شیرین زندگی را تازه را احساس میکنم و بعد از پاک بودن می‌خواهم مادری خوب برای فرزندانم باشم.

اینها تنها بخشی از داستان زندگی یکی از زنان پاک شده از اعتیاد در کمپ ترک اعتیاد بانوان سنندج است که برایمان بیان کرد.

اينجا (مركز ترك اعتياد زنان در سنندج) ميزبان كسانی است كه روزهای زيبای جوانی را با يك تعارف دوستانه در پس دودهای ترياك و ساير مواد مخدر به سياهی تبديل كرده و بهترين دوران زندگی‌شان به تباهی بدل شده است.

در مجموعه برای ترک اعتیاد همیشه باز است؛ زیرا معتقد هستند افراد معتاد به دلخواه به این مرکز ترک آمده و اگر قرار است پشیمان شوند در به روی خروجشان باز است.

آهنگ موسیقی نه چندان شاد در فضای محوطه مرکز پیچیده است که گاهی میل گوش به خراش بودن می‌زند اما هر روز جزو برنامه‌های ترک اعتیاد مجموعه است.

شايد اگر اين افراد در مقابل تعارف‌های دوستانه مهارت نه گفتن را فرا می‌گرفتند سرنوشتی جز زندگی امروزی داشتند.

ناجی؛ نجات دهنده اعتیاد زنان

ویدا قادری مسئول کمپ ترک اعتیاد بانوان ناجی سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: از زمانی که مسئولیت کمپ را بر عهده گرفتم، هر دوره حدوداً ۲۰ تا ۳۰ نفر در کمپ پذیرفته شدند که همه بهبود پیدا کردند اما متاسفانه پس از ترک کمپ به دلیل عدم پذیرش جامعه و خانواده و یا حضور مصرف کننده در خانواده، لغزش پیدا می‌کنند و بر اساس ارتباطی که مستمراً با تعدادی از زنانی که از کمپ خارج شده‌اند تعدادی خانم بهبود پیدا کرده‌اند.

وی گفت: به گفته مسئول کمپ میانگین سنی مراجعین ۱۸ تا ۳۵ سال و بیشترین مواد مصرفی هم هروئین، شیشه است.

وی گفت: دوره ترک اعتیاد برای این بانوان از ۲۸ روز شروع می شود و گاهاً تا ۳ ماه و بیشتر نیز طول می کشد که افرادی که به صورت اجباری در این مکان هستند توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر در خیابان‌ها و یا قبرستان‌ها جمع‌اوری می‌شوند و برای ترک به این کمپ‌ها معرفی می‌کنند.

وی که خود کارشناس مددکاری است، حضور در جلسات ۱۲ قدمی و NA برای معتادان بهبود یافته مهمترین کار دانست و ادامه داد: پاکی کمتر از یکسال را نمی‌توانیم قطعی بدانیم و فقط ترک موقت است اما اگر پس از یکسال همچنان با این جلسات ارتباط داشته باشند، شرایط آنها خیلی فرق می کند.

وی اظهار کرد: گاهی در هفته اول که مرحله سم‌زدایی است، رکیک‌ترین توهین‌ها از سوی زنان معتاد به ما می‌شود و مشکلات زیادی برایمان بوجود می‌آید اما به دلیل عشق به کمک به این زنان همه را تحمل می‌کنیم و با بهبودی تنها یک زن معتاد حس می‌کنم وظیفه خود را انجام داده‌ام.

برای ادامه گزارشم به یکی از قبرستان‌های قدیمی سنندج به نام تایله می‌رویم که دیوارهای مقبره و سنگ قبور از آتشی که معتادان برای مصرف مواد و بعضا گرم شدن روشن کرده‌اند سیاه شده است، زن و مردی در کنار هم مشغول کشیدن مواد هستند با آنها که کلام خود را آغاز کردیم گفت که زندگی سربازگیری با ما نداشت و روی خوشش را به ما نشان نداد.

