حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
پایه اقتصاد کردستان بر محور کشاورزی می‌چرخد؛

کردستان در آستانه رکوردزنی در تولید گندم در سطح کشور+ فیلم

  • کد خبر : 14865
  • 14 مرداد 1402 - 8:29
کردستان در آستانه رکوردزنی در تولید گندم در سطح کشور+ فیلم
 معتمدی معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور در بازدید از مراکز خرید شهرستان دهگلان علاوه بر خرید ۷۸۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در سطح استان از خرید یک میلیون تن و مازاد بر آن خبر داد که این یک رکورد زنی در تاریخ خرید گندم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، افزایش بارش باران الهی، تغذیه، مبارزه بهنگام و به موقع با آفات و علف های هرز و توسعه کاشت ارقام جدید و پربازده، سال زراعی خوبی را برای گندمکاران رقم زد.

میزان رضایت کشاورزان حاکی از آنست که وضعیت برداشت گندم در سال جار‌ی به نسبت سال گذشته بهتر بوده است.

مرتضی معتمد، معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور دربازدید ازمراکز خرید شهرستان دهگلان از خرید ۷۸۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در سطح استان خبر داد و افزود: پیش بینی می شود خرید یک میلیون تن و مازاد بر آن هم در استان داشته باشیم که این یک رکورد زنی در تاریخ خرید گندم خواهد بود.

معتمد در این باره اظهار کرد: به نظر می رسد که امسال نیز همچون سالهای گذشته، استان کردستان در تولید، یک رکورد دیگری را به نام خویش ثبت کند، بر اساس گزارشات سال جاری،‌بیش از ۷۸۰ هزار تن گندم خریداری شده، که حدود ۶۰ درصد را شبکه تعاون روستایی که یک شبکه متشکل از خود مردم و متعلق به کشاورزان است از آنها خریداری کرده است.

در ادامه بهرام کوشکی، مدیر تعاون روستایی استان کردستان از خرید ۱۲۶ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان دهگلانی خبر داد و گفت: تا به امروز بیجار رتبه نخست، سقز رتبه دوم و دهگلان رتبه سوم خرید گندم را به خود اختصاص داده اند.

کوشکی تشریح کرد: مراکز خرید گندم در سراسر استان فعال هستند و انتظار می رود مقاصد افت مبدأ و مقصد نیز برای تعاون روستایی در نظر گرفته شود تا گندم کاران متحمل ضرر و زیان نشوند.

وی گفت: درایام برداشت و دروی گندم، کارشناسان جهاد کشاورزی پابه پای کشاورزان بر روی مزارع گندم نظارت و حضور دارند.

احمد فیضی، کارشناس آرد و نان جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان نیز در این باره عنوان کرد: سال جاری سطح زیر کشت دیم بالغ بر ۷۵ هزار هکتار و‌سطح زیر کشت آبی نیز ۷ هزار هکتار را در شهرستان دهگلان شاهد هستیم.

فیضی پیش بینی تولید و برداشت گندم را در کشت دیم ۱٫۵ الی ۱٫۸ تن و در کشت آبی ۵ الی ۵٫۵ تن در سال جاری پیش بینی کرد و در ادامه افزود: حدود ۴۵۰ دستگاه کمباین در شهرستان مشغول به کار بوده که از این آمار حدود ۲۱۰ دستگاه آن بومی و در شهرستان فعالیت می کنند، همچنین ۵ اکیپ نظارتی نیز در بحث بررسی افت و ریزش در منطقه حضور مستمر و شبانه روزی دارند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود که در سطح شهرستان دهگلان حدود ۱۳۰ الی ۱۵۰ هزار تن گندم برداشت شود.

کارشناس آرد و نان جهاد کشاورزی دهگلان یادآور شد: در حال حاضر در دهگلان از لحاظ عرضه کود شیمیایی به کشاورزان هیچ‌گونه مشکلی نخواهیم داشت و‌کود مورد نیاز کشاورزان به موقع در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: علاوه بر گندمی که کشاورزان برداشت می‌کنند، کاه و کولشی که از این محصول بدست می آید جهت مصارف دامی استفاده شده و به شهرهای اصفهان، شیراز، بندرعباس و‌سیستان و بلوچستان صادر می‌شود.

فیضی افزود:خوشبختانه در سال جاری میزان خرید گندم در شهرستان فراوان بوده و شاهد ایجاد خیابان ها و بلوارهایی مملو از خرید گندم در سیلوهای سطح شهرستان دهگلان هستیم و پیش بینی ها حاکی از رکوردزنی تاریخی خرید گندم در دشت لیلاخ خواهد بود.

http://

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14865
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.