حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

کردستان ریسک پذیرترین استان در وضعیت راه‌های کشور 

  • کد خبر : 25537
  • 02 دی 1402 - 11:05
کردستان ریسک پذیرترین استان در وضعیت راه‌های کشور 
کردستان ریسک پذیرترین استان کشور در وضعیت راه های کشور است که مریوان باشماق، مریوان سقز و بیجار تکاب بیشترین ریسک در جاده ها را دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، تصادف شاید کلمه‌ای باشد که به ظاهر از ۵ تک کلمه تشکیل شده باشد اما اگر به عمق آن مراجعه کنیم خواهیم دید که روزانه ده‌ها نفر جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر هم مجروح دارد، به راستی روزی نیست که در استان کردستان شاهد حادثه تلخ جاده ای نباشیم که براستی این حوادث جاده ای کام مردم را تلخ نموده هرچند نقش عوامل انسانی و نقص ایمنی خودرویی شاید دخیل باشند اما این به وضوح عیان است که قاتل درجه یک در کردستان جاده های نامناسب و غیر استاندارد در این استان است.

فرزاد حسنی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی و ایمنی حمل و نقل راه‌هایاستان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد به گزارش تحلیل وضعیت ایمنی راه های استان کردستان اشاره کرد و گفت: ۸۴۹ کیلومتر طول راه شریانی ،۱۰۰۷ طول راه با عملکرد ترانزیتی در استان کردستان با ۴۵ سامانه ثبت تخلف و ۳۳ دستگاه سامانه تردد شمار بر خط وجود دارد که ۳۰ دستگاه در ۱۴ محور مشغول خدمات‌رسانی هستند.

وی با بیان اینکه ۱۷ سامانه ثبت تخلف به ازای هر ۱۰۰۰ کیلومتر در کردستان وجود دارد افزود: وضعیت راه‌های کردستان ۲۰ راهدار خانه با ۱۴۱ دستگاه ماشین آلات سنگین با میانگین عمر ۲۵ ساله در کردستان و ۴۰ پایگاه اورژانس جاده ای و یک پایگاه اورژانس هوایی با ۱۰ پایگاه ثابت امداد و نجات شهری در کردستان وجود دارد.

وی افزود: ۳/ ۸درصد کاهش تلفات تصادفات رانندگی برون شهری روستایی و دورن شهری شش ماهه ۱۴۰۲ را داشته ایم که از ۲۵۲ نفر به ۲۳۱ نفر کاهش پیدا کرده است که رتبه یک کشور را کسب کرده ایم.

وی ادامه داد: طی ارزیابی ۷ ساله تصادفات منتهی به سال ۱۴۰۱ ، ۳/۶ متوسط افزایش متوفیان طی دوره ۶ سال را داشته ایم.

وی گفت: طی آنالیز و تحلیل تصادفات سه ساله استان ۱۷۷۹ تصادفات فوتی وجرحی سر صحنه داشته‌ایم که یک هزارو ۶۵۴ نفر جرحی و ۱۲۵ نفر فوتی بوده است.

وی ادامه داد: در تصادفات منجر به فوت به تفکیک محورها ۵۸ درصد در محورهای اصلی و ۲۲ درصد در محورهای فرعی و ۲۰ درصد در محورهای روستایی بوده است و ۳۲ درصد تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وضعیت راههای کردستان نسبت به سایر استان های کشور از لحاظ ریسک رتبه اول را دارد لذا کردستان ریسک پذیرترین استان کشور در وضعیت راه های کشور است که مریوان باشماق، مریوان سقز و بیجار تکاب بیشترین ریسک در جاده ها را دارند.

حسنی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر راه‌های کردستان ۱۹ نفر کشته می‌شوند و کردستان رتبه هفتم را دارد خاطر نشان کرد: شاخص تصادفات براساس سریال پلاک به ازای هر ۱۰ هزار نفر ،کامیاران ، دیواندره و سنندج به ترتیب بیشترین رتبه را به خود اختصاص داده اند.

وی در پایان گفت: ۳۳ درصد کاهش تصادفات را در سال ۱۴۰۱ در ناوگان حمل و نقل مواد خطرناک داشته‌ایم.

وضعیت محور سنندج به کامیاران بسیار نگران کننده است

کیومرث حبیبی معاون عمرانی استانداری کردستان نیز در ادامه اظهار کرد: اینکه در ۱۸ ماه اخیر درصد تلفات جاده ای در استان کاهشی بوده، قابل تقدیر است، اما با در نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت و رشد اتومبیل در کشور، باید کوشید که آن را مستمر کرده و به سمت صفر شدن پیش برد.

وی، با اشاره به اینکه کمیت و کیفیت راه های روستایی بسیار مهم است، افزود: آسفالت راه روستایی گاهی مشکلاتی را به دلایل مختلف از جمله نبود سرعت گیر و فرهنگ رانندگی به وجود می‌آورد که باید رفع شود.

معاون عمرانی استانداری کردستان بیان کرد: اقدامات فرهنگی و آموزش در راستای کاهش تصادفات و فرهنگ رانندگی، بسیار مهم است و باید در سیستم های آموزشی، مدارس و صدا و سیما برنامه های تاثیرگذاری تدوین شود.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی به ماه رمضان و افزایش تعطیلی ها و سفرها در این ماه ، باید وظایف خود را به درستی به انجام برسانیم و با آمادگی کامل به استقبال از گردشگران و مسافران و مقابله با بحران‌های احتمالی برویم.

به گفته حبیبی، اگر چه در حوزه راه و رانندگی مسائل کمی و کیفی باید با هم در نظر گرفته شود، اما اولویت در استان کردستان که با کمبود زیرساخت رو به رو است، باید مسائل کیفی باشد و بعد کمیت هم در نظر گرفته شود.

وی با انتقاد از سیستم نمک پاشی، شن و ماسه در جاده‌ها، در سطح استان بیان کرد: بهتر است که در این راستا از تکنولوژی های جایگزین چون سیستم نانو و نظرات دانشگاهیان استفاده کرد، چرا که این نمک و شن پاشی هر ساله در زمستان، جاده ها را با تخریب زیادی مواجه می کنند.

معاون عمرانی استانداری کردستان، وضعیت محور سنندج به کامیاران را بسیار نگران کننده اعلام کرد و یادآور شد: در استان کردستان که در حوزه زیر ساخت بسیار ضعیف است و بیشتر اعتبارات تخصیصی به بهبود راه و جاده اختصاص می یابد، می طلبد که این حوزه به صورت ویژه دیده شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=25537
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.