وی گفت: وقتی شیره اعتیاد را با شیر مادر در وجودت می‌چکانند از همان کودکی وجودت با مواد مخدر وابسته می‌شود، اینها قصه پرغصه زندگی خیلی از معتادان اینجا است پس زندگی ما در باتلاق گیر کرده است و باید تا زمان جان دادن با این سیاهی بسوزیم و بسازیم.

وی ادامه داد: سیاهی ذره ذره وجودمان را در خود گرفته و با هیچ آب روشنی پاک نمی‌شویم امیدی به بازگشت وجود ندارد، بعضی ها از سر دلخوشی و سرخوشی به دام اعتیاد می افتند قصه افتادن امثال ما در باتلاق اعتیاد که در کل زندگی یک روز خوش ندیدیم و از روزی که زاده شدیم در بدبختی روزگار گذرانده ایم جور دیگری است.

طبق آماری که از سوی مسئولان استان کردستان اعلام شده است ۵۰۰ الی ۶۰۰ معتاد متجاهر در کردستان وجود دارد که از این تعداد حدودا ۳۰ نفر را زنان تشکیل می دهند.


 

اعتیاد زنان ستون یک خانواده را ویران ‌می‌کند

سلیم کریمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: اعتیاد یک بیماری روحی، جسمی و روانی است که فرد دچار آن می‌شود اما قابل پیشگیری و قابل درمان است.

وی گفت: وقتی یک مرد دچار اعتیاد می‌شود سقف خانواده نابود می‌شود اما وقتی دچار اعتیاد شود ستون آن خانه برای همیشه ویران خواهد شد.

وی ادامه داد: حدود ۶ تا ۷ درصد از معتادین استان کردستان را زنان تشکیل می‌دهند که هر چند نسبت به میانگین کشوری کمتر است اما باید این را دانست که حتی اعتیاد یک زن در جامعه بنیان خانواده را می‌تواند به نابودی بکشاند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان بیان کرد: با تمامی این آمارها خوشبختانه تعداد معتادان کردستان نسبت به میانگین کشوری پایین است ولی بايد با اقدامات بهتر زمينه برای كاهش اين ميزان در استان كردستان فراهم شود.

کریمی به اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری و کاهش این آسیب اجتماعی اشاره و ادامه داد: شورای هماهنگی علاوه بر اقدامات پیشگیرانه و برنامه‌های فرهنگی، با مشارکت شهرداری و بهزیستی سنندج، اقدام به راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در آینده‌ای نزدیک خواهد کرد که در کنار بستری طولانی مدت بیماران معتاد متجاهر، به ارائه درمان‌های جسمی و روانشناختی، خدمات مددکاری و برگزاری دوره‌های حرفه‌آموزی مختلف برای آنان خواهد پرداخت.

برای سن اعتیاد زنان نمی‌توان به عدد دقیقی اشاره نمود اما میانگین سن اعتیاد در کشور ۲۲ سال و در کردستان ۲۳ سال اعلام شده است، البته شاید افرادی هم در سن پایین‌تر وجود داشته باشد که از دلایل عمده این کاهش سن، می‌توان به نقش مهم خانواده‌ها در نحوه تربیت و آموزش فرزندان خود و همچنین نظارت و کنترل بر رفتار آنها اشاره کرد که شاید به درستی انجام نشده باشد.

آزاده یکی از بانوان حاضر در این مرکز اعتیاد است که پس از چندین سال اعتیاد از این بیماری نجات پیدا کرده و هشت سالگی بهبودی‌اش را جشن گرفت و در حال حاضر با نیتی خیرخواهانه و با هدف کمک به این آسیب‌دیدگان اجتماعی و گشایش دریچه‌ای از امید به روی آنان، با وجود مشکلات مادی فراوانی که در اداره کمپ وجود دارد، همچنان در این مرکز خدمت می‌کند.

این را باید دانست که مبارزه با اعتیاد و سوداگران مرگ نیازمند بسیج همگانی و مشارکت همه ادارات و نهادهایی است و  پلیس به تنهایی نمی‌تواند معضل اعتیاد را در جامعه ریشه کن کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26645
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